اهمیت تبلیغات محیطی
در دنیای کسب و کار امروز تبلیغات هر روز در حال تجربه کردن تغییرات شگرف و عمده هستند. مطالعات متعدد و گوناگونی در حوزه انواع تبلیغات و اثربخشی آنان روی رفتار خرید مشتری انجام شده است. طبق نتایج این تحقیقات بخش قابل توجهی از اطلاعات از طریق بینایی انتقال می یابد. از اینرو تبلیغات بصری می تواند جایگاه ویژه ای در بخش بازاریابی کسب و کارها داشته باشد. اطلاعرسانی در خصوص اخبار، روبدادها و یا محصول جدید، معرفی برند و افزایش آگاهی از برند، هشدار و خبررسانی و … برخی از موضوعاتی هستند که می توانند به عنوان هدف تبلیغات محیطی مد نظر باشند.
در محیط و فضای یک فروشگاه استفاده بهینه از فضا یکی دیگر از نکات مهمی است که باید حتما مورد توجه قرار گیرد. در غیر این صورت منجر به ایجاد فضایی در هم ریخته و شلوغ و یا بالعکس فضایی با عدم استفاده درست از بخش های مختلف آن خواهد شد. از آنجا که در فروشگاه های خرده فروشی گاها با محدودیت فضا روبرو هستیم انتخاب هوشمندانه ابزارهای تبلیغات محیطی اهمیت زیادی دارد.
از سوی دیگر تحقیقات حوزه تبلیغات بر این نکته تأکید دارد که بخش زیادی از خریدهای مشتریان را خریدهای برنامه ریزی نشده ای تشکیل می دهد که مشتریان در همان لحظه و در مکان فروشگاه تصمیم به خرید آنها می گیرند. بنابراین چیدمان کالا در فروشگاه و همچنین استفاده درست از ابزارهای تبلیغات محیطی می تواند در امر افزایش فروش بسیار موثر باشد.
دنگلر
ابزارهای بازاریابی و فروش در فروشگاهها مجموعهای از آیتمهای نمایشی چاپی را شامل میشود که به محصول مورد نظر شما کمک میکند از میان انبوه محصولات، نظر مشتریان را به خود جلب کند. در حوزه تبلیغات فیزیکی فروشگاه ابزارهای گوناگونی در دسترس است که با توجه به نوع کاربری و نیازهای یک فروشگاه می توان از آنها استفاده نمود. ابزارهایی همچون : دنگلر، شلف تاکر، وابلر، بانتینگ و … که در این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند. دنگلر انواع احجام تبلیغاتی است که بصورت آویز از سقف فروشگاه ها استفاده می شوند. این احجام می تواند بصورت دو یا سه بعدی طراحی شوند.
وابلر
وابلرها، تگهایی هستند که به قفسات یا سایر سطوح میچسبند تا توجه مشتری را به خود جلب نمایند. به آنها سخنگوی طبقه و محصول یا به عبارتی شلف تاکر( Shelf Talker) و تاکر محصول (Product talker) هم گفته میشود چرا که این تگهای تجاری، اطلاعات محصول را ارائه میدهند و توجه مشتری را به سمت محصول هدایت میکنند و به محصول این قابلیت را میدهند تا از میان محصول رقبا که در کنارهم و در یک قفسه قرار دارند درنظر مشتری جلوه کند و مورد انتخاب وی قرار گیرد.
در دسته محصولاتی که تنوع برندی زیادی دارند و مصرفکننده انتخابهای زیادی برای یک محصول مشابه دارد، وابلر قفسه به بهترین حالت کار میکند و موثر واقع میشود. از جمله این محصولات میتوان به موادغذایی، لوازمخانگی، وسایل بهداشتی، الکترونیکی و نوشیدنیهای سرد اشاره کرد.
مثالهایی از فروشگاههایی که وابلرهای قفسات بسیار موثر عمل کردهاند:
- فروش لوازم آرایشی و بهداشتی
- میوهفروشیهای مستقل
- فروشگاههای سختافزاری
- در یخچال کافهها
- فروشگاههای زنجیرهای
شلف استاپر
شلف استاپرها نیز گروهی دیگر از ابزارهای فیزیکی هستن که بصورت ویژه با ابعاد، اندازه و اشکال خاص جهت تبلیغات و معرفی کالاهای ویژه طراحی و ساخته می شوند. استفاده از این ابزار نیز تا حدی به فضای فروشگاه و فاصله میان قفسه ها بستگی دارد چرا که در صورت کوچک بودن فروشگاه و محدود بودن فضا، ممکن است منجر به بسته شدن مسیر تردد شود.
سایه بان، نورپردازی، برچسب های سه بعدی که کف فروشگاه نصب می شود و مش پشت شیشه از دیگر لوازم تبلیغاتی است.