اسپات آکادمی

اصول چیدمان فروشگاهی

طراحی هایپرمارکت

یکی از مهمترین مواردی که در اولین مراحل و گام های راه اندازی یک فروشگاه باید مورد توجه قرار گیرد، توجه به اصول چیدمان و طراحی داخلی یک فروشگاه است. ظاهر یک فروشگاه به ویژه نحوه قرارگیری تجهیزات فروشگاهی و همچنین کالاها تأثیر بسزایی در جلب نظر مشتری و ایجاد حس آرامش یا عدم آرامش در وی دارد که منجر به افزایش یا کاهش مدت زمان ماندگاری وی در فروشگاه خواهد بود.

گام های اولیه در راه اندازی فروشگاه

از اولین گام های چیدمان یک فروشگاه طراحی اولیه آن قبل از اقدام به خرید لوازم و تجهیزات فروشگاهی مورد نیاز  است. چرا که خرید تجهیزات بدون درنظر گرفتن نوع کاربری و فضایی که قرار است در آن چیدمان شوند منجر به وارد آمدن هزینه های مضاعف خواهد بود.

چیدمان به طور کلی به معنای هماهنگ سازی طراحی شده برای جلوه دادن رنگ ها، اثاثیه و سایر اشیاء در یک اتاق یا محل کسب وکار به صورت هنرمندانه و اثر بخش در راستای هدف سودآوری نهایی است. از دیدگاه صنعت، چیدمان شامل اصول و قواعدی برای تسهیل مدیریت کردن ماشین ها، ادارات، ایستگاه های کاری، محوطه های انبار راهروها و محوطه های عمومی در یک مکان موجود یا پیشنهاد شده است.

یکی از مهمترین اهدافی که در چیدمان یک فروشگاه به دنبال آن هستیم، استفاده درست و بهینه از فضای فروشگاه است. در نظر گرفتن محدودیت های فضایی یک فروشگاه و استفاده درست از آنها، نیازمند بهره گرفتن از تجربیات متخصصان و طراحان داخلی است که بصورت ویژه در زمینه طراحی فروشگاهی فعالیت دارند.

چیدمان نادرست یک فروشگاه و استفاده نادرست از تجهیزات فروشگاهی می تواند منجر به ایجاد فضایی شود که مشتریان قادر به ماند بیش از چند دقیقه در آن را نداشته باشند. به عنوان مثال استفاده از قفسه های بسیار بلند در فروشگاه هایی که سقف کوتاهی دارند می تواند منجر به ایجاد فضایی بسته با دید محدود برای مشتری شود.

استفاده از رنگبندی و نورپردازی مناسب از دیگر نکاتی است که در ایجاد فضایی مناسب که افزایش فروش و تحقق اهداف مالی فروشگاه را در پی دارد بسیار اثرگذار است.

اصول چیدمان فروشگاهی

نکات مهم در چیدمان اصولی یک فروشگاه

پس از طراحی اولیه و هنگام خرید تجهیزات فروشگاهی مواردی همچون: قیمت تجهیزات، تناسب تجهیز با کالاهایی که قرار است بر روی آن چیدمان شود، نحوه مونتاژ و دمونتاژ مجموعه، تخمینی از تعداد مشتریانی که به طور متوسط روزانه از فروشگاه بازدید دارند، طیف سنی و سلیقه ای مخاطبین فروشگاه و … از جمله نکاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد. به طور کلی موارد زیر را برای چیدمان اصولی یک فروشگاه می توان برشمرد:

  1. سهولت تردد مشتري در فروشگاه
  2. سهولت دسترسي مشتري به تمامي امكانات و اجناس فروشگاه
  3. امكان مشاهده نزديك كالا
  4. امكان لمس برخي از كالاها
  5. امكان تست برخي از كالاها
  6. قيمت هاي مشابه و كيفيت هاي متفاوت
  7. امكان مقايسه اي كالاهاي مشابه
  8. وجود تابلوهاي راهنما در سطح فروشگاه
  9. اختصاص دادن فضاي كافي به راهروها
  10. وجود ويترين كالا و رعايت اصول آنها
  11. وجود افرادي جهت مشاوره و راهنمايي
  12. توجه به رنگ و نور در تمام فروشگاه
  13. توجه به موسيقي در فضاي دروني فروشگاه
  14. هماهنگي و هارموني بين اجناس و چيدمان فروشگاه

اصول چیدمان فروشگاهی

چیدمان کالا در قفسه های فروشگاه

پس از مراحل اولیه طراحی فروشگاه و خرید تجهیزات فروشگاهی، اقدام به چیدمان کالا بر روی قفسه ها خواهد شد. چیدمان کالا بر روی این تجهیزات نیز باید بر طبق اصول و استانداردهای خاص آن صورت پذیرد. به عنوان مثال چیدمان کالا بر روی طبقات بالایی قفسه ها طوری که منجر به عدم دسترسی مشتریان شود قطعا نامطلوب خواهد بود. در این زمینه نکات زیر را می توان برشمرد:

چیدمان کالا در طبقات فوقانی قفسه

این طبقات از آنجا که کمتر در دید مشتریان هستند بهتر است کالاهایی با برندهای خرد که فروش کمتری در میان رقبا دارند چیده شود. در عین حال از آنجا که این طبقه از قفسه ها نقش مهمی در فضای فروشگاه و زیبایی ظاهری آن دارند، بهتر است از محصولات با بسته بندی های مناسب و شکیل در این طبقات چیدمان شود.

اصول چیدمان فروشگاهی

چیدمان کالا در دو طبقه میانی

طبقات میانی قفسه های فروشگاهی از آنجا که بهترین نقطه دید برای اکثریت جامعه مشتریان را دارند، نقاط استراتژیکی برای ارائه کالاها هستند از اینرو صاحبان برند برای در اختیار داشتن این طبقات ممکن است الزام به پرداخت هزینه به فروشگاه داران شوند. از اینرو غالبا کالاهایی با قیمت های نسبتا بالاتر از برندهای مشابه در این طبقات قرار می گیرند. به روز بودن موجودی این طبقات در ایجاد ظاهری مناسب برای فروشگاه نیز اهمیت دارد.

قفسه بندی فروشگاه

چیدمان طبقات هم سطح با چشم کودکان

کودکان و نوجوانان از جمله گروه مخاطبینی هستند که می توانند بصورت ویژه مورد هدف قرار گرفته و جهت چیدمان کالا در قفسه های فروشگاهی و طراحی فروشگاه از ویژگی های این گروه از مخاطبین استفاده شود. به عنوان مثال چیدمان کالاهایی همچون اسباب بازی یا خوراکی های ویژه این گروه می تواند در افزایش فروش این کالا بسیار موثر واقع شود.

چیدمان کالا در شلف و سرلاین ها

شلف و سرلاین های فروشگاهی به دلیل دارا بودن نقطه دید بسیار مناسب و ارائه نمایش و دسترسی بسیار خوب از کالا برای مشتریان دارای اهمیت بسیار زیادی برای صاحبین برندها هستند و فروشگاه داران معمولا کالاهایی را که قصد افزایش فروش آنها را دارند در این قفسه ها چیدمان می نمایند.

چیدمان طبقات نزدیک به کف فروشگاه

فروشگاه ها عموما کالاهای عمده فروشی را در این قفسه ها می گذارند تا با عمده فروش های بازار (که کالاها را بطور عمده یا تعداد بالا و با قیمت پایین به مشتری می فروشند و مشتریان شان هم صاحبان مشاغل خُرد یا افراد فرصت طلب هستند) رقابت کنند. این طبقات مناسبترین محل برای عرضه و فروش کالاهای عمده فروشی هستند. همچنین برای این منظور می تواند سبدهای خاصی برای چیدمان این کالاها در نظر گرفت.

نکته مهم قبل از اقدام به راه اندازی و تجهیز یک فروشگاه، استفاده از تجربیات مشاوران این حوزه است. شرکت ها و افراد ارائه دهنده این خدمات دارای تخصص، تحصیلات اکادمیک و تجربه کافی در حوزه طراحی و اجرا تجهیزات فروشگاهی هستند که بهره گیری از این تجربیات می تواند به صرفه جویی در هزینه و زمان صاحبان کسب و کار شود.

شرکت اسپات با بهره گیری از تجربه متخصصی در حوزه طراحی و چیدمان فروشگاهی آماده ارائه خدمات به فروشگاه داران و صاحبان کسب و کار است.

 

 

One thought on “اصول چیدمان فروشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *