آیا می دانستید رنگ هایی که در طراحی فروشگاه خود استفاده می کنید (از رنگ لوگو تا رنگ علامت تجاری شما) می توانند اثری شگرف و عمیق روی خریداران تان داشته باشند و اگر این رنگ ها را به شکلی حساب شده انتخاب کنید و استراتژی منسجمی برای کاربرد آنها داشته باشید بهتر می توانید نظر خریداران را جلب کرده و در نهایت فروش خوبی را رقم بزنید.
رنگ روی درک انسان تاثیر می گذارد. بنابراین هر رنگی که در فروشگاه خود به کار ببرید داستانی را روایت خواهد کرد و درک متفاوتی را برای خریداران از فروشگاه شما رقم می زند. بنابراین انتخاب رنگ مناسب برای فروشگاه میتواند به نوعی تقویت کننده پیغام شما برای مشتریان باشد و جاذبه کلی برند شما را افزایش دهد. در واقع روانشناسی رنگ میتواند منجر به کاهش انتقادات مشتریان شود و فارغ از اینکه یک کالای خاص را با چه قیمتی ارائه میدهید در کل موجب رضایتمندی آنها شود. در واقع رنگ تاثیری باورنکردنی روی تجربه مشتری، میزان مشارکت آنها و فروش کلی خرده فروشی شما شود.
در این مطلب به شما خواهیم گفت که رنگ ها چطور میتوانند روی مشتریان فروشگاه ها تاثیر بگذارند.
۱- رنگ ها روایتگر داستان خوبی از برندها
انتخاب صحیح رنگ برای خرده فروشی ها میتواند برندی منحصربفرد برایشان بسازد که نادیده گرفتنشان نیز دشوار خواهد بود. طبق پژوهشی که اخیرا انجام گرفته رنگ ها شناسایی برندها را تا ۸۰ درصد تسهیل می کنند.
در واقع از بسیاری جهات رنگ های به کار رفته در فروشگاه ها به زبان صامت بدل می شوند که به صورت ناخودآگاه درک مشتریان از یک برند را تحت تاثیر قرار می دهند. به همین دلیل است که باید در زمان استفاده از رنگ ها برای برندسازی به دنبال ثبات باشید. تغییر مداوم و پیوسته در کاربرد رنگ ها می تواند منجر به سردرگمی مشتریان در مورد برند شما شود.
تصور کنید که می خواهید برندی قوی بسازید در این صورت توصیه این است که از رنگ های زرد، نارنجی و صورتی استفاده کنید که معرف جوانی، شادی و هیجان هستند.
۲- به مشتریان احساس امنیت می دهند
وقتی مشتریان در فروشگاه شما احساس امنیت نکنند، شما به عنوان مالک خرده فروشی نمی توانید از آنها انتظار خرید داشته باشید. یکی از دلایل این ناامنی پیش فرض های منفی ای است که مشتریان از قبل در ذهن خود ساخته اند.
برای اینکه به مشتریان اطمینان بدهید امنیت شان تامین می شود و حس اعتماد نسبت به فروشگاه خود را در ذهن شان ایجاد کنید بهتر است از رنگ مربوط به اعتماد یعنی آبی استفاده کنید. این رنگ از آنجا که با آسمان و اقیانوس ارتباط دارد اثری آرامش بخش را در افراد ایجاد می کند. در واقع به همین دلیل است که از رنگ آبی به صورت گسترده در بسیاری بانک ها و شرکت های بیمه ای استفاده می شود.
با این حال به یادتان باشد که آبی همچنین میتواند معرف ناراحتی و افسردگی باشد و در نتیجه بسیار اهمیت دارد که توناژ رنگی مناسب از آبی را در فروشگاه خود به کار ببرید.
یکی از بانک های معروف دنیا سی تی بانک نام دارد که به درستی از رنگ آبی برای برندینگ خود استفاده کرده است.
۳- به خریدهای مناسبتی رنگ و بو می دهند
خریدهای مناسبتی نظیر بلک فرایدی یا سایبر ماندی و نظیر آن رویدادهایی هستند که با رنگهای مختص به خود معرفی می شوند و فروشگاه ها با کمک این رنگ ها به مشتری اعلام می کنند که فروش ویژه دارند.
اما نباید این رنگ ها را به فروشگاه خود محدود کنید و حتی در وبسایت خود نیز آنها را به کار ببرید. برای این منظور بهتر است یک رویکرد فراگیر بازاریابی دیجیتال داشته باشید تا مشارکت آنلاین را به بازدید حضوری از فروشگاه خود تبدیل نمایید. در واقع اگر بتوانید طرح رنگی فروشگاه خود را هم در فروشگاه و هم در وبسایت یکسان نمایش دهید فروش مناسبتی خوبی را رقم خواهید زد.
یک روش موثر برای افزایش مشارکت آنلاین راه اندازی کمپین های ایمیل مارکتینگ است. برای این منظور میتوانید از همان رنگ های به کار رفته در فروشگاه برای طراحی تم ایمیل های خود استفاده نمایید. در اینصورت میتوانید انتظار داشته باشید که ۲۰ درصد از فروش شما در تعطیلات از طریق ایمیل مارکتینگ تامین شود.
یکی از رنگ های محبوبی که در طول بلک فرایدی به کار می رود ترکیب توناژ های زنده زرد (طلایی)، مشکی و قرمز است.
۴- تجملات را نمایش می دهند
بلک بری، آدیداس و بسیاری برندهای دیگر از رنگ مشکی در طراحی فروشگاه خود استفاده می کنند. رنگ مشکی می تواند یک ادکلن گران قیمت و یک رژلب ارزان قیمت را در یک رده با هم قرار دهد. مشکی در واقع رنگ امضای کالاهای اغواگر است.
با این حال به خاطر داشته باشید که نباید استفاده از این رنگ هم بیش از اندازه باشد چراکه اینکار میتواند جو افسردگی را در فروشگاه شما ایجاد کند و حتی حس تهدید و ارعاب را در فروشگاه ایجاد نماید. در این صورت مشتریان سریع تر آنچه باید از فروشگاه خارج می شوند.
ترکیب رنگ مشکی با یک رنگ روشن میتواند ظاهری کلاسیک به فروشگاه شما بدهد.
فرقی ندارد که چه رنگی را برای خرده فروشی خود انتخاب می کنید در هر صورت نکته مهم این
است که در رنگ های انتخابی خود ثبات قدم داشته باشید. اگر مشتریان بی ثباتی را در هر نقطه ای از فروشگاه شما مشاهده کنند احتمال آنکه از زیرو رو کردن اقلام آن نقطه از فروشگاه منصرف شوند بسیار بالا خواهد بود. به این ترتیب نه تنها فروش شما تحت تاثیر قرار خواهد گرفت بلکه تجربه ای ناخوشایند را در ذهن مشتری برجای خواهید گذاشت و میتوانید مطمئن باشید که مشتری دیگر باز نخواهد گشت.