اخبار

تاب آوری کسب و کار هار در دوران کرونا و پساکرونا

امروز با شرایطی در جهان مواجه هستیم که بی شک از جنگ جهانی دوم سابقه نداشته است و به تبع آن کسب و کارها بایستی تلاش کنند از شرایط موجود بتوانند با چالش های کمتر عبور کنند و تاب آورتر شوند. تاب‌آوری سازمانی مفهومی است که برای مقابله سازمان با مخاطرات محیطی و موقعیت‌های چالشی بکار گرفته می‌شود. این مفهوم موجب تقویت نگرش و رفتارهای سازنده رهبران سازمان شده و توانایی‌های شرکت را در مواجه با بحران‌های پیش‌رو بهبود می‌بخشد. با ارتقا سطح تاب آوری سازمان در برابر مشکلات، مقاومت بیشتری از خود نشان داده و مدیران نیز تصمیمات صحیح‌تری را برای بقا و پایداری سازمان اتخاذ می‌کنند.

قرنطینه، فاصله‌گذاری اجتماعی، تعطیلی مراکز خرید، تعطیلی فروشگاه‌ها، لغو سفرها ، بسته شدن مرز کشورها به روی یکدیگر، محدودیت‌های واردات و صادرات، نوسانات شدید قیمت در بازار، عدم تامین به موقع مواد اولیه و محصولات مورد نیاز مشتریان در برخی از صنایع و … عواملی هستند که در این مقطع از زمان برای کسب وکارها شرایط بحرانی ایجاد کرده‌اند.

در دوران بحران‌هایی مانند شیوع بیماری کرونا در دنیا خیلی از فرصت‌های شغلی از بین رفته و برخی از کسب‌و‌کارها به پایان زندگی خود می‌رسند اما در این میان کسب و کارهایی هستند که می‌توانند از تهدید بحران استفاده کرده و آن را به فرصتی عالی تبدیل کنند. در واقع در دوران بحران است که هر سازمان می‌تواند چابکی، مقاومت سازمان، خلاقیت در فرآیندهای مختلف را در مواجه شدن با وقایع غیرمترقبه به چالش بکشد.

سازمان‌ها در این دوران باید توجه داشته باشند که این شرایط یک فرصت طلایی برای این است که به مشتریان خود ثابت کنند که در هر شرایطی در کنار آن‌ها هستند تا نیازهای آنان را برطرف کنند . ساختار لجستیک خوب برای ارائه و ارسال کالای مورد نیاز مشتریان، توجه به پراکندگی جغرافیایی و توزیع مناسب خدمات به اکثر مناطق جغرافیایی در سراسر کشور، محدود نبودن خدمات به نقطه یا منطقه‌ای خاص،  تامین به موقع کالاهای مشتریان، دقت در بسته‌بندی و درج اطلاعات کالا ، ارسال به موقع و امن با حفظ و رعایت نکات مورد توجه مشتریان مانند رعایت نکات بهداشتی، ارائه قیمت مناسب و در نظر گرفتن اعتبار و امتیاز به ازای خرید مشتریان در جهت حفظ مشتری از جمله موارد بسیار مهمی است که در راهبرد فروش در این دوران موثر بوده و باید مدنظر قرار داده شوند.

در این زمینه اقدامات زیر به منظور افزایش تاب آوری سازمان ها در برابر بحران کرونا پیشنهاد می شود:

  • توانایی فردی و سازمانی را در برابر پذیرش ابهامات افزایش دهید.
  • برای تشکیل تیم های تخصصی و تیم مدیریت بحران اقدام کنید.
  • از اقدامات شتابزده خودداری کنید و از تحلیل های مناسب کمک بگیرید.
  • نقاط کلیدی و اهرمی سازمان را شناسایی کنید.
  • به موقع اطلاع رسانی کنید و با ذی نفعان سازمان ارتباط شفاف برقرار کنید.
  • به فکر اقدامات کارآفرینانه و خلاق برای افزایش تاب آوری سازمان باشید.
  • همدلی با کارکنان سازمان را افزایش دهید.
  • تمامی سناریوهای محتمل را بررسی و برای آنها برنامه ریزی کنید.
  • تغییر رفتار مشتری در سبک خرید را بررسی کنید.
  • راهکارهای متناسب با رفتار خرید مشتری ارائه دهید

مطابق با تحقیقات و پیش بینی ها صورت گرفته دوران کرونا پایان مشخصی نداشته و اثرات آن تا مدتها بر اقتصاد و همچنین سبک زندگی افراد باقی خواهند ماند. با این اوصاف تطبیق پذیری با شرایط منطقی ترین راهکار افزایش تاب آوری خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *