اسپات آکادمی

جادوی چیدمان و تاثیر آن بر مشتری

راز چیدمان اقلام مختلف در قفسه ها؛ راهنمای ساده برای خرده فروشی ها

آیا می دانستید که مردم تمایلی برای خرید دو سوم از اقلام انتخابی خود در سوپرمارکت ها ندارند و پس از ورود به فضای فروشگاه تصمیم به خرید آنها می گیرند؟ البته سوددهی خرده فروشی ها هم بر همین اصل استوار است و آنها مردم را تشویق به این نوع خرید می کنند. اگر شما هم مالک یک خرده فروشی هستید و دوست دارید بدانید چطور باید مشتریان خود را به خرید بیشتر ترغیب کنید این مطلب را تا انتها بخوانید.

قبل از هر چیز باید بدانید که کلیه جوانب و بخش های مربوط به چیدمان فروشگاه ها از قرار گیری برخی اقلام در جلوی ورودی گرفته تا بخش مربوط به محصولات لبنی و آبنبات ها در کنار صندوق همگی از قبل برنامه ریزی می شوند و اینطور نیست که برحسب اتفاق چنین جایگاه یا چیدمانی داشته باشند. در ادامه صرفا چند مورد را با شما در میان می گذاریم.

شماره 1 – گل و گیاه

موقعیت مکانی: درست در بخش ورودی

چرا گل و گیاه باید در بخش ورودی باشند:

برای اینکه تصویر خوبی از فروشگاه شما در ذهن مشتری باقی بگذارند. یادتان نرود که مشتری ها وارد فروشگاه هایی می شوند که علاوه بر زیبایی ظاهری، بوی خوبی بدهند و حس تازگی را در آنها القا کنند.

شماره ۲- میوه و سبزیجات

موقعیت مکانی: بلافاصه بعد از قسمت گل و گیاه

چرا باید این موقعیت را انتخاب کنید؟

برای ایجاد نوعی تجربه حسی اغواکننده. فروشگاه ها باید با مشتریان خود ارتباط برقرار کنند و به آنها بفهماند که محصولاتشان تازه هستند در غیراینصورت مشتری ها چیزی از آنها نمی خرند. البته توصیه می شود برای اینکه کمترین میزان زیان دهی را داشته باشید آیتم های تازه تر را در بخش های پشتی قفسه قرار دهید.

 

شماره ۳:  کیک و انواع نان 

موقعیت مکانی: در گوشه فضای فروشگاهی بعد از ورودی

چرا باید این موقعیت را انتخاب کنید؟

این بخش در واقع باید حس بویایی و چشایی مشتریان را تحریک کند و باعث گرسنگی آنها شود. در واقع این یک اصل است که مشتری هرچه گرسنه تر باشد مواد غذایی بیشتری می خرد.

شماره ۴: اقلام مورد نیاز روزمره مانند شیر، آب معدنی و انواع اسنک

موقعیت مکانی: نزدیک ورودی

چرا باید این موقعیت را انتخاب کنید؟

برای اینکه مشتریان مربوط به مغازه های کوچک خواربار فروشی را هم جذب کنید و کار را برای آنها راحت تر کنید. خیلی از افراد هم برای خرید آیتم های روزمره ترجیح می دهند از همان مغازه کوچک محل خرید کنید تا اینکه در هایپرمارکت ها برای خرید یک بطری شیر یا یک قالب پنیر میان قفسه های بی پایان از این طرف به آنطرف بروند. با قرار دادن این آیتم در مقابل ورودی می توانید این مشتری ها را هم جذب کنید.

شماره ۵: خودپردازها

موقعیت: نزدیک ورودی

چرا باید این موقعیت را انتخاب کنید؟

برای اینکه مشتری با جیب پر از پول وارد سوپرمارکت شما شود و پولش را هم در همانجا خرج کند.

شماره ۶: قفسه های اِندکَپ End Cap

موقعیت مکانی: در قسمت انتهایی راهروها

 چرا باید این موقعیت را انتخاب کنید؟

می توانید از شرکت های بزرگ برای تبلیغ محصولات جدیدشان مبلغ بیشتری بگیرید

اندکپ در واقع قفسه ای کوچک است که در بخش انتهایی هر راهرو نصب می شود و شرکت ها ترجیح می دهند برای تبلیغ محصولات جدید و بعضا محبوب خود مبلغ اضافه تری را به سوپرمارکت ها پرداخت کنند تا آنها را در این قفسه ها به نمایش بگذارند. مثلا دئودورانت های جدید شرکت رکسونا یا صابون های جدید داو میتوانند در اندکپ به نمایش در بیایند.

شماره ۷: ریتیل تینمنت (مانند آموزش های آشپزی یا ارائه نمونه های رایگان به مشتریان)

موقعیت مکانی: مجاور به یکی از دیوارهای بیرونی

 چرا باید این موقعیت را انتخاب کنید؟

با این کار سرعت حرکت مشتری را کم می کنید و همزمان محصولات جدید را در معرض دید او قرار می دهید.

ریتیل تینمنت از دو کلمه ریتیل به معنای خرده فروشی و انترتینمنت به معنای سرگرمی گرفته شده و عبارتی است که معنای هر دوی این کلمات در آن مستتر است. در واقع هدف از ایجاد این بخش ها سرگرم کردن مشتریان حین خرید است.

شماره ۸: بار خوراکی و قهوه

موقعیت مکانی: یکی از کنج های جلویی فروشگاه

 چرا باید این موقعیت را انتخاب کنید؟

تا چنانچه مشتری حین خرید احساس گرسنگی کرد در کوتاه ترین زمان یک غذای گرم لذیذ را خریداری کند. البته اگر مشتری عجله داشته باشد بعد از خرید بلافاصه از فروشگاه خارج می شود تا به ناهار یا شام برسد اما اگر فرصت کافی داشته باشد در داخل فروشگاه ناهار خود را خریداری می کند.

شماره ۹: خریدهای کلی، مواد غذایی مربوط به آشپزی و غذاهای کنسروی

موقعیت مکانی: در راهروهای مرکزی

 چرا باید این موقعیت را انتخاب کنید؟

برای اینکه مشتری را به سمت قسمت های داخلی فروشگاه بکشانید و او را در طول مسیر معرض کالاهای غیرضروری قرار دهید.

شماره ۱۰- محصولات لبنی، تخم مرغ، گوشت و غیره

موقعیت مکانی: در کنار دیوار انتهایی فروشگاه

 چرا باید این موقعیت را انتخاب کنید؟

این آیتم ها باید در دورترین نقطه ممکن در فروشگاه قرار داده شوند تا مشتری بیشترین میزان اقلام را در فروشگاه ببیند و به خرید اقلام دیگر ترغیب شود.

شماره ۱۱- محصولات انگیزشی مانند آبنبات و مجله

موقعیت مکانی: کنار صندوق و نزدیک خروجی ها

 چرا باید این موقعیت را انتخاب کنید؟

برای اینکه زمان انتظار مشتری در صف صندوق را به زمان خرید تبدیل کنید و جالب است بدانید که این جزو پرسودترین بخش های یک فروشگاه محسوب می شود.

قالب و چیدمان قفسه

همانطور که در ابتدای این مطلب گفتیم چیدمان قفسه ها اصلا تصادفی نیست و اینکه محصولی در بخش های بالایی است و محصول دیگری در قسمت های پایینی هر یک فلسفه ای دارد.

قفسه های بالایی

این قفسه ها معمولا به برندهای کوچک، محلی یا کمتر شناخته شده اختصاص می یابند.

علت چیست: این برندها در واقع به قالب قفسه شما سر و شکل می دهند و کمک می کنند که فروشگاه شما خود را از بقیه متمایز کند. علت دیگر هم این است که برندهای کوچک و کمتر شناخته شده معمولا بودجه زیادی برای پرداختن به سوپرمارکت ها برای اشغال قفسه های اصلی و پایینی ندارند.

محدوده چشم گاو (قفسه های دوم و سوم از بالا)

این قفسه ها معمولا به برندهای پرفروش و نام های شناخته شده اختصاص می یابند

علت چیست؟ برندهایی که فروش خوبی دارند معمولا در محدوده ای به نام چشم گاو قرار می گیرند که در واقع همان جلو و مرکز و درست مقابل خط دید مشتری است. این بهترین موقعیت قرارگیری یک محصول است و شرکت ها پول می دهند تا فروشگاه دارها محصولاتشان را در این نقطه قرار دهند. از طرفی اینکه مالک فروشگاه برندهای ارزان خود را مقابل دید مشتری قرار دهد ابدا از نظر مالی منطقی به نظر نمی رسد. بنابراین در این بخش ها معمولا کالاهای گرانتر را می بینید. البته برندهای ثانویه هم برای اینکه از اعتبار برندهای اصلی برای دیده شدن استفاده کنند به مالکان فروشگاه ها پول می دهند تا کالاهایشان در کنار این محصولات قرار داده شود.

قفسه های همسطح کودکان

در این قفسه ها معمولا اقلام محبوب کودکان قرار داده می شود

علت چیست؟ اینکه بچه ها بتوانند به این محصولات واکنش نشان داده و خودشان این اقلام را بردارند.

قفسه های پایینی

محصولات تحت برند فروشگاه زنجیره ای و اقلام حجیم و بزرگ

علت چیست؟ برندهای فروشگاهی معمولا اقلام خود را در قفسه های چهارم و پنجم از بالا قرار می دهند زیرا مشتریان خاص این محصولات همیشه دنبال شان هستند و باید در موقعیت در دسترسی باشند. از طرفی بهترین موقعیت برای قرار دادن اقلام حجیم همین قفسه های پایینی است.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *