اسپات آکادمی

قفسه فروشگاه های زنجیره ای

انواع قفسه فروشگاه زنجیره ای

اهمیت فروشگاه های زنجیره ای

با گسترش روز افزون جمعیت و بزرگتر شدن شهر‌ها نیاز به بازارهای متمرکز و انواع فروشگاه‌ها باعث پیدایش نوع جدیدی از فروشگا‌های بزرگ با نام فروشگاه‌های زنجیره ای شد.

این فروشگاه ها می توانند هر محصولی را که قابلیت عرضه زنجیره ای دارد به این صورت به فروش برسانند. برخی دیگر هم مانند فروشگاه ها خوار و بار هستند. که طیف خاصی از محصولات را در اقلام فروش خود دارند.

در این شکل فروشگاه ها از یک مدیریت متمرکز برای اداره واحد ها و شعبه های زنجیره ای بعنوان خرده فروش استفاده می شود.

فروشگاه های زنجیره ای در ظاهر شبیه هم هستند و کالاهای کاملا یکