همزمان با آغاز همه گیری کرونا، سلیقه مشتریان در خرید مواد غذایی نیز تغییر کرد و حالا حتی حرفه ای ترین آشپزها هم خود را با شرایط جدید وفق داده اند و گزینه های انتخابی شان تغییر کرده است.
برای اولین بار در یک نسل گذشته، آمریکایی ها پول بیشتری را در سوپرمارکت ها صرف می کنند و خواربار فروشی ها هم شاهد رشد فروشی را که برای هشت سال پیش رو پیش بینی کرده بودند تنها در یک ماه تجربه کردند.
حالا شیوه های طبخ غذا پیچیده تر شده و به نظر می رسد که شرایط به زودی ها تغییر نمی کند. در ادامه این بخش هفت روشی را خواهیم گفت که آغاز پاندمی بر شیوه خرید مردم تاثیر گذاشته است.
۱- سفرها کمتر و فهرست های خرید بهتر شده اند
مردم برای مبتلا نشدن به ویروس کرونا این روزها کمتر برای خرید از منزل خارج می شوند و از سوی دیگر به تهیه فهرست خرید روی آورده اند. به گفته جان اون یکی از مدیران گروه تحلیل بازار Mintel این روزها مردم با هدف قدم به داخل فروشگاه ها می گذارند. به لطف این تغییر مردم کمتر برای خرید به فروشگاه ها مراجعه می کنند اما در مقابل حجم خریدهایشان هم بیشتر شده است.
تا قبل از همه گیری کرونا ۱۹ درصد آمریکایی ها سه بار در هفته مواد غذایی می خریدند اما حالا این عدد به ده درصد رسیده است.
۲- فروش آنلاین محصولات بیشتر شده
یکسال پیش در تحقیقی که موسسه گالوپ انجام داد مشخص شد ۸۱ درصد از خریداران مواد غذایی هیچگاه برای خرید این اقلام از فروشگاه های آنلاین استفاده نمی کنند. در واقع خرید این محصولات در فضای آنلاین تنها سه درصد از کل خریدهای مردمی را تشکیل می داد اما حالا این رقم در آمریکا به ۷.۲ درصد رسیده است. حالا دیگر با پدر و ماردهایی روبرو هستیم که تبلت یا گوشی هوشمند دست می گیرند و به آشپزی بیشتر از هر زمان دیگری علاقه نشان می دهند.
در همین رابطه والمارت که بزرگترین خرده فروشی دنیا محسوب می شود از راه اندازی سرویس اشتراکی یکساله ۹۸ دلاری خود خبر داد که تحویل یک روزه اقلام تا ۱۶۰ هزار کالا را برای مشتریان میسر می کند و اینستاکارت نیز تصمیم دارد تعداد کارکنان خود را دوبرابر کند.
فروشگاه ها همچنین در تلاشند تا طراحی پارکینگ های خود را بهبود بدهند و از این طریق بهتر ترافیک سنگین درون آنها را کنترل کنند.
۳- پرتقال تنقلات جدید است
به گفته شرکت های تحقیقات بازار فروش محصولات کشاورزی رشدی ۱۱ درصدی نسبت به سال پیش پیدا کرده و در این میان یک قلم کالا بیشتر از بقیه با استقبال مشتریان روبرو شده و آن چیزی نیست جز پرتقال.
گفته می شود در ماه های گذشته فروش پرتقال نسبت به سال قبل ۷۳ درصد بیشتر شده و علت فواید این میوه در بهبود سیستم ایمنی بدن است. از طرف دیگر به گفته متخصصان این میوه نسبت به دیگر میوه ها ماندگاری نسبتا بیشتری دارد که این مساله برای مشتریانی که حالا تمایل کمتری به حضور در فروشگاه ها دارند اهمیت دوچندانی دارد.
البته تا پیش از آنکه کرونا تبدیل به یک همه گیری شود فروش محصولات طبیعی در حال افزایش بود اما وقتی کویید همه گیر شد این افزایش شدت پیدا کرد. حالا دیگر مشتریان هر کاری از دستشان بر می آید انجام می دهند تا سالم بمانند چراکه باور دارند هزینه سلامت ماندنشان به مراتب کمتر از هزینه درمانی کروناست و به نظر می رسد این ترند تا مدتی همینگونه باقی بماند.
۴- طراحی مجدد فروشگاه ها
گرایش های خرید مردم در دوران پاندمی باعث شده که طراحی فروشگاه ها هم تغییر کند؛ برای مثال حالا عرض راهرو محصولات بیشتر شده تا فاصله گذاری اجتماعی هم حفظ شود و از تراکم جمعیت در فروشگاه ها کاسته شود. مشتری ها هم این طراحی را دوست دارند و میخواهند که تا همیشه باقی بماند.
بسیار از فروشگاه ها نیز تصمیم گرفتند که در دوران پاندکی چندین کیوسک پرداخت خودکار نصب کنند و به روش های جدید پرداخت بدون تماس روی آوردند.
نگرانی های موجود در مورد سلامت مشتریان رشد اپ های خرید را سرعت داد و مثلا والمارت سیستم جدیدی را طراحی کرد که جایگزین صف های مرسوم خرید می شود. در این سیستم مشتری ها خریدهای خود را اسکن می کنند و بعد از پرداخت هزینه از طریق اپلیکیشن ها از فروشگاه های خارج می شوند.
بنابراین روشن است که زیر ساخت فروشگاه ها در حال بهبود یافتن است و خدمت رسانی در آنها مرتبا بهتر خواهد شد.
۵- انتخاب ها کمتر می شوند
در چند دهه اخیر سوپرمارکت ها در سراسر جهان تمام تلاش خود را در راستای متنوع سازی انتخاب های پیش روی مشتریان به کار بستند و حالا به نظر می رسد که این رویه شکلی معکوس به خود گرفته و سبد انتخابی مشتریان در حال کوچکتر شدن است.
برای مثال به خاطر ملاحظات بهداشتی دیگر خبری از نمونه های رایگان تست محصول نیست و تبلیغات به این شیوه بسیار کم شده است. مشتری های تمایل دارند سریع وارد فروشگاه شده و در کمترین زمان ممکن خارج شوند. به همین خاطر آنها دیگر وقت خود را صرف بررسی همه محصولات نمی کنند و صرفا همان کالاهایی را که می شناسند بر میدارند و از فروشگاه خارج می شوند.
در خریدهای آنلاین هم به واسطه استفاده وبسایت ها از الگوریتم ها و پیشنهاد خودکار محصول، فرصتی برای خرید هیجانی محصولات تازه باقی نمی ماند.
صاحبان خواربارفروشی ها هم تشخیص داده اند که هنوز می توانند با چند قلم کالا مشتری داشته باشند. به همین ترتیب دیگر در انتهای راهروهای سوپرمارکت ها شاهد نمایش آیتم های جدید نیستیم و در عوض این بخش ها به نگهداری از اقلام حجیم اختصاص یافته است. از سوی دیگر فروشگاه ها به جای آنکه محصولات اورگانیک و غیراورگانیک را به صورت انتخابی پیش روی مشتریان خود قرار داده اند صرفا به ارائه کالاهای طبیعی روی آورده اند. مشتری ها هم اقتصادی تر شده اند و به نظر می آید علاقمندی شان به برندهای خانگی بیشتر شده.
دانه ها و غلات از دیگر کالاهایی هستند که تقاضا برای آنها زیاد شده است و به نظر می رسد که نبود امنیت اقتصادی باعث شکل گیری این گرایش به انواع لوبیا و غله شده باشد.
۶- گرایش بیشتر به غذاهای منجمد
غذاهای منجمد از دیگر آیتم های داغ این روزها هستند. گفته می شود که فروش این مواد غذایی در ابتدای همه گیری کرونا رشد ۹۴ درصدی داشت اما در ادامه این عطش فروکش کرد و به رقم ۱۸ درصدی رسید. به نظر می رسید که خرید اقلام منجمد (نظیر میوه ها و سبزیجات یخ زده) ارزان تر از مواد غذایی تازه تمام می شد و نکته دیگر اینکه مصرف این محصولات معمولا راحت تر میوه ها و سبزیجات تازه است که نیاز به خرد کردن و شستشو دارند. مشتری ها هم متوجه مواد غذایی خوشمزه فریزری درون یخچال هایشان شدند. به گفته محققان بازار بخش اعظمی از این رشد در برندهای کوچک رخ داده که محصولات غذایی سالم و گیاهی دارند.
۷- توجه بیشتر به برندهای محلی
در یک سال گذشته شکنندگی زنجیره تامین، نگرانی ها از بابت سلامت محصولات غذایی و امنیت آنها و پررنگ شدن اهمیت انجمن ها باعث شد که مردم به مواد غذایی تولید شده به صورت بومی گرایش بیشتری پیدا کنند. دولتمردان و کشورها نیز برای آنکه پول را درون مرزهایشان نگه دارند ترجیح دادند که واردات مواد غذایی مورد نیازشان را به حداقل برسانند و تمامی اینها نشان دهنده هوشیاری بیشتر مردم نسبت به تغذیه سالم، پسماندهای غذایی و تغییرات اقلیمی است.