همانطور که بررسی تاریخچه خرده فروشی نشان داد، بسیاری از تغییرات در دنیای خرده فروشی و تجارت الکترونیک باعث اثرگذاری بر رفتار خرید انسان و به دنبال آن اثرپذیری از همین تغییرات بوده است. سبک زندگی افراد و نیازها تغییر پیدا کرده و به همین شکل نیز سبک خرید و کالاهایی که برای خرید انتخاب می شوند نیز دچار تغییر قابل توجه شده است. آمارهایی که در زیر ارائه می شوند تصویری نسبتاٌ شفاف از خرده فروشی در دنیای مدرن به ما ارائه می دهند اما جدای از آن، می توانند به کسب و کارهای مدرن کمک کنند تا آینده دنیای خرده فروشی را پیش بینی کنند.
1- ارزش خرده فروشی در سال 2018 به رقم 6 تریلیون دلار رسیده است
رقم خرده فروشی در سال 2018 رقم بسیار بزرگی است. مبالغ هزینه شده در خرده فروشی ها چیزهای زیادی در مورد حس مشتریان و مصرف کنندگان در اقتصاد به ما می گویند. به شکلی قابل درک، در دوران رکود اقتصادی، مصرف کنندگان سعی می کنند کمتر خرید کنند و وقتی اعتماد به نفس اقتصادی آن ها بیشتر می شود، مبالغ خرید آن ها نیز افزایش می یابد.
نکته مهمی که باید به یاد داشت این است که حتی در بالاترین رکوردهای خرده فروشی نیز همه کسب و کارها شاهد رونق و موفقیت نیستند. خرده فروشی هایی که با نوآوری های تکنولوژی هماهنگ نیستند و نمی توانند تجربه خرید مطلوبی برای مصرف کنندگان فراهم کنند، رفته رفته به بسته شدن درهایشان نزدیک می شوند.
2- نزدیک به 77 درصد از خرید کنندگان از تلفن های همراه برای جستجو در مورد کالاها استفاده می کنند
به همان اندازه که افراد در دوران هجوم به غرب به سمت فروشگاه های همه چیز فروش می رفتند و به همان شکل که با استفاده از خودروهای جدیدشان به پاساژهای حومه های شهرها می رفتند، تکنولوژی نیز باعث ایجاد تغییرات گسترده ای در خرده فروشی شد. گسترش تلفن های همراه نیز از این قاعده مستثنی نبوده است. مردم به شکل روزافزونی از تلفن های هوشمند نه تنها برای خرید کالاها بلکه برای تحقیق در مورد نیازمندی های خود و مقایسه قیمت ها استفاده می کنند. چه یک فروشگاه خرده فروشی و چه یک مغازه فروش اینترنتی باشید، این موضوع خبر خوبی تبلیغات تلفن همراه و دلیلی محکم برای داشتن یک وبسایت بهینه سازی شده برای تلفن های هوشمند است.
3- خرده فروشی ها تنها در سال 2018 بیش از 23.5 میلیارد دلار صرف تبلیغات دیجیتالی کرده اند
همانطور که در بالا گفته شد، اکنون بازاریابان خرده فروشی متوجه شده اند که مشتریان اطلاعات مورید نیازشان برای خرید را از کجا می گیرند… و این منبع بیلبوردهای بزرگراه ها و بخش تبلیغات روزنامه ها نیست. در سال 2018، تبلیغات دیجیتالی بیش از 70 درصد از هزینه های خرده فروش ها در زمینه تبلیغات را به خود اختصاص داده اند. در واقع خرده فروشی ها هزینه های خود در بخش تبلیغات دیجیتالی را در تنها در عرض یک سال به مقدار 19 درصد افزایش داده اند.
4- هنوز هم سهم فروشگاه های فیزیکی در مقایسه با فروشگاه های مجازی دارای نسبت 4 به 1 است
برای صدها سال، مغازه های فیزیکی نماد خرده فروشی آمریکایی بوده اند و اگر چه تجارت الکترونیک تاثیرگذاری خود را به شدت افزایش داده است اما هنوز نتوانسته جانشین آجر و بتن مغازه های فیزیکی شود. در واقع، فروشگاه های آجری و بتنی هنوز هم 80 درصد از فروش خرده فروشی در مقیاس بین المللی را از سال 2015 تا 2021 به خود اختصاص داده است.
کسب و کارهای موفق عرصه تجارت الکترونیک هم در عرصه حضور آنلاین و هم فیزیکی که در ترکیب با یکدیگر بی نقص عمل می کنند، موفقیت را یافته اند. برای مثال، مشتریان می توانند از توانایی جستجوی آنلاین نهایت استفاده را برده و کالا را در مغازه های فیزیکی و شخصاً خریداری کنند یا حتی خرید را به صورت آنلاین انجام داده اما برای تحویل گرفتن کالا حضوراً به نسخه فیزیکی فروشگاه مذکور مراجعه نمایند.
5- سهم بازار تجارت الکترونیک در سال 2019 به 13.7 درصد رسیده است
در حالی که افراد هنوز دست از خرید و تجربه خرید حضوری به مقدار زیادی برنداشته اند، سهم بازار خرده فروشی برای تجارت الکترونیک در حال افزایش است. این رشد چنان فزاینده است که انتظار می رود تا سال 2021 سهم آن از کل خرده فروشی ها به 17.5 درصد افزایش یابد. به طور کلی، این موضوع فرصت های مناسبی در اختیار کسب و کارهایی قرار می دهد که می خواهند گستره آنلاین خود را توسعه داده، تجربه آنلاین خود را بهبود بخشیده یا بهتر کانال های آنلاین و آفلاین خود را با هم هماهنگ نمایند.
6- حدود 54 درصد از مصرف کنندگان می گویند که دلیل اصلی شان برای خرید آنلاین این است که امکان خرید در طول 24 ساعت شبانه روز و 7 روز هفته را برای آن ها فراهم می سازد
این آمار به خوبی نشان می دهد که چطور تغییر رفتار مشتری و انتظارات او با هم تغییر کرده و تاثیرگذار هستند. در گذشته، خریداران از دیدن مغازه هایی به ذوق می آمدند که مشاوره های سبک زندگی و تجربیات خرید شخصی سازی شده را ارائه می دادند. سپس آن ها شیفته پاساژها شده و انتظار این نوع از راحتی را داشتند که تمام مغازه هایی که می خواستند از آن ها خرید کنند در یک مکان واحد باشند. در نهایت، ظهور و محبوبیت فروشگاه های بیگ باکس به آن ها چیزی را داد که از یک بار توقف برای خرید تضمین شده همه چیزهای مورد نیاز همراه با تخفیف کلی انتظار داشتند. اکنون مشتریان همه این انتظارات را داشته و می خواهند این امکان را نیز داشته باشند که بتوانند این امکانات را در حالی که در رختخواب هستند و ساعت 3 نیمه شب است، از طریق تلفن همراهشان خرید کنند.