نقش اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی در افزایش رضایت مشتریان و سهم بازار از مسائل کلیدی روز، در فرآیند بازاریابی و فروش است. با توجه به پیدایش و ایجاد ساختار جدید و فن آوری نوین در بخش خرده فروشی و فروشگاهی، شدت رقابت در بین آن ها در حال افزایش است.
چیدمان به طور کلی به معنای هماهنگ سازی طراحی شده برای جلوه دادن رنگ ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا محل کسب وکار به صورت هنرمندانه و اثر بخش در راستای هدف سودآوری نهایی است.
در این سری مطالب قصد داریم به اصولی که به کمک آن بتوان استفاده مطلوبی از فضای فروشگاه داشت و در عین حال در راستای برآوردن اهداف فروش قدم برداشت، بپردازیم.
در یک تعریف ساده چيدمان يعني گذاشتن كالاي مناسب در محل مناسب در زمان مناسب به ميزان مناسب. چیدمان محصولات در فروشگاهها تصادفی نیست. این چیدمان اساسا بهشیوهی خاصی انجام میشود که مشتریان را به خرید ترغیب کند و بدونشک برای انجام آن از تکنیکهای روانشناسی نیز کمک گرفته میشود.
اهداف چیدمان فروشگاهی
از اهداف اصلی طراحی و چیدمان فروشگاهی، استفاده کارآمد از فضا است بطوریکه در نتیجه آن نتایج زیر حاصل شود:
- ارتباط و تعامل بین فروشنده ها و مشتریان، تسهیل گردد
- مدت زمان خدمت دهی به مشتری کاهش یابد
- هزینه های کنترل به حداقل برسد
- میزان سرقت و دزدبری از فروشگاه کاسته شود
- حرکت های اضافی و سراسیمگی مشتریان و نیروهای فروش از بین رود
- جریان ورود و خروج و جایگزینی محصولات یا افراد روان تر گردد
در ادامه و در بخش های دوم و سوم این مطلب نکات بیشتری از اصول چیدمان فروشگاه را ذکر خواهیم نمود.