اهمیت استفاده از یخچال میوه و سبزیجات
فروشگاه های میوه و سبزیجات و یا تره بارها از جمله مراکزی هستند که بصورت روزانه با تعداد زیادی از مشتریان سروکار دارند. میوه و سبزیجات از جمله کالاهایی هستند که بصورت روزانه در سبد خانوار قرار می گیرند و اغلب خانواده ها با امکانات مالی متفاوت این گروه کالایی را در سبد خرید خود جا می دهند. بنابراین این فروشگاه ها بسیار پرتردد هستند. انواع یخچال و فریزرهای فروشگاهی از جمله ضروری ترین تجهیزات در خرده فروشی ها به حساب می آیند که با پیشرفت تکنولوژی بصورت تخصصی و با فرمت های خاص ویژه محصولات خاص طراحی و به بازار عرضه می شوند.
نکته قابل توجه دیگر در این فروشگاه ها اهمیت حفظ تازگی و کیفیت محصولات است. از آنجا که این محصولات به سرعت فاسد شده و یا ممکن است تازگی و کیفیت خود را از دست بدهند، چه در زمان انبار کردن و حمل و نقل و چه در چیدمان فروشگاهی بایستی تمهیدات ویژه به منظور حفظ کیفیت این محصولات در نظر گرفته شود.
یکی از راه حل های ویژه این امر که در چند سال اخیر شاهد حضور آن در بازار تجهیزات فروشگاهی هستیم، یخچال میوه و سبزیجات است تا قبل از ساخت این یخچال های خاص، برخی فروشگاه داران از یخچال های فروشگاهی برای نگهداری و عرضه محصولات گروه تره بار استفاده می کردند. اما اغلب این یخچال ها رنج دمایی مناسب برای محصولات میوه و سبزیجات ندارند و یا فضای داخل کابین آنها برای چیدمان میوه و سبزی مناسب نیست.
انواع یخچال های فروشگاهی
در تمامی فروشگاه های مواد غذایی و سوپرمارکت ها استفاده از یخچال های فروشگاهی ضروری و دارای اهمیت است. دلیل این امر این است که برخی از محصولات غذایی که در این فروشگاهها بفروش می رسند مانند لبنیات و مواد پروتئینی سریعا در هوای گرم و معمولی محیط فاسد شده و دیگر قابل استفاده نیستند.
قطعا همه ما با مراجعه به فروشگاه های بزرگ یخچال های ویترینی و صنعتی بزرگ را دیده ایم که در آنها مواد غذایی فساد پذیر نگهداری می شوند. انواع مختلف یخچال های صنعتی و ویترینی در اندازه ها و طرح های مختلف تولید و در فروشگاه های مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.
استفاده از یخچال های صنعتی و فروشگاهی هم به منظور جلوگیری از فساد مواد غذایی و حفظ تازگی و کیفیت آنها، و هم به منظور ایجاد تجریه لذت بخشی از خرید به ویژه در فروشگاه هایی که نوع خدمات بصورت سلف سرویس است اهمیت دارد. در این فروشگاه ها که در فرمت های مختلف از هایپرمارکت تا فروشگاه ها محلی متفاوتند، دسترسی مشتری به کالای درون یخچال و همچنین ایجاد دید کافی از کالاهای داخل یخچال به منظور بازاریابی و افزایش فروش اهمیت دارد.
طراحی و ساختار یخچال میوه و سبزیجات
تازگی یخچال های جدید فروشگاهی با کاربری ویژه برای چیدمان میوه و سبزی طراحی و ساخته شده اند. این یخچال ها با در نظر گرفتن ویژگی های خاص محصولات تازه و نیازمندی های فروشگاه های میوه و سبزی، بصورت ترکیبی از قفسه میوه و سبزیجات و یخچال های فروشگاهی ساخته شده اند. بدین ترتیب که طبقات آنها مانند قفسه های میوه شیبدار بوده و نمایش و دسترسی مناسبی از کالا فراهم می کند. همچنین این یخچال ها بصورت پرده هوا ساخته می شوند تا دسترسی مشتری به داخل کابین به راحتی انجام شود.
رنج دمای این محصولات معمولا بین 6 تا 10 درجه سانتی گراد است و در برخی مدلها از سیستم پاشش قطرات بسیار ریز آب به نام مه پاش برای تازگی و حفظ نمای زیبای محصولات تعبیه می شود.
بدنه این یخچال مانند سایر یخچال های فروشگاهی از استیل مقاوم در برابر خوردگی ساخته می شود. همچنانکه بالاتر ذکر شد این یخچال ها برای دستسری بهتر بصورت پرده هوا ساخته می شوند اما مدلهای دربدار نیز می تواند برای این مورد کارایی داشته باشد. از نظر نوع موتور در صورتی که نیاز باشد چندین کابین در کنار هم قرار گیرند بهتر است از موتور مرکزی برای مجموعه یخچال ها استفاده شود.
نکته قابل توجه در مورد این یخچال ها استفاده از سیستم جریان هوا است تا دمای متعادل و مناسب این محصولات در سراسر کابین جریان داشته باشد. استفاده از سیستم مدیریت مصرف نیز می تواند نقش اثرگذاری در مصرف انرژی و کنترل هزینه های آن داشته باشد.
قیمت یخچال میوه و سبزیجات
با توجه به مواردی که عنوان شد می توان چنین در نظر گرفت که یخچال های میوه و سبزیجات عموما به دلیل اینکه محصولات بسیار جدیدی در بازار تجهیزات فروشگاهی به حساب می آیند، و همچنین به دلیل کاربردی بخش های خاصی مانند طبقات متفاوت، ممکن است قیمت بالاتری در مقایسه با سایر یخچال های فروشگاهی داشته باشند.
یخچال میوه و سبزیجات Hifresh تولید اسپات
یخچال میوه و سبزیجات مدل Hifresh از جدیدترین محصولات برند Frigida است که با طراحی و امکانات خاص امکان نگهداری میوه و سبزیجات در شرایط مطلوب را فراهم می آورد. این محصول برای اولین بار در ایران تولید شده و در نمایشگاه کالا و تجهیزات خرده فروشی دی ماه سال جاری رونمایی شد. از دیگر نکات قابل توجه در این خصوص این است که این محصول پس از ورود به جشنواره محصول نوآور ایرانی که از سوی پژوهشکده علم و فناوری دانشگاه شریف برگزار شد، موفق به دریافت لوح زرین در این جشنواره شد.
این یخچال دارای دو شلف مجهز به چرخ است که قابلیت جابجایی آسان را دارد. نورپردازی تعبیه شده در قسمت بالایی محصول، به نمایش هرچه بهتر کالا کمک می نماید. همچنین طراحی محصول به صورت موتور مرکزی بوده و می توان با اتصال چندین کابین در کنار هم، ظرفیت مورد نیاز هر فروشگاه را ایجاد نمود.