اخبار

کرونا و وضعیت خرده فروشی در جهان

با شیوع ویروس کرونا در سطح جهان بسیاری از کسب و کارها بویژه خرده فروشان و فروشگاه های فیزیک دستخوش تغییرات عمده ای شده اند که طبقپیش بینی های صورت گرفته این تغییرات تا مدتها بعد بر روی صنایع مختلف تأثیرگذار خواهد بود. گزارش مرکز ملی آمار چین، نشان می‌دهد که خرده‌فروشی چین، ۲۰.۵ درصد در دو ماه اول ۲۰۲۰ افت کرده است و کاهش‌ شدید فعالیت‌های اقتصادی در بخش‌های مختلف، به دلیل قرنطینه گسترده و اقدامات فاصله‌گیری اجتماعی برای توقف شیوع ویروس کرونا اتفاق افتاده است.

از سوی دیگر تقاضا برای خریدهای اینترنتی با رشد 30 درصدی مواجه بوده است. بسیاری از کسب و کارهایی که امکان حضور در بستر اینترنت را نداشته و یا از قبل برای آن تدبیری نیندیشیده بودند متحمل زیان های بعضا قابل توجه شده اند. با ادامه روند شیوع و همه گیری این بیماری راهکارهای مختلفی به منظور مقابله با آثار اقتصادی و یا کاهش و به حداقل رساندن زیان های آن توسط مشاوران کسب و کار ارائه شده است. افزایش ظرفیت های فروش غیرحضوری، ایجاد بسترهای لازم برای دورکاری پرسنل و انتشار دستورالعمل های ایمنی راهکارهایی بوده است که برخی صاحبان کسب و کار برای این منظور به مرحله اجرا درآورده اند.

با تمام این تفاسیر قطع زنجیره انتشار و همه گیری مطمئن ترین راهکاری است که می توان برای کوتاه نمودن زمان شیوع بیماری به کار بست که لازمه آن وجود بسترهای اقتصادی و مالی مطمئن دولت ها برای حمایت از اقشار ضعیف و کمتر برخوردار است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *