اسپات آکادمی

دورنمای خرده فروشی در عصر پاندمی

پاندمی کرونا دورنمای خرده فروشی را به میزان چشمگیری متحول کرد و آنطور که شواهد و قرائن نشان می دهند این تغییرات در سال جدید نیز پابرجا خواهند بود.

با شروع سال جدید این پرسش در ذهن مدیران خرده فروشی ها (و کارآفرینانی که قصد افتتاح فروشگاه های خرده فروشی دارند) شکل گرفت که چطور سالی پربار داشته باشند و خود را با تغییرات و تحولات بازار وفق دهند. البته پیش بینی تمام و کمال آینده کاری غیرممکن است اما در ادامه این مطلب قصد داریم برخی ترندهای صنعت خرده فروشی در سال جدید را با شما به اشتراک بگذاریم.

تکنولوژی همچنان صنعت خرده فروشی را متحول خواهد کرد

تعطیلی گسترده اماکن عمومی در کشورهای مختلف از جمله فروشگاه ها و مراکز خرید به دلایل مختلفی چون قرنطینه و افت فروش پرسشی کلیدی را پیش روی صاحبان این مراکز قرارداد؛ اینکه در سال جدید چطور چراغ کسب و کارشان را روشن نگه دارند و زیان ده نباشند. البته در این میان برخی بنگاه های تجاری از حمایت های مالی دولت بهره گرفتند و ضمن پیروی از دستورالعمل ها و پروتکل های بهداشتی، کسب و کارشان را به محیط های آنلاین منتقل کردند و البته خیلی ها کارشان را تعطیل کردند. بنابراین روشن است که عادت های خرید مردم دیگر مانند سابق نمیشود.

 

خرید آنلاین مهم تر از هر زمان دیگری است

خرید کالا و خدمات به شکل آنلاین مساله چندان تازه ای نیست با این حال پاندمی کرونا باعث شد که این ترند بیشتر از هر زمان دیگری شدت بگیرد و صاحبان کسب و کارها را به سمت گشایش فروشگاه های آنلاین سوق دهد. از آن سو مشتریان نیز بیشتر از هر زمان دیگری به این شیوه خرید راغب شدند. براساس پژوهشی که اوایل امسال مشترکار به همت برگزار کنندگان کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد و انجمن تجارت الکترونیک NetComm Suisse انجام شد فروش آنلاین در اغلب گروه های محصول بین ۶ تا ۱۰ درصد رشد داشته است.

موکیشا کیتویا دبیرکل کنفرانس تجارت و  توسعه  سازمان ملل در این باره گفت:

 

پاندمی کووید مهاحرت کاربران به سمت دنیای دیجیتال را سرعت بخشیده است. تغییراتی که امروز ما ایجاد می کنیم همزمان با ترمیم تدریجی اقتصاد جهانی اثراتی دراز مدت از خود بر جای خواهند گذاشت.

 

این مقام بلندپایه در ادامه صحبت های خود خاطرنشان کرده که با وجود رشد در بسیاری از بخش ها، محققان هشدار داده اند که مقدار سرانه خرید هر فرد «افتی قابل توجه» داشته است چراکه مشتریان در یکسال گذشته تمرکز خود را بیشتر روی خرید «اقلام ضروری» قرار داده اند. این پژوهش همچنین نشان می دهد که شرکت ها فارغ از حوزه فعالیت خود می توانند در فضای آنلاین نیز به کسب و کارشان ادامه دهند و سال ۲۰۲۱ را با موفقیت پشت سر بگذارند.

یومی کاسترو موسس و مدیرعامل شرکت Inveon که در زمینه راه اندازی کسب و کارهای آنلاین فعالیت دارد در این باره گفت: شرکت هایی که در تدوین استراتژی های کسب و کارشان توجه ویژه ای به تجارت الکترونیک دارند برای دوران پس از کووید آماده اند. او در ادامه گفت:

البته صنایعی که همچنان به خرید فیزیکی عادت دارند از جمله صنایع دارویی و مواد غذایی هنوز برای همسو شدن با این ترند فرصت کافی دارند.

با رشد تجارت الکترونیک، ساختار فروشگاه های فیزیکی تغییر می کند

از آنجا که خرید آنلاین همچنان در سال جاری داغ خواهد بود کسب و کارها (در هر ابعاد و اندازه ای که باشند) مجبور می شوند که نگرش خود در رابطه با فروشگاه های فیزیکی را تغییر دهند. در سال های گذشته رسم بر این بود که اغلب کسب و کارهای موفق ابتدا با راه اندازی یک فروشگاه کار خود را آغاز کرده و سپس شعبه های فیزیکی دیگر را افتتاح کنند اما به نظر می رسد که در سال های پیش رو این شیوه دیگر جوابگو نباشد.

ملیسا گنزالس استراتژیست خرده فروشی و مدیرعامل گروه Lionesque بر این باور است که برندها و خرده فروشی ها در آینده دیدگاه جامع تری را در رابطه با فروشگاه های فیزیکی خود اتخاذ خواهند کرد و همین امر سبب می شود که رویکرد متنوع تری را در رابطه با حضور ملی و جهانی خود در بازارها در پیش بگیرند.

به گفته گنزالس تخصیص سرمایه فرایندی چند لایه پیدا خواهد کرد و براساس آن فروشگاه های اصلی صرفا در موقعیت هایی ایجاد می شوند که شواهد کافی دال بر موفقیت آنها در ۱۲ ماه سال وجود داشته باشند. به همین ترتیب، فروشگاه های کلیدی در ابعاد و اندازه کوچکتر و برای دستیابی به اهداف خاص راه اندازی می شوند. همچنین همزمان با تغییر ساختار و تغییر موقعیت فروشگاه های چندمنظوره (دپارتمان استورها) شیوه همکاری با آنها نیز تغییر خواهد کرد و تمرکز ویژه ای نیز به خرده فروشی های موقت معطوف می گردد. 

کسب و کارهای کوچک نباید از تکنولوژی غافل شوند

در سال ۲۰۲۰ این امکان برای بسیاری از مردم فراهم شد تا کار از منزل را برای مدتی طولانی تجربه کنند اما روشن است که این شیوه کاری برای خرده فروشی هایی که به مشتریان فیزیکی وابسته هستند مناسب نیست. مایک مورینی مدیرعامل WorkForce Software بر این باور است که همزمان با آغاز واکسیناسیون عمومی کرونا ضروریست که شرکت ها برای مدیریت کارکنان مقیم خود به فکر استفاده از تکنولوژی بیافتند.

به گفته او برای مثال قوانین مشخصی در مورد پرداخت دستمزد و حق و حقوق کارمندهای ساعتی وجود دارد و حالا با وجود کرونا، ضروریات بهداشتی تازه ای برای حضور کارمندان در محیط های کاری تعریف شده و قوانین سابق نیز تا حدودی تغییر یافته که همین امر نشانه ای دال بر ضرورت به روز رسانی ابزارهای کاری قدیمی است. به بیان دیگر شرکت ها به تکنولوژی برای پاسخگویی به نیازهای رو به رشد خود در زمینه تجهیزات کاری و گسترش کسب و کارشان نیاز دارند. بدیهی است که در برهه کنونی پاندمی کرونا استفاده از تکنولوژی های دیجیتالی جدید را افزایش داده است؛ تکنولوژی هایی که با افزایش بهره وری و بهبود تجربیات کاری کارکنان می توانند به صرفه جویی در وقت و هزینه شرکت ها منجر شوند.

خرید حضوری همچنان روند کاهشی دارد

با توجه به ماهیت مسری کووید ۱۹ متخصصان بهداشت و سلامت در سراسر دنیا مرتبا مردم را از خرید حضوری بر حذر می دارند. اما روشن است که با سرعت پیدا کردن واکسیناسیون عمومی مردم بار دیگر برای خرید به خرده فروشی ها هجوم می برند. تا آن زمان اما، خرید حضوری روندی کاهشی دارد و مشتریان ترجیح می دهند که اقلام مورد نیازشان را به صورت آنلاین خرید کرده و صرفا برای دریافت آنها به فروشگاه ها مراجعه کنند. 

خدمات خرید شخصی افزایش پیدا می کند

یکی از روش های خرده فروشی ها برای جبران کاهش حضور مشتریان در فروشگاه ها راه اندازی سرویس خرید شخصی بوده است که در آنها کارکنان فروشگاه برای مشتریان خرید می کنند. در این روش کارمند فروشگاه با استفاده از تکنولوژی ویدیو موبایل خرید مد نظر مشتری را انجام می دهد یا اینکه مشتری لیست اقلام را برای فروشگاه میفرستد تا برایش خرید را انجام دهند و در یکسال گذشته این روش در بسیاری از فروشگاه های بزرگ و صاحب نام پیاده سازی شده است.

دب گابور مدیرعامل Sol Marketing  و مولف کتاب «وفاداری غیرمنطقی: ایجاد برندی که آشفتگی می سازد» ابراز امیدواری کرده که کسب و کارهای کوچک همچنان به ارائه این گروه از خدمات حتی بعد از پایان یافتن پاندمی هم ادامه دهند.

او ادامه می دهد:

این ترندی بود که ما در نخستین روزهای قبل شروع پاندمی شاهدش بودیم و همه گیری کرونا به آن سرعت بخشید. و خرده فروشی های محلی و کوچک به خصوص برای این نوع تجربیات شخصی سازی مناسب هستند و به همین سمت هم در حرکتند.

اتوماسیون در قیمت گذاری همچنان روندی صعودی خواهد داشت

قیمت یک قلم کالا براساس فاکتورهای مختلفی مشخص می شود اما در سال های اخیر شرکت ها بیشتر از هر زمانی برای این مساله به تکنولوژی های خودکار وابسته بوده اند.

عمر تراب مدیرعامل و موسس شرکتی به نام Popcart ابراز امیدواری کرده که اتوماسیون در سال های آتی نقش پررنگ تری در قیمت گذاری ایفا کند و همزمان به شکل گیری موج جدیدی از شرکت ها اشاره می کند که این راهکارهای تکنولوژیک را به عنوان خدمات ارائه خواهند کرد. او معتقد است که این فناوری به محض پیاده سازی باعث کاهش هزینه های عملیاتی و اجرایی می شود.

تراب در ادامه صحبت های خود خاطرنشان می کند:

با کاهش هرچه بیشتر نیروهای کار در برخی حوزه های مشخص سرمایه گذاری ها روی حوزه اتوماسیون بیشتر می شود. این سرمایه گذاری در کسب و کارهای کوچک به شکل قیمت گذاری خودکار در فضای آنلاین نمود می یابد که با هدف ایجاد توازن میان رشد سود و درآمد انجام خواهد گرفت. همچنین پای سیستم های مدیریت صورت کالا نیز به شرکت ها باز می شود و صاحبان مشاغل به لطف این سیستم ها میتوانند متوجه شوند که چه محصولاتی را آماده عرضه دارند.

تغییرات در سبک بازاریابی و مشارکت مشتریان

نحوه تعامل مشتریان با فروشگاه های خرده فروشی کوچک همین حالا هم تغییر کرده و مردم بیشتر به الگوهای آنلاین موبایلی تمایل دارند و به نظر می آید که پاندمی کرونا نیز این تمایل را تقویت کرده است.

شبکه های اجتماعی همچنان مشتریان را به برندها معرفی خواهند کرد

شبکه های  اجتماعی از جمله عوامل ترغیب کننده مشتریان به خرید و شرکت ها به فروش آنلاین محسوب می شوند. حالا که قدم به سال ۲۰۲۱ گذاشته ایم کارشناسان ابراز امیدواری کرده اند که هشتگ ها درست مانند روش های تبلیغاتی سنتی نقشی پررنگ برای کسب و کارهای کوچک و مشتریان جوان آنها ایفا خواهند کرد.

به گفته گابور یکی از راه های تحقق این پیش بینی تجارت خلاق در شبکه های اجتماعی است که در آن پلتفرم هایی نظیر تیک تاک و اینستاگرام عامل خرید آنلاین مشتریان می شوند.

خرید از طریق شبکه های اجتماعی در سال ۲۰۲۰ افزایش پیدا کرد و انتظار می رود که در سال ۲۰۲۱ نیز به رشد خود ادامه دهد. به همین دلیل می توان پیش بینی کرد که در سال جدید برنامه ریزی های اجتماعی خلاقانه تری نظیر Caravan NYC ساخته شوند؛ الگوی کاری این پروژه شامل میزبانی یک برنامه آنلاین به همراه اسپانسرهای مختلف است که محصولات خود را از طریق این برنامه در شبکه اجتماعی مورد نظر می فروشند.

 

نقش اینفلوئنسرها همچنان پررنگ خواهد بود

اینفلوئنسرها چه محبوب تان باشند و چه نه همچنان از جمله ابزارهای تبلیغاتی برندهای خرده فروشی خواهند بود و مشتریان همچنان آنها را دنبال خواهند کرد.

به گفته گابور:

در دورانی که مشتریان به ارزش هایی مانند صداقت و بیان واقعیت از سوی برندهای محبوب شان اهمیت می دهند ضروری است که اینفلوئنسرها هم در برنامه های تولیدی شان به این فاکتورها توجه نمایند. در سال ۲۰۲۱ برندها باز هم به سراغ اینفلوئنسرهایی می روند که خود را با ارزش های برند آنها و همچنین مشتریان وفق می دهند تا مطمئن شوند که در کمپین های تبلیغاتی خود به بالاترین سطح تاثیرگذاری دست پیدا میکنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *