هدف نهایی هر فروشگاه و سرویس دهنده اینترنتی در حوزه بازاریابی آنلاین مسلماً فروش و سوددهی بیشتر است. برای کسب این موفقیت و افزایش فروش آنلاین چه کارهایی باید انجام داد و باید از چه کارهایی پرهیز کرد؟
با توجه به گسترش روزافزون تجارت الکترونیک و استقبال عامه مردم در اغلب کشورها به خرید غیرحضوری و آنلاین این موضوع بیش از پیش اهمیت پیدا کرده است.
مطالعات بسیاری نشان میدهد که خریداران در خرید آنلاین ریسک بیشتری نسبت به خرید سنتی احساس میکنند این ریسک درکشده، ناشی از بیاعتمادی خریداران به اعتبار فروشگاههای آنلاین و مالکان آنهاست هدف این پژوهش بررسی این مسئله است که چگونه اعتماد، تعامل افراد را با تجارت الکترونیکی تحت تأثیر قرار میدهد تا به این نتیجه برسد که چه معیارهای امنیتی باید در نظر گرفته شود تا ریسک کاهش یابد و راهکارهایی برای کاهش ریسک ارائه شود.
تمامی وب سایت هایی که خدمات تجارت الکترونیک ارائه می دهند الزاما موفق نبوده اند. چهار عامل اساسی در تعاملات تجارت الکترونیکی سازمان با مشتری وجود دارد که بر قصد خرید اینترنتی افراد تأثیرگذار است. این موارد عبارت اند از: محتوا و میزان اطلاعات، طراحی وب سایت، امنیت و حفظ حریم خصوصی کاربران.
ریسک های موجود
در صورت بروز مشکل در هر یک از این عوامل اساسی، موانعی برای خرید آنلاین مشتریان تلقی می شوند، بنابراین شرکت های اینترنتی باید برای موفقیت، این موارد را تأمین و اعتماد و اطمینان مشتریان را جلب نمایند. در این مطالعه راهکارهایی که برای افزایش اعتماد مشتری سودمند است ذکر خواهیم نمود:
بهتر است مشخصات ارتباطی فروشنده از قبیل آدرس و شماره تماس در سایت قید شود. این مسأله منجر به افزایش اطمینان خواهد شد.
طراحی سایت باید متناسب با نیازها و ترجیحا ساده و سنگین باشد. طراحی های شلوغ و آگهی های زیاد در سایت موجب سردرگمی مشتری خواهد بود.
یکی از نکات دیگر در افزایش میزان فروش آنلاین امنیت و استفاده از تراکنش های امن و یا همان پروتکل HTTPS است.
لازم است خطاهای احتمالی سایت چک شود.
امکان بازپس گیری محصول در صورت عدم رضایت مشتری، موجب افزایش رضایت وی خواهد بود.
استفاده از شبکه های اجتماعی موجب افزایش ارتباط و دسترسی کاربران خواهد بود.
از سوی دیگر دستورالعمل هایی برای خریداران به منظور افزایش اطمینان خاطر در خریدهای آنلاین وجود دارد چرا که ممکن است خطراتی از قبیل:
- خرید کالاهایی که تحویل داده نمی شوند.
- ارائه کالاهایی که با خصوصیات گفته شده در سایت مطابقت ندارند.
- تاخیر ها و زحمت هایی که خرید آنلاین دارد.
- خدمات ضعیف پس از فروش
- سوء استفاده از کارت های اعتباری شما
موجب کاهش اعتماد مشتریان گردد.
راهکارهای کاهش ریسک
برای این منظور مشتری می تواند راهکارهای زیر را برای اطمینان از صحت و اعتبار سایت مرجع مد نظر قرار دهد:
- اطمینان از نماد اعتماد سایت
- اطمینان از صحت اطلاعات تماس و آدرس
- مجهز بودن سایت به سیستم محافظت از حریم خصوصی
- ارائه گارانتی معتبر و رسمی از سوی فروشنده
- تنوع در روش های پرداخت
- وجود تیم پشتیبانی و سرعت در پاسخگویی
- به روز بودن محصولات و اطلاعات داخل سایت
در مقالات بعدی به راهکار ها و اصولی که می توان با استفاده از آنها اهداف فروش فروشگاهی را بهبود بخشید خواهیم پرداخت. در صورت تمایل می توانید مقاله اصول چیدمان فروشگاهی بخش اول را مطالعه فرمایید.