تجهیز یک فروشگاه از گام های اولیه راه اندازی آن به حساب می آید و از آنجا که بعد از افتتاح و بهره برداری از آن، مواردی همچون تغییر در طراحی و یا نوسازی تجهیزات به ندرت انجام می شود، دقت در این مرحله علاوه بر صرفه جویی در زمان و هزینه، موجب افزایش بهره وری و استفاده بهینه از فضای فروشگاه خواهد بود. از اینرو استفاده از خدمات مشاوره و یا تجربیات فعالان در حوزه تجهیز فروشگاهی می تواند بسیار مفید واقع شده و نقاط تاریکی را که ممکن است در نتیجه عدم آگاهی و یا کمبود تجربه وجود داشته باشد روشن می نماید.
نکات ویژه طراحی فروشگاه
از جمله نکاتی که در هنگام طراحی و برآورد تجهیزات مورد نیاز در فروشگاه باید به آن توجه شود نقشه و پلان فروشگاه است.موقعیت قرار گیری فروشگاه، وجود اختلاف سطح در ورودی و یا فضای داخلی آن، نقاط کوری که نیاز به طراحی ویژه دارند و … از جمله مواردی است که در ظاهر نهایی فروشگاه و همچنین نوع و تعداد تجهیزات مورد استفاده در آن موثر است.
یکی دیگر از نکات مهمی که در این زمینه مطرح می شود، نیاز و خواسته های کارفرما است که برای فروشگاه خود چه برنامه ای در نظر دارد. نوع کاربری، نوع مالکیت فروشگاه، برآورد مشتری که بصورت روزانه از این فروشگاه بازدید خواهند نمود، تعداد SKU کالایی که قرار است عرضه شود همه و همه در طراحی فروشگاه باید در نظر گرفته شود. به عنوان مثال برای طراحی یک فروشگاه خواروبار فروشی در فرمت هایپرمارکت لازم است در بین لاین های قفسه فاصله استانداردی که نیاز است تا تردد مشتریان به راحتی انجام شود، در نظر گرفته شود.
از دیگر نکات مهمی که بر نتیجه نهایی چیدمان فروشگاه اثرگذار است، بودجه در نظر گرفته شده برای این منظور است. هرچه این بودجه بالاتر باشد امکان استفاده از تجهیزات مدرن تر و به روزتر راحت تر است. به عنوان مثال برخی قفسه های مدرن که در ساخت آنها از چوب و یا ام دی اف استفاده شده است قیمت بالاتری نسبت به قفسه های فلزی دارند و در صورتی که کارفما تمایل به استفاده از این نوع قفسه ها داشته باشد طبیعتا هزنیه تجهیز فروشگاه بالاتر خواهد بود. خرید لوازم و تجهیزات فروشگاه نیز مستلزم لحاظ نمودن موارد مهمی است که در مقاله ویژه ای به ان پرداخته شده است.
استفاده درست از انواع تجهیزات نیز از جمله مواردی است که به میزان تجربه و مهارت مجری و ممشاور در راه اندازی فروشگاه مربوط می شود. به عنوان مثال در برخی قسمت های یک فروشگاه می توان به جای قفسه و شلف های فروشگاهی، از استندهای فروشگاهی استفاده نمود که علاوه بر وزن کمتر و ابعاد کوچکتر، هزینه کمتری نیز در پی خواهند داشت. شلف و سرلاین های فروشکاهی نیز از دیگر تجهیزاتی هستند که علاوه بر کمک به استفاده بهینه از فضا، در نمایش کالاهای ویزه نیز اثرگذارند.
در نظر گرفتن سلیقه و نوع مشتری نهایی که قرار است در این فروشگاه تردد داشته و خرید انجام دهد از مواردی است که می تواند منجر به رشد چشمگیر نرخ موفقیت در تجهیز یک فروشگاه باشد. به عنوان مثال در نظر گرفتن تسهیلاتی ویزه نوپایان و کودکان در فروشگاه هایی که بطور ویژه ارائه دهنده کالا و خدمات کودک هستند، علاوه بر جذب کودکان می تاند منجر به آسودگی خیال والدین ودر نتیجه ماندگاری بیشتر آنان در فروشگاه و صرف زمان بیشتر برای خرید شود.
همچنین توجه به رنگبندی و ظاهر تجهیزات نیز در یکپارچه سازی و ایجاد تصویری زیبا از فروشگاه اهمیت دارد. به ویژه در صورتیکه فروشگاه ها از نوع فروشگاه های زنجیره ای باشند این یکپارجگی به نوعی جزو استانداردهای طراحی به حساب آمده و لازم الاجرا هستند.
تجهیزات مورد استفاده در طراحی و تجهیز فروشگاه
نکته مهم در موفقیت یک پروژه طراحی و تجهیز فروشگاه، استفاده از تجهیزات با کیفیت و همگام با استانداردهای ویژه صنعت تجهیزات فروشگاهی است. در این خصوص لازم است اطلاعاتی در زمینه نوع، تعداد و وزن کالایی که قرار است به عنوان مثال بر روی قفسه های فروشگاهی چیدمان شود در اختیار گروه مشاوره قرار گیرد تا با استفاده از آن بتوانند تجهیزات مناسب را انتخاب نمایند. برای نمونه در بین فروشگاه ها قفسه های ویژه فروشگاه های لوازم منزل عموما دارای تحمل وزنی بیشتری در مقایسه با سایر قفسه ها هستند و یا قفسه های میوه و سبزیجات معمولا بصورت یک و یا نهایتا دو طبقه طراحی و تولید می شوند که برداشت و گذاشت محصولات در بین طبقات موجب خراب شدن محصول نشود.
درنظر گرفتن نقاط ورود و خروج و نزدیک بودن صندوق های فروشگاهی به این مکان ها از جمله استانداردهایی است که بطور معمول در فروشگاه های کالاهای تندمصرف و خواروبار رعایت می شود اما سایر فروشگاه ها ممکن است به دلیل طراحی خاصی که پیاده شده است محل صندوق را دورتر از درب خروج قرار دهند.
از جمله مهمترین نکاتی که اغلب توسط طراحان نادیده گرفته می شود، درنظر گرفتن تسهیلات ویژه افراد توانخواه و قشر معلول جامعه است. در صورتی که یک فروشگاه بتواند رضایت این گروه از افراد جامعه را جلب نماید می تواند به مزیت رقابتی در میان رقبا خود دست پیدا کند.
پیاده سازی تکنیک های طراحی که منجر به افزایش فروش می شود می تواند در افزایش رضایت کارفرما و مشتری نهایی کارساز باشد. به عنوان مثال می توان به توجه به نقاط ویژه فروشگاه و یا هات اسپات ها اشاره نمود. هات اسپات ها نقاطی از فروشگاه هستند که عموما تردد مشتریان در آن بیشتر از سایر نقاط بوده و می توانند جهت افزایش فروش برخی کالاهای تخفیف دارد مورد استفاده قرار گیرند.
تجهیزات مورد استفاده در یک فروشگاه از نظر ابعاد نیز باید متناسب با ابعاد فروشگاه و نیازهای آن باشند. استفاده از تجهیزات بسیار کوچکتر و یا بسیار بزرگتر که با اندازه و مساحت فروشگاه تناسب نداشته باشد منجر عدم استفاده بهینه از فضا و یا ایجاد ظاهری نازیبا برای فروشگاه خواهد شد.
اصول چیدمان فروشگاهی
چیدمان به طور کلی به معنای هماهنگ سازی طراحی شده برای جلوه دادن رنگ ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا محل کسب وکار به صورت هنرمندانه و اثر بخش در راستای هدف سودآوری نهایی است. از دیدگاه صنعت، چیدمان شامل اصول و قواعدی برای تسهیل مدیریت کردن ماشین ها، ادارات، ایستگاه های کاری، محوطه های انبار راهروها و محوطه های عمومی در یک مکان موجود یا پیشنهاد شده است.
یکی از مهمترین اهدافی که در چیدمان یک فروشگاه به دنبال آن هستیم، استفاده درست و بهینه از فضای فروشگاه است. در نظر گرفتن محدودیت های فضایی یک فروشگاه و استفاده درست از آنها، نیازمند بهره گرفتن از تجربیات متخصصان و طراحان داخلی است که بصورت ویژه در زمینه طراحی فروشگاهی فعالیت دارند. در مقاله اصول چیدمان فروشگاهی می توانید با جزئیات بیشتری از این مبحث آشنا شوید.
مشاوره طراحی و تجهیز فروشگاه
برای داشتن یک طراحی مناسب بایستی از شرکت های طراحی و تجهیز درستی بهره گرفت این شرکت ها با در اختیار داشتن متخصصان طراحی می توانند در این زمینه کمک حال صاحبان فروشگاه ها باشند. این طراحان با توانایی های هنری و علمی خود فضای بهینه و مناسبی را برای فروشگاه ها طراحی و در نهایت اجرا می کنند. ادامه این مبحث در مقاله مشاوره تجهیز فروشگاه قابل مطالعه است.
طراحی هایپرمارکت
طراحی هایپرمارکت ها به دلیل در اختیار داشتن مساحت نسبتا قابل توجه، آزادی عمل بیشتری به طراحان می دهد تا بتوانند انواع تجهیزات فروشگاهی را مورد استفاده قرار دهند. در طراحی هایپرمارکت ها از آنجا که رضایت مشتری اهمیت بسیار بالایی در افزایش احتمال مراجعه مجدد وی دارد، عموما طراحان از داده های مربوط به نظرات و تجربیات مشتریا از خریدهای هایپرمارکتی آنان استفاده می کنند. این داده ها اطلاعات ارزشمندی را در این زمینه در اختیار قرار می دهد.
طراحی سوپرمارکت
سوپرمارکت ها از دیگر فروشگاه های پرصرفدار در بین مشتریان هستند که از نظر ابعاد و اندازه در رتبه دوم بعد از هایپرمارکت ها قرار می گیرند. در طراحی سوپرمارکت ها نیز تا حد زیادی از اصول و تجهیزاتی که در هایپرمارکت ها مورد استفاده قرار می گیرد، قابل استفاده است.