اسپات آکادمی

اصول چیدمان فروشگاهی، بخش سوم

سرشلف و سرلاین

در مقاله اصول چیدمان فروشگاهی بخش دوم به بیان برخی از اصول و اهداف چیدمان یک فروشگاه خرده فروشی پرداخته شد(برای مطالعه بخش دوم اصول چیدمان فروشگاهی اینجا کلیک کنید). در ادامه قصد داریم به نکات ریزی که می تواند علاوه بر اثرگذاری بر ظاهر و نمای فروشگاه، بر افزایش میزان فروش نیز موثر باشد بپردازیم. برای این منظور رعایت نکات زیر می تواند در افزایش فروش فروشگاه تأثیر بسزایی داشته باشد.

چیدمان کالاهای ضروری در راهروهای میانی

قهوه یا چای که جزو خریدهای همیشگی و اقلام ضروری هستند، عموما در راهروهای وسط چیده می شوند. این طراحی تصادفی نیست چراکه مشتری مجبور است تا وسط راهرو بیاید و ناخودآگاه به اجناسی که نیازی به آنها ندارد، نگاه کند.

طراحی راست به چپ

یکی از قواعد شناخته شده این است که 90 درصد افراد هنگام ورود به فروشگاه، ناخودآگاه به سمت راست برمی‌گردند. بنابراین نحوه چیدمان دکوراسیون داخلی و اجناس در دیوار سمت راست ورودی فروشگاه، تاثیر بسزایی در جذب مشتری دارد.

شناسایی هات اسپات ها

هات اسپات ها یا همان نقاط ویژه ، قسمت هایی از فروشگاه بوده که بیشترین ترافیک رفت و آمد مشتری را داشته و بیشترین قابلیت مشاهده را دارند. این بخشها، حساسترین نقاط گردش در یک فروشگاه یا سوپرمارکت را تشکیل می دهند. یافتن نقاط ویژه کار چندان مشکلی نیست زیرا به راحتی می توان آنها را از طریق مشاهده مسیر گردش مشتریان و تجهیزات و قفسه هایی که مستقیما در جلوی آنها قرار گرفته اند شناسایی نمود. در سوپرمارکتها، بسیاری از برندها حاضرند تا با پرداخت پول بیشتر، محصولاتشان را در اِندکپ ها و دو طرف راهروها (ته راهرو) چیدمان کنند زیرا می دانند که فروششان افزایش بیشتری را تجربه خواهد کرد. تجهیزات و مناطق ویژه ای در فروشگاه وجود دارد که در آنجا محصولات، قابلیت نمایش بیشتری خواهند یافت و به راحتی می توان کالاهای انبار شده، تقریبا از رده خارج و یا نزدیک به انقضا را به فروش رساند. بنابراین انتظار می رود که این نقاط حساس و ویژه را شناسایی کرده و به گونه ای متفاوت به آن اندیشیده و جهت به دست آوردن سود و منفعت بسیار خوب، از آنها استفاده کرد.

برگرفته از کتاب اصول طراحی و چیدمان فروشگاهی نوشته وحید ثنائی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *