اسپات آکادمی

فروشگاه ها و پساکرونا

فروشگاه ها و پساکرونا

بحران کرونا و کسب و کارها

شیوع بیماری کرونا تغییرات بنیادینی را به سرعت در سراسر جهان رقم زد. بسیاری از کسب و کار ها با فول شدید و حتی ورشکستی روبرو شدند. تورهای گردشگری، سالن های آرایش و پیرایش زنانه و مردانه، سالن های ورزش و استخرها از جمله مراکزی بودند که گاها تعطیلی طولانی مدت و یا حتی تعطیلی دائم را تجربه گرده اند.

در این میان بسیاری از کسب و کارها به این نکته پی بردند که حضور در بازارهای آنلاین برای ادامه روند فعالیت آنان ضروری است. بسیاری از کسب و کارها در حوزه های مختلف تولید و یا خدمات که در بستر آنلاین حضور داشتند شروع به به روز رسانی بستر ها و ارتباطات آنلاین خود نمودند و آنان که تا کنون برای این حوزه اقدامی نکرده بودند با متحمل شدن خسارات و زیان های هنگفت مجبور به پیاده سازی این بستر شدند.

در کنار تمامی این موارد برخی تغییرات در حوزه طراحی و ساخت لوازم و ساختمانها نیز قابل توجه بوده اند. ساخت دستگاه های ضدعفونی کننده و گسترش استفاده از شرآلات و لوازم بهداشتی چشمی که بدون نیاز به دخالت دست قابل استفاده هستند برخی از این موارد است.

تغییرات در مراکز خرید و فروشگاه ها

تاریخ طراحی های داخلی ساختمان ها و مراکز عمومی نشان داده است که عموما بعد از شیوع یک بیماری تغییراتی در نوع طراحی ها صورت گرفته است. لذا پیش بینی می شود با توجه به اینکه فروشگاه ها و مراکز خرید عموما دارای تردد بالا هستند، هم اکنون و پس از پایان همه گیری بیماری کرونا تغییراتی در حوزه کاربری، معماری و مواد اولیه استفاده شده در ساخت مراکز خرده فروشی صورت گیرد.

تحولات جهانی باشیوع ویروس کرونا وارد یک پیچ تاریخی بسیارمهم شد و این اتفاق فراگیر نقطه عطفی در دگرگونی و انقلاب در بسیاری ازحوزه های اقتصاد، سیاست، مسائل اجتماعی و کسب و کارها و از جمله سیستم‌های فروشگاهی و خرده فروشی خواهد شد.

با این اوصاف احتمال می رود در آینده فروشگاه ها و مراکز خرید با تغییرات زیر مواجه شوند:

  • با توجه به لزوم رعایت فاصله اجتماعی به عنوان موثرترین راهکار پیشگیری از ابتلا، احتمالا پله های برقی یا آسانسورهایی با ظرفیت های تک نفره باشند.
  • از آنجا که انتقال ویروس از روی سطوح بسیار شایع است پوشاندن سطوح بیرونی فروشگاه‌ها نظیر راه‌پله‌ها، آسانسورها و مسیرهای بین فروشگاه‌ها با فلز مس می تواند در پیشگیری از انتشار بیماری موثر باشد.
  • تعیین مسیر و کنترل جریان های رفت و آمدی بصورت تک نفره از دیگر راهکارهایی است که احتمالا در طراحی داخلی فضاهای فروشگاهی لحاظ خواهد شد.
  • کیفیت هوا از دیگر موارد مهم است لذا پیش‌بینی می‌شود فروشگاه‌ها در آینده بیشتر از قبل به سیستم‌های تهویه پیشرفته مجهز باشند یا اینکه به فضاهای باز بیرونی دسترسی بیشتری داشته باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *