اسپات آکادمی

اصول چیدمان فروشگاهی، بخش دوم

اصول چیدمان فروشگاهی اسپات بخش دوم

در بخش اول اصول چیدمان فروشگاهی عنوان شد که چیدمان کالا عبارت است از : انجام  كليه فعاليت هاي مرتبط با افزايش فروش و سود ، در داخل و خارج مغازه ، با كمك بهبود محل نمايش كالا، كيفيت كالا، اقلام تبليغاتي و در معرض ديد بودن قيمت گذاري كالا به عبارت ساده تر چيدمان يعني گذاشتن كالاي مناسب در محل مناسب در زمان مناسب به ميزان مناسب.

چیدمان محصولات در فروشگاه‌ها تصادفی نیست. این چیدمان اساسا به‌شیوه‌ی خاصی انجام می‌شود که مشتریان را به خرید ترغیب کند و بدون‌شک برای انجام آن از تکنیک‌های روان‌شناسی نیز کمک گرفته می‌شود.

قفسه دوطرفه فروشگاهی

اصول چیدمان

برخی اصول در طراحی و چیدمان کالا از قرار زیر است:

  1. سهولت تردد مشتري در فروشگاه
  2. سهولت دسترسي مشتري به تمامي امكانات و اجناس فروشگاه
  3. امكان مشاهده نزديك كالا
  4. امكان لمس برخي از كالاها
  5. امكان تست برخي از كالاها
  6. قيمت هاي مشابه و كيفيت هاي متفاوت
  7. امكان مقايسه اي كالاهاي مشابه
  8. وجود تابلوهاي راهنما در سطح فروشگاه
  9. اختصاص دادن فضاي كافي به راهروها
  10. وجود ويترين كالا و رعايت اصول آنها
  11. وجود افرادي جهت مشاوره و راهنمايي
  12. توجه به رنگ و نور در تمام فروشگاه
  13. توجه به موسيقي در فضاي دروني فروشگاه
  14. هماهنگي و هارموني بين اجناس و چيدمان فروشگاه

برای رسیدن به این اهداف و بهره برداری حداکثری از چیدمان فروشگاه، پیشنهاداتی ارائه شده است. از جمله نوع کالاهای مورد نظر برای چیدمان در هر طبقه، محل قرار گیری شلف ها، استفاده از رنگبندی و هات اسپات های مناسب به منظور جلب توجه مشتری و … که در مطالب آتی به این موارد پرداخته خواهد شد.

در ادامه این مبحث و در بخش سوم اصول چیدمان فروشگاهی به ذکر نکاتی در این زمینه پرداخته خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *