اسپات آکادمی

در مورد ریتیل تینمنت یا سرگرمی های فروشگاهی چه می دانید؟

تابحال برایتان پیش آمده که قدم به داخل فروشگاهی بگذارید و بخشی تعاملی رو ببینید که هیچ ارتباطی با محصولات درون فروشگاه ندارد؟ مثلا ممکن است وارد یک فروشگاه ورزشی شده باشید و متوجه توپ و سبد بسکتبال شوید یا اینکه حین تعویض لباس درون یک فروشگاه لباس غرفه عکاسی در کنج فروشگاه نظرتان را به خود جلب کرده باشد.

خب باید بدانید که این اصلا تصادفی نیست و چندین دهه است که خرده فروشی ها به دنبال راه هایی غنی سازی تجربه خرید مشتریان خود بوده اند.

 

علت هم این است که مشتریان به جای مقوله های مادی بیشتر به دنبال تجربیات جدید هستند. اما این خواسته مشتریان نباید با تجربیات فیزیکی درون فروشگاهی پایان پیدا کند. حالا مدتی است که پای خرده فروشی های آنلاین نیز به تجارت الکترونیک باز شده است و این کسب و کارها نیز باید به دنبال راهی برای سرگرم سازی مشتریان خود باشند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی مفهوم تازه ای به نام ریتیل تینمنت بپردازیم و چند مورد از تجربیات خرده فروشی آنلاین و نوآورانه را با شما به اشتراک بگذاریم.

 

 

ریتیل تینمنت چیست؟

ریتیل تینمنت ترکیبی از عبارت ریتیل به معنای خرده فروشی و اینترتینمنت به معنای سرگرمی است و مفهومی شامل هر دوی آنهاست.

البته ریتیل تینمنت مفهوم تازه ای نیست و از چندین دهه پیش که خرده فروشی ها شروع به معرفی فعالیت هایی نظیر مراکز بازی کردند تا بچه ها را حین خرید والدینشان سرگرم کنند، این مفهوم شروع به شکل گرفتن کرد.

چند سال بعد و با اوج گیری خرید آنلاین بزرگسالان نیز به این دایره اضافه شدند و رقابت برای فروشگاه ها در این زمینه سخت تر شد. خرده فروشی ها مجبور شدند که در مورد نقش خود در بازار بازنگری کنند و روش های نوین و خلاقانه ای را برای جذب دوباره مشتریان ابداع کنند و اینجاست که ریتیل تینمنت متولد شد.

تغییر رفتار و انتظارات مشتریان

مطالعات نشان داده که مردم این روزها کمتر در فروشگاه های خرده فروشی هزینه می کنند و ترجیح می دهند در مقابل تجربه ای با کالاها داشته باشند.

در واقع ۷۸ درصد متولدین هزاره جدید (متولدین بین سال های ۱۹۸۱ تا ۱۹۹۶) ترجیح می دهند که پول خود را روی تجربه یا رویدادی مطلوب صرف کنند تا خرید یک کالا.

مساله دیگر این است که شبکه های اجتماعی تا حدودی در تشویق این رفتار مشتریان نقش دارند چرا که متولدین هزاره جدید علاقه ای وصف ناپذیر به اشتراک گذاری تجربیات خود در فضای آنلاین دارند و با این کار همزمان می توانند روی دنبال کنندگان خود نیز تاثیر بگذارند.

با درک این قبیل رفتارها از سوی مشتریان شما به عنوان مالک یک کسب و کار می توانید تجربه خرید مطلوب برای آنها را بسازید و در مقابل برند خود را بسازید.

 

بخش های سبک زندگی

یکی از اشکال ریتیل تینمنت معرفی قسمت های لایف استایل یا سبک زندگی در فروشگاه هاست. با این کار به مشتریان خود اجازه می دهید که آزادانه در اطراف حرکت کنند و به کاری غیر از خرید کالاهای فروشی مشغول شوند. همچنین امکانی را برای مشتریان فراهم می کنید که طولانی تر از زمان معمول در فروشگاه شما بمانند و تجربه ای لذت بخش را پشت سر بگذارند.

راه اندازی بخش لایف استایل در فروشگاه هم میتواند به سادگی ایجاد یک محوطه لانژ با صندلی های راحت، وای فای پرسرعت و میان وعده های خوشمزه باشد.

تجربیات خرید

تجربیات خرید درون فروشگاهی می توانند راهی فوق العاده برای خبرسازی و ارائه خدمات و کالاهایی باشند که ارزش صحبت کردن را دارند. از فروشگاه هایی که کارگاه های آموزشی برای یوگا ارائه می کنند تا آنها که زمین بازی بولینگ دارند همگی شامل تجربیات خرید می شوند.

البته همه مشتری ها هم جذب این سرگرمی ها نمی شوند اما در میان این مشتریان هستند افرادی که در شبکه های اجتماعی بسیار فعالند و احتمال آنکه تجربیات خود را در صفحات شان با مخاطبین خود به اشتراک بگذارند زیاد است و با این اتفاق شما شانس آن را پیدا می کنید که مشتریان بیشتری را در فروشگاه خود ملاقات کنید.

جالب است بدانید که برخی فروشگاه ها تعمدا بخش هایی مخصوص اینستاگرام را فضای داخلی خود تدارک دیده اند تا علاقمندان را به عکاسی در آن فضا و تگ کردن فروشگاه ترغیب نمایند.

فروشگاه نایکی، نیویورک سیتی

نایکی همواره یکی از شرکت های نوآور در زمینه تبلیغات بوده اما سال گذشته که این غول خرده فروشی ورزشی از فروشگاه پرچمدار خود در نیویورک سیتی رونمایی کرد، به همگان ثابت نمود که یک سر و گردن از باقی شرکت ها در ایجاد تجربیات خرید جلوتر است.

این فروشگاه عظیم که در ساختمانی شش طبقه به مساحت ۶۸۰۰۰ فوت مربع ساخته شده مملو از تجربیات جدید برای مشتریان است که از آن جمله میتوان به یک زمین مینی بسکتبال با دوربین هایی در دورتادور آن اشاره کرد که کلیه حرکات افراد را از تمامی زوایا ثبت و ضبط می کنند.

علاوه بر این یک تردمیل هم در مقابل چندین نمایشگر تعبیه شده که دویدن در فضاهای باز را شبیه سازی می کند و دوربینی برای ثبت و ضبط حرکات مشتری دارد. پس از اتمام این تجربه یکی از کارکنان نایکی حرکات بدنی شما را آنالیز می کند و با ارائه نتایج آن به شخص شما بهترین کفش ورزشی را به شما پیشنهاد می دهد. مشتریان همچنین می توانند در مرحله بعدی به فوتیج حرکات بدنی خود دسترسی پیدا کرده و آن را در شبکه های اجتماعی با دوستان خود به اشتراک بگذارند.

حتی یک زمین فوتبال سربسته نیز در این ساختمان طراحی شده که مجهز به بخشی برای سفارشی سازی کفش های ورزشی است و خریداران می توانند کتونی های مورد نظر خود را در آن سفارشی سازی کنند. در ادامه کارکنان نایک کفش نهایی را برای تست در اختیار آنها قرار می دهند.

رویدادها

یک روش فوق العاده برای آنکه مشتریان را به ورود به داخل فروشگاه مجاب نمایید این است که از فضای فروشگاهی خود برای موارد دیگری غیر از کالا نظیر برگزاری رویدادهای موسیقی، تاک شو، همایش های آموزشی و نظیر آن بهره بگیرید. این رویدادها علاوه بر ایجاد هیجان، چشم اندازهای کاری جدیدی را مقابل رویتان قرار داده و مشتریان وفادارتری برایتان می سازند.

