اخبار

روز جهانی سلامت روان

سلامت روان در محل کار

سلامت روان در محل کار
به مناسبت روز جهانی سلامت روان قصد داریم به این موضوع مهم و اهمیت آن بر عملکرد کارکنان بپردازیم.
استرس در محل کار موضوع جدی است که باید بطور موثر مدیریت شود.
شیوع اختلالات روانی بطور میانگین در کشور ما ۲۳/۶ درصد است. بنیاد بهداشت روانی استرس را چنین تعریف می کند: درجه ای که احساس می کنید فشارهایی وجود دارد که خارج ار کنترل شماست و شما قادر به مقابله با آن نیستید.
در کوتاه مدت استرس باعث واکنش مبارزه یا پرواز می شود این سطح از ترشح ادرنالین ما را اماده می کند تا بایستیم و بجنگیم و یا فرار کنیم و وارد یک حالت انجماد شویم.
این وظیفه سازمان هاست که استرس کارکنان خود را مدیریت کرده و از سلامت روانی مثبت در محیط کار حمایت کنند. روش هایی جهت مدیریت بهداشت روانی کارکنان پیشنهاد می گردد:
آموزش مدیران
اموزش مدیران لازم است تا مدیران بتوانند ار علل و علائم استرس اگاه شوند و با شناسایی مشکلات اولیه از کارکنان پشتیبانی کنند.
سیاست گذاری مناسب
اموزش مدیران و سیاست گذاری های درست باعث می شود کارکنان بدانند که چه انتظاری از آنها وجود دارد و چه رفتارهایی از نظر سازمان قابل قبول است و می توانند چه انتظاری از مدیران داشته باشند. آیین نامه پایه و اساس یک فرهنگ محکم در محل کار است.این آیین نامه مدیران وکارمندان را مطمئن می سازد که با همه برخورد منصفانه صورت می گیرد.
شفافیت
شفاف سازی کارکنان در رابطه با نقش و عملکرد و انتظاراتشان به مدیران این امکان را می دهد که تیم ها را موثرتر مدیریت کنند و کارکنان را در سطح بالایی از بازدهی نگه دارند و استرس را به حداقل برسانند.شرح شغل تعریف شده به کارکنان اجازه می دهد تا پیشرفت خود را تحت نظر قرار دهند و همچنین منجربه تقویت اخلاق ، اعتماد و پشتیبانی و کارگروهی و بهبود بهره وری می گردد.
فرهنگ سازمانی
ایجاد فرهنگ سازمانی با دید و ارزش های مشتری باعث می شود تمامی کارکنان درگیر شکوفا شوند. برگزاری جلسات منظم و گرفتن بازخورد و نظرسنجی از کارمندان به سازمان ها کمک می کند تا با تمرکز بر اطمینان از اینکه همه حوزه های تجارت مطابق با استانداردهای لازم عمل می کنند تغییرات صحیح را انجام دهند.
سازمان با ایجاد امکان های ورزشی و یادگیری و تغذیه مناسب کمک به حفظ سلامت روانی مثبت کارکنان می کند همچنین حضور مشاوران بهداشت روان در محیط کار ، کارمندان را تشویق می کند تا در مورد مسائل و شکلات صحبت کنند قبل از اینکه بیش از حد غرق شوند.

یادمان باشد سرمایه انسانی از با ارزش ترین دارایی های یک سازمان است که سلامت روان آنها به بهبود عملکرد و تعالی سازمان منجر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *