استاندارد قفسه بندی فروشگاه های زنجیره ای چیست؟
با گسترش تعداد فروشگاه های زنجیره ای شرکت ها و سازمان های متولی برآن برآمدند تا استانداردهای خاصی را برای فروشگاه های خود پیاده سازی نمایند. این استاندارد موارد مختلفی از جمله نوع تجهیزات به کار رفته، رنگ سازمانی، استانداردهای انتخاب ملک، استانداردهای طراحی داخلی و … را دربرمی گیرد.
تجهیزات به کاررفته در تجهیز یک فروشگاه انواع مختلفی دارد. انواع قفسه فروشگاهی، استندهای تنقلات، صندوق های فروشگاهی و یا چک اوت کانترها و سایر تجهیزات از جمله لوازمی است که بسته به نوع فروشگاه قابل استفاده است. در این مقاله به استانداردها و انواع قفسه های فروشگاه های زنجیره ای پرداخته خواهد شد. با توجه به ویژگی های خاصی که فروشگاه های زنجیره ای به منظور متمایز ساختن از سایر فرمت های فروشگاه پیاده سازی می کنند، تجهیزات و محصولات فروشگاهی نیز متفاوت می شود. جهت آشنایی با معیارهای قفسه بندی می توانید مقاله راهنمای روش های مختلف قفسه بندی فروشگاهی را مطالعه نمایید.
استانداردهای فروشگاه زنجیره ای
فروشگاه های زنجیره ای چنانچه ذکر شد دارای استانداردهای خاصی در استفاده از تجهیزات فروشگاهی هستند. نوع قفسه ها، رنگبندی، ابعاد و اندازه تجهیزات، و نوع چیدمان به منظور تعیین گردش رفت و آمد مشتریان از جمله الزاماتی است که می تواند موجب متمایز ساختن هر یک از این فروشگاه ها از یکدیگر شود.
به عنوان مثال فروشگاه های زنجیره ای افق کوروش از رنگ قرمز برای متمایز ساختن برند خود با سایر فروشگاه ها استفاده کرده است. در چک اوت ها، یخچال های فروشگاه، استند و قفسه های فروشگاهی نیز از رنگ قرمز برای متمایزسازی استفاده شده است.
قفسه های فروشگاه های زنجیره ای نیز طیف گسترده ای از انواع یک و دوطرفه، سرشلف، قفسه های پشت کانتر و … را شامل می شود.
علاوه بر موارد فوق در قفسه بندی فروشگاه زنجیره ای نکات دیگری از جمله سهولت در تردد مشتریان، موارد ایمنی در هنگام رفت و آمد مشتریان به ویژه کودکان، ایمنی موجودی کالا از نظر دزدبری، سهولت دسترسی مشتریان به تمامی کالا ها با توجه به سلف سرویس بودن نوع خدمات، سهولت در چیدمان کالاو به روز رسانی سریه و آسان موجودی به ویژه در روزهای پرتردد و برخی نکات دیگر از این دست بایستی در هنگام طراحی و اجرای تجهیزات فروشگاهی مورد توجه قرار گیرد.
تجهیزات فروشگاه زنجیره ای
قفسه هایی که در فروشگاه های زنجیره ای استفاده می شود. عموما به دلیل خدمت رسانی سلف سرویس، دارای ارتفاع متناسب با قد عموم افراد جامعه است تا برای دسترسی به کالاهای چیدمان شده در طبقات بالایی دچار مشکل نگردند.
استفاده از اکسسوری هایی مانند تابلوهای راهنما می تواند برای هدایت مشتریان و مشخص شدن محل چیدمان هریک از گروه های کالایی می تواند مؤثر باشد.
طبقات شلف یا قفسه بهتر است از گارد محافظ جلویی بهره مند باشند تا از ریزش کالا جلوگیری شود.
در برخی موارد که کالاهای حجیمی مانند چیس، پفک یا برخی انواع دیگر از تنقلات قرار است چیدمان شود می توان از قفسه های سبدی استفاده شود. این سبدها دارای عمق بوده و چیدمان کالا در آنها راحتتر و ریزش کالا کمتر است.
در چیدمان قفسه های دوطرفه نیز می توان با استفاده از قفسه های سرلاین یا سرشلف، از فضای فروشگاهی استفاده بهینه نمود.
توجه به نوع گردش مشتریان در فروشگاه می تواند منجر به شناسایی نقاط ویژه یا هات اسپات های فروشگاه شود. این محل ها برای چیدمان کالاهای خاصی که قصد افزایش فروش آنها را داریم بسیار کاربردی است.
قفسه های فروشگاه های زنجیره ای که در قسمت پشت کانتر یا صندوق فروشگاهی قرار می گیرد نیز دارای ویژگی های خاصی از جمله عمق کمتر در مقایسه با سایر قفسه هاست تا موجب سهولت تردد اپراتور شود.
فروشگاه های زنجیره ای نیز مانند سایر انواع فروشگاه های فیزیکی می تواند فرمت های گوناگونی داشته باشد. هایپرمارکت، سوپرمارکت، فروشگاه رفاهی، داروخانه، انواع فروشگاه های تخصصی پوشاک یا لوازم ورزشی، فروشگاه چندبخشی، فروشگاه های میوه و سبزیجات و … می توانند بصورت زنجیره ای تاسیس و اداره شوند.
هر یک از این فرمت ها با توجه به آنکه دارای مساحت های متفاوت و تعداد sku کالای متفاوتی از یکدیگر هستند نیاز به قفسه ها و تجهیزاتی متناسب با آنها دارند.
به عنوان مثال هرچه فروشگاه بزرگتر باشد امکان استفاده از تعداد بیشتری قفسه دوطرفه یا قفسه گرد فراهم است چرا که این قفسه ها به دلیل ابعاد بزرگتر به فضای بیشتر و راهروهای عریضتر برای جانمایی نیاز دارند.
این قفسه ها عموما به دلیل اینکه بصورت مکرر پر و خالی می شوند بهتر است از مواد اولیه مقاومی مانند فلز تهیه شوند. البته لازم است ضخامت طبقات نیز در نظر گرفته شود چرا که ممکن است بر اثر گذاشت و برداشت مکرر کالا و به ویژه کالاهای سنگین سینی قفسه تغییر فرم دهد.
انواع یخچال و فریزرهای فروشگاهی از دیگر انواع لوازمی هستند که در اغلب فرمت های فروشگاه های زنجیره ای که به فروش خوار وبار مشغولند کاربرد دارد.
شرکت اسپات با داشتن سابقه در حوزه تأمین و تجهیز فروشگاه های زنجیره ای مانند افق کوروش، هایپرفمیلی، فروشگاه های میهن، کامبای و … ، تجربیات ارزشمندی در حوزه تجهیز این نوع از فروشگاه ها در اختیار دارد.