برای نمونه کتابفروشی ها مدت هاست که میزبان مولفان می شوند تا در رویدادهای کتابخوانی شرکت کنند یا آثارشان را برای هواداران خود امضا نمایند. البته این ایده چندان هم تازگی ندارد اما فرصتی را برای کتابخوان ها به وجود می آورد تا قهرمانان خود را از نزدیک ببینند. این ایده میتواند برای کتابفروشی های فیزیکی بسیار مفید باشد و نوعی مزیت را برای آنها نسبت به خرده فروشی های آنلاین به وجود آورد. 

تلفیق تجربه خرید آنلاین و آفلاین

تا به اینجا بخش اعظمی از آنچه گفته مربوط به جذب مشتری به فروشگاه های فیزیکی از طریق سرگرمی می شد. بنابراین ممکن است با خواندن این مطلب بگویید که «من فروشگاه آنلاین دارم و این موضوعات ارتباطی به من ندارند» اما سخت در اشتباهید و دو حوزه آنلاین و آفلاین کاملا به یکدیگر ارتباط دارند.

فروشگاه های اینستاگرامی

اول از همه باید به اهمیت تلفیق تجربیات خرید درون فروشگاهی با پلتفرم های آنلاین اشاره کنیم. خرید بصری همواره یکی از جوانب خرید بوده اما در عصر دیجیتال کنونی خرده فروشی ها بیشتر به سمت پررنگ تر کردن هر چه بیشتر لحظات بصری یا ایجاد فرصت برای عکاسی حرکت کرده اند. و هرچه فروشگاه شما بیشتر مطلوب هواداران اینستاگرام باشد یا به لحاظ بصری زیباتر باشد احتمال آنکه مشتری ها تصاویر مربوط به آن و تجربیات خرید خود را با مخاطبانشان به اشتراک بگذارند نیز بیشتر است. در واقع مشتریان با آپلود عکس های مربوط به فروشگاه شما و تگ کردن آن به صورت رایگان برای شما تبلیغات می کنند.

این روزها حتی فروشگاه های آنلاینی که هیچ محوطه فیزیکی ندارند هم می توانند تجربیات جالبی را از طریق راه اندازی خرده فروشی های موقت راه اندازی کرده و مورد توجه کاربران اینستاگرام قرار بگیرند.

گیمینگ

فرصت های فروش نباید محدود به داخل فروشگاه بشوند و میشود با ایجاد تجربیات جالب و تعاملی برای فروشگاه های آنلاین نیز توجه مشتریان را جلب کرد و مثلا در داخل فضای یک بازی آنلاین اقدام به فروش محصولات کرد. برای مثال در بازی  Alto’s Adventure فروشگاهی طراحی شده که میتوانید آیتم های موجود در آن را حین بازی خریداری کنید.

 

واقعیت مجازی و افزوده

یکی دیگر از روش های تبلیغات برای فروشگاه های آنلاین استفاده از تکنولوژی های واقعیت مجازی و افزوده است.

احتمالا تابحال اسم تکنولوژی های ایمرسیو را شنیده اید اما اگر در این رابطه اطلاعات اندکی دارید باید بگوییم که واقعیت مجازی به نوعی جایگزین قوه دیداری شما می شود در حالی که واقعیت افزوده اطلاعات و جزئیاتی را به آنچه می بینید اضافه می کند. برای مثال تصور کنید قصد  خرید یک دوچرخه کوهستان از طریق فروشگاه آنلاین را دارید اما می خواهید قبل از خرید آن را ببینید. بهترین راهکار برای این موارد استفاده از تکنولوژی واقعیت مجازی برای مشاهده دوچرخه با ابعاد واقعی است ضمن اینکه این امکان برایتان فراهم خواهد بود که درست مانند حضور در فروشگاه های فیزیکی از فروشنده سوال بپرسید و از نزدیک با امکانات دوچرخه آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *