اخبار

تغییر رفتار مشتریان پس از کرونا

تغییر رفتار مشتریان در دوران کرونا

خرده فروشی های مختلف در سراسر دنیا در طول هفته های اخیر شانس تعامل با مشتریان شان را از دست داده اند. این امر شامل توقف فرآیند فروش محصولات در اغلب کشورهای دنیاست. نقطه اشتراک خرده فروشی ها و مشتریان آنها تلاش برای غلبه کوتاه مدت بر ویروس کروناست. این امر برای ادامه فعالیت تمام مردم در کسب و کارهای مختلف ضروری است.

در حال حاضر اغلب فروشگاه های خرده فروشی دنیا یا بسته شده اند و یا با اعمال محدودیت های حضور فیزیکی فعالیت دارند. این امر به دلیل ترس از شیوع هرچه بیشتر ویروس کرونا منطقی به نظر می رسد. نکته مهم در این میان افزایش تمایل مردم برای خرید آنلاین است. براساس گزارش موسسه Retail Dive در ماه گذشته خرده فروشی ها 14درصد رشد در فروش را تجربه کرده اند. این امر ناشی از نگرانی های مشتریان نسبت به خرید حضوری است.

شاید در نگاه نخست تمایل مشتریان به خرید آنلاین در بلندمدت پایدار نباشد. شاید این امر با بازگشت وضعیت به شرایط عادی رفع خواهد شد. دست‎کم بسیاری از مدیران خرده فروشی ها امیدوار به صحت چنین تحلیل هایی هستند. نکته مهم در این میان ضرورت نگاه جدی تر به رفتار مشتریان در زمینه خرید از خرده فروشی هاست. پیش‎بینی ها از ادامه روند اعتماد مشتریان به فروشگاه های آنلاین حکایت دارد. بر این اساس خرده‎فروشی های فیزیکی در ادامه سال جاری وضیت دشواری برای غلبه بر شرایط کنونی خواهند داشت.

به علاوه رفتار خرید مشتریان نیز شامل تغییراتی بوده است. افزایش در تقاضای کالای بهداشتی و مواد غذایی، زنجیره تأمین این گروه کالایی را با دشواری هایی روبرو نموده است. در حالیکه بسیاری از کسب و کارها مانند رستوران ها و مراکز ورزشی با افت بسیار شدید در تقاضا روبرو بوده اند، خرده فروشان کالاهای تندمصرف روند معکوسی را طی نموده و تقاضای آنها با افزایش عمده مواجه بوده است.

در این میان برخی تغییرات در رفتار خرید مشتریان ناشی از هیجانات دوره ای و اثرات ناشی از اخبارهای اجتماعی بعضا نادرست بوده است. مانند افزایش تقاضای سیر و زنجبیل در ایران و یا دستمال توالت در کشورهای اروپایی و آمریکایی.

تغییر در میزان تقاضا طبیعتا منجر به تغییر در عرضه خواهد شد و این امر ممکن است منجر به تعطیلی برخی کسب و کارها خواهد شد. در این میان کسب و کارهایی که راهکاری برای افزایش تاب آوری خود در این دوران نیندیشیده اند محکوم به تحمل فشار اقتصادی بالایی خواهند بود.

به احتمال فراوان کرونا نقطه عطفی برای افزایش توجه مشتریان به خرید آنلاین است بنابراین در ادامه باید منتظر اخبار بهتر برای خرده‎فروشی های آنلاین باشیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *