یکی از شاخصهای رونق کسبوکار در هر کشور، میزان توسعه صنعت خردهفروشی در آن کشور است. بخش اعظمی از تولیدی ها و کاخانه های سطح دنیا در این حوزه فعالیت دارند و این صنعت در کشور آمریکا رتبه دوم در زمینه فرصت های شغلی را به خود اختصاص داده است. آمارهای جهانی در این حوزه به شرح زیر است:
- کشورهای تراز اول در صنعت خرده فروشی عبارتند از: آمریکا، آلمان، انگلیس، فرانسه و ایتالیا
- نرخ رشد سالانه حدود 5.5 درصد
- ۶۶ درصد از درآمد خرده فروشان بزرگ دنیا در نتیجه حضور در بازارهای جهانی است.
- دومین صنعت پردرآمد در جهان بعد از تکنولوژی و فناوری اطلاعات
- رتبه دوم بازار کار در آمریکا با سهم 18درصدی و رتبه اول کشور انگلستان با سهم 35 درصدی از کل استخدامها
- حاشیه سود خالص 6 درصد و رشد درآمد 20درصدی در کشورهای آسیایی و آفریقایی
- پیش بینی رشد ارزش تا دو برابر تا سال 2020
- کشورهای تراز اول آسیایی در خرده فروشی عبارتند از: چین، ژاپن و مالزی
در این میان خرده فروشی آنلایی با دارا بودن ببیشترین سرعت رشد، سهم بسزایی در این زمینه داشته است. طبق گزارش ها در سال 2017، 60 درصد مردم در 16 کشور جهان از فروشگاه های اینترنتی برای خریدهای خود استفاده کرده اند.
صنعت خرده فروشی در ایران حجمی بالغ بر 202 میلیارد دلار در سال 2017 داشته است.
موسسه کرنی هر ساله 30 کشور در حال توسعه را از حیث موقعیت آنها برای سرمایه گذاری در زمینه خرده فروشی بر اساس شاخص توسعه خرده فروشی جهانی رتبه بندی می کند. این شاخص بر مبنای چهار متغیر : جذابیت بازار، ریسک کشوری و تجاری، اشباع بودن بازار و فشار زمان تعیین می شود. در سال 2016 کشور چین و در گزارش سال 2017 جایگاه کشور هند رتبه اول را داشته اند. این شاخص در سال 2011 برای ایران محاسبه شد که ایران با امتیاز 39.3 در رتبه 29 قرار داشت.
بزرگترین مراسم هر سال صنعت خردهفروشی همایشی سالانه به نام «مپیک» است. هر ساله 3 روز از ماه نوامبر به برگزاری مراسم مپیک در شهر کن فرانسه اختصاص مییابد در این مراسم طی بخشهای گوناگون از برترینهای عرصه خردهفروشی تجلیل و در بخشهای جداگانه به بهترینها جوایزی اهدا میشود.