اخبار

افزایش بهره وری در زمان دورکاری

با شیوع بیماری کرونا در سطح کشورهای مختلف دنیا و همه گیری این بیماری، مباحث مختلف در حوزه افزایش تاب آوری سازمان های مطرح شده و راه حل های مختلفی برای این منظور ارائه شده است. دورکاری کارمندان یکی از شیوه هایی است که سازمان های مختلف با توجه به بستر فناوری اطلاعات خود قادر به پیاده سازی آن هستند. دورکاری یعنی کارمند می تواند کار خود را بدون حضور فیزیکی در محل کار و از طریق وسایل ارتباطی مانند اینترنت، تلفن و ایمیل انجام داده و با محل کار در تماس باشند.

بسیاری از سازمان ها با توجه به کسب و کار خود قادرند فعالیت تمام یا برخی از نیروی کار خود را بصورت دورکاری ادامه دهند. این مورد در برخی کسب و کارها اینگونه نیست و کارمندان لزوم حضور فیزیکی دارند. فروشگاه های خرده فروشی به ویژه خرده فروشان آنلاین از این گروهند که به دلیل افزایش حجم سفارشات آنلاین ملزم به حضور در محل کار، ثبت سفارشات و ارسال آنها هستند.

طبق تحقیقات انجام شده میان دورکاری افراد با رضایت شغلی، عملکرد سازمانی و فرسودگی شغلی ارتباط معناداری وجود دارد. با توجه به اهمیت این سبک از کار و استقبال روزافزون سازمان ها از این امر، نیاز است راهکارهایی به منظور افزایش بهره وری و عملکرد کارمندان در زمان دورکاری ارائه شود. در ادامه به برخی از این راهکارها اشاره می کنیم:

برای بهبود روابط کاری برنامه ریزی کنید

راه‌های مختلف ارائه امکان گفتگو عبارتند از ایجاد اتاق گفتگوی آنلاین، استفاده از نرم‌افزارهای مدیریت پروژه، برگزاری ویدئو کنفرانس یا استفاده از دیگر ابزارهای ارتباطی را میسر ساخته و بهبود دهید. برای این منظور لازم است زیرساخت های فناوری را در سازمان خود تقویت نمایید.

بهره وری را ارزیابی کنید

مطالعات نشان می‌‌دهد افرادی که در خانه کار می‌کنند، کار بیشتری انجام می‌دهند و میزان نارضایتیِ شغلی نیز در این گروه به نسبت پایین‌‌تر است. شناسایی عوامل مهم و تاثیرگذار در موفقیت کارهای تیمی و انفرادی در شرایط دورکاری و یافتن ابزارهای مدیریت کار و زمان در رسیدن به اهداف سازمانی بسیار مهم است.

هنگام استخدام دقت کنید

یکی از بزرگترین مزیت‌های دورکاری این است که شما می‌توانید بهترین افراد را بدون توجه به محل زندگی آنها انتخاب کنید. پرسنلی را انتخاب کنید که علاوه بر قاطعیت در کار، به انجام کار تیمی نیز علاقه‌مند هستند.

جو و روحیه تیمی و همدلی سازمانی را تقویت کنید

به کارکنانی که دورکاری می‌کنند فرصت شریک شدن در اهداف سازمان را بدهید و احساس تعلق سازمانی را در آنها ایجاد کنید. اطلاع‌رسانی از فعالیت‌های سازمان با استفاده از راه‌های مختلف از جمله برگزاری جلسات یا ارسال هفته‌نامه برای به روز نگه‌داشتن کارکنانی که خارج از اداره کار می‌کنند، اهمیت زیادی دارد. همانطور که ارتقا‌ء سطح علمی کارکنان، مهم است، فراهم کردن فرصت رشد برای کارکنانی که دورکاری می‌کنند نیز اولویت دارد.

موانع دسترسی پذیری کارکنان دورکار را برطرف کنید

کارکنانی را در محل شرکت مشخص کنید که دورکارها بتوانند هر زمان که به مانعی بر می‌خورند یا برای یک مشکل خاص به راهنمایی و مشورتی احتیاج دارند با این کارکنان در تماس باشند.

شرکت اسپات فعال در حوزه تأمین و تجهیز خرده فروشی فروشگاهی و انبار، از جمله سازمانی هایی است که از ابتدای شیوع بیماری بستر حضور همکاران بصورت دورکاری را فراهم آورده و از مدتها قبل نیز تجربه جذب نیروی انسانی دورکار را در تجربیات خود داشته است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *