اسپات آکادمی

کاربرد فناوری در صنعت خرده فروشی

صنعت خرده فروشی در حال انتقال از دنیای سنتی به عصر دیجیتال همراه با جمع آوری، ذخیره ، بازیابی و تحلیل داده ها است. نخستین سامانه داده های الکترونیکی در دهه های ۱۹۵۰ و۱۹۶۰ بصورت کارت پانچ به خرده فروشی معرفی شد. در این زمان موجودی انبار با با استفاده از کارت پانچ و رایانه الکترونیکی بزرگ مدیریت می شد.نمونه های اولیه این سیستم­ها گزارش سفارشی از قبیل پرفروش­ها و کم فروش­ها در خصوص محصولات مختلف تولید می کرد.

در قرن حاضر فناوری جزء جدایی ناپذیر صنایع به حساب می­ آید به نحوی که امروزه پیشبرد اهداف و فعالیتهای جاری در تمامی سطوح صنعت بدون به کارگیری خرده فروشی بسیار دشوار و گاها غیرممکن خواهد بود.

حضور فناوری در صنعت خرده فروشی بسته به زمینه و محل مورد استفاده اهداف متفاوتی را دنبال می نماید. به عنوان مثال در حوزه انبار و انبارداری فناوریRFID  که بدون نیاز به اسکن نمودن تک تک محصولات از امواج رادیویی برای انتقال داده ها استفاده می­کند، یا  فناوری LTE  که بر پایه انتقال اطلاعات از شبکه های هوایی استفاده می کند، از جمله ابزارهایی است که کاربرد گسترده ای در این بخش از زنجیره تأمین صنعت دارد.

در حال حاضر بسیاری از انبارهای مدرن کمپانی های برتر خرده فروشی از ربات­ های هوشمند برای اجرای فرآیندهای انبار استفاده می کنند و یا عینک ­ها و هدست­ های هوشمند به کارمندان انبار کمک می کنند سفارشات مورد نظر را سریعتر و با دقت بیشتری جمع ­آوری کنند.

فواید به کارگیری فناوری در انبار و زنجیره تأمین عبارتند از:

  • کاهش ضایعات تولید
  • بهبود کنترل موجودی
  • افزایش دقت در جمع­آوری سفارشات
  • کاهش زمان آموزش کارکنان جدید
  • افزایش بهره ­وری کارکنان
  • کاهش هزینه­های مربوط به چاپ و تکثیر دستورات کاغذی

از سوی دیگر در بخش دیگر از زنجیره تأمین به کاربرد گسترده فناوری و ابزارهای آن در بخش فروش می توان اشاره نمود که از این جمله موارد زیر قابل ذکر است:

  • فناوری QR و  Barcode  که فرآیند خرید را سرعت بخشیده و کنترل موجودی را نیز تسهیل می­نماید.
  • مشتریان یک فروشگاه با استفاده از چرخ­های دستی هوشمند می توانند با طی مسافت کمتر به قفسه محصولات مورد نظر خود برسند.
  • فروشندگان نیز می­توانند تبلیغات خود را بر روی صفحه نمایش این چرخ دستی ها ارائه دهند.
  • برچسب­های کالای الکترونیک روی قفسه فروشگاه­ها نمونه­های نسبتا جدید از فناوری به کار رفته در سطح فروشگاه­های خواروبارفروشی هستند.
  • آینه ­های هوشمند در اتاق­های پرو به مشتری این امکان را می­دهد بدون زحمت زیاد رنگ ها و طرحهای مختلف یک لباس را بر تن خود امتحان نماید. مزایای استفاده از این برچسبها عبارتند از:
    • جامعیت اطلاعات کالاها و انطباق آن با پایگاه داده
    • جلوگیری از سربار عملیات تغییر برچسب ها به صورت دستی
    • کاهش هزینه های وابسته
  • فناوری AR و VR که استفاده از آن مدام در حال گسترش است از دیگر مباجث جدید در صنعت خرده فروشی است.
  • فناوری App که شامل انواع برنامه های کاربردی است که مشتری می تواند محصولات مورد نظر خود را بصورت غیرحضوری خرید نماید. مزایای به کارگیری این نرم افزارها عبارتند از:
    • کاهش رفت و آمد شهری
    • صرفه جویی در زمان و هزینه
    • افزایش لذت خرید برای مشتری
    • اطلاع رسانی تخفیفات

از دیگر حوزه های به کارگیری فناوری در صنعت خرده فروشی می توان به بخش حمل و توزیع اشاره نمود که مواردی از قبیل : سامانه ­های کنترل مسیر و ترافیک و انتخاب اتوماتیک کوتاهترین مسیر، امکان ردیابی سفارش توسط مشتری، اتومبیل­های بدون راننده، صندوق ­های پستی هوشمند و پستچی هوایی از این قبیل است.

مدیریت ارتباط با مشتری از مهمترین بخش هایی است که برای مواردی همچون:

  • استخراج بسیاری از اطلاعات مربوط به مشتریان از طرق گوناگون با استفاده از قابلیت­ های ویژه ای مانند شبکه­ های مجازی
  • تجزیه و تحلیل و داده­کاوی به منظور درک رفتار مشتری
  • راه اندازی مراکز تلفن و سامانه­های گویا و همچنین پشتیبانی آنلاین به منظور افزایش رضایت مشتری
  • تبلیغات گسترده و متفاوت با ظهور فناوری و امکانات آن از قبیل شبکه­های مجازی
  • ابزارهای ویژه و نرم­ افزارهای مالی برای پیش­بینی و مدلسازی بازار

کاربرد دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *