اسپات آکادمی

۵ درس مهم آمازون به خرده فروشان

در طول سالیان گذشته آمازون کسب و کار خود را به حوزه های متنوعی گسترش داده است که البته همه آنها هم موفق نبوده اند و برخی برخلاف پیش بینی ها شکست های سنگینی را بر بزرگترین خرده فروشی دنیا تحمیل کردند. با این حال دیگر کسب و کارهای نوین آمازون طعم موفقیت را چشیدند و این موفقیت ها به قدری شگرف بود که شرکت های دیگر را تحت تاثیر قرار داد تا در کسب و کار و شیوه های کاری شان بازنگری کنند.

در ادامه این مطلب پنج شیوه منحصربفرد آمازون برای تغییر دورنمای خرده فروشی را با شما به اشتراک می گذاریم:

۱– خرید آنلاین (برای هر کالایی)

در ابتدا آمازون صرفا کتاب می فروخت اما به تدریج شروع به گسترش کسب و کار خود کرد و و حالا شما به عنوان مشتری هر کالایی را میتوانید ازآن خریداری کنید و نکته مهم تر خرید آسان این کالاها از منزل است. این رویکرد آمازون دیگر خرده فروشی ها را وادار به تغییر برای باقی ماندن در رقابت کرد و در نتیجه شاهد رشد فروشگاه های آنلاین یا آغاز همکاری گسترده برندها و شرکت ها با خرده فروشی های آنلاین بودیم.

۲- راه اندازی مراکز دریافت سفارش

 یکی دیگر از روش های آمازون برای کاستن از دشواری خرید و آسان تر کردن این تجربه برای مشتریان راه اندازی مراکز دریافت اقلام خریداری شده بود. آمازون طی همکاری تازه اش با شرکتی به نام  Lockers فرصتی را برای مشتریان خود پدید آورد تا سفارشات خود را به آسان ترین شیوه ممکن دریافت کنند و دیگر نگران به سرقت رفتن بسته های پستی شان نباشند. به موجب این همکاری، دکه هایی در سطح شهرها یا درون فروشگاه های بزرگ قرار داده شد تا مردم بتوانند بسته های خود را از آنها تحویل بگیرند. این شیوه همزمان کمک شایانی به بیشتر شدن مراجعان حضوری فروشگاه های همکار کرد.

۳- کتاب های الکترونیک و کتابخوان

 اگر دقیق تر به گذشته نگاه کنیم اپل همواره در ارائه تازه ترین تکنولوژی ها بهترین عملکرد را از خود به نمایش گذاشته اما این بار اپل نبود که تکنولوژی مربوط به کتاب های الکترونیک را ارائه کرد. آمازون با ارائه یکی از اولین کتابخوان های الکترونیک به نام کیندل و با تکیه بر شهرت خوبی که به عنوان فروشنده کتاب برای خود دست و پا کرده بود توانست موفقیت بزرگی را برای خود رقم بزند. البته زمانی که اپل آیپد را عرضه کرد تکنولوژی eReader بخشی از آن بود اما قطعا این کیندل بود که مسیر را برای کتاب های الکترونیک هموار کرد.

۴- تحویل سریع سفارشات

 آمازون سرویسی به نام آمازون پرایم دارد که ارسال رایگان دو روزه سفارشات را میسر می کند و مشتریان می توانند با پرداخت مبلغی به صورت ماهانه از این سرویس بهره مند شوند. بنابراین ارسال این بسته ها کاملا هم برای مشتری ها رایگان تمام نمی شود اما ارائه سرویسی مانند پرایم تحویل سریع و ارزان بسته های سفارشی را به یک استاندارد برای همه خرده فروشی ها بدل کرد و حالا مردم انتظار دارند خریدشان از هر شرکتی که هست در کمترین زمان و با پایین ترین هزینه به دست شان برسد. البته در این میان شرکت هایی مانند ShopRunner تلاش کردند با راه اندازی سرویس مشابه و دریافت مبلغ ۷۹ دلار به صورت سالانه به رقابت با آمازون بپردازند اما در این میان بندها و تبصره هایی را برای مشتریان تعریف کردند که باعث نارضایتی آنها شد. مثلا پیش شرط دریافت بسته ها در کمتر از دو روز و به صورت رایگان برای مشتریان این شرکت آن است که خریدشان کمتر از ۲۵ دلار نباشد. اما آمازون چنین شرطی برای مشتریانش ندارد و حتی با راه اندازی سرویس دیگری به نام آمازون ناو (now) امکان تحویل چند ساعته بسته ها آن هم به صورت رایگان را برای آنها فراهم کرده است. این شرکت حتی سرویس دیگری به نام آمازون ایر دارد که بسته های پستی را در کمتر از سی دقیقه از طریق پهپاد به دست مشتریان می رساند و به نظر می رسد که به این زودی ها رقیبی برای آن پیدا نمی شود.

۵- فروشگاههای آمازون گو

 این سرویس که پیشتر مشابه آن توسط برخی رستوران ها راه اندازی شد امکانی را به مشتریان می دهد که با مراجعه به فروشگاه های فیزیکی آمازون و اسکن محصولات خریداری شده از طریق اپلیکیشن، خرید خود را بدون مداخله انسانی انجام دهند. در این فروشگاه های هیچ صندوقداری حضور ندارد و کل فرایند خرید از طریق خود مشتری انجام می شود. 

با توجه به آنچه گفته شد به نظر می رسد که آمازون در خط مقدم درک رفتار مشتریان است و به خوبی مشکلات آنها را تشخیص داده است. بنابراین خرده فروشان نیز بهتر است با دنباله روی از آمازون تلاش کنند که ترندها و گرایشات خرید مشتریان را بیشتر از پیش درک کنند و با ارائه روش های مبتکرانه به دنبال ایجاد راهکارهای مناسب جهت پاسخگویی به نیازها و خواسته های مشتریان باشند.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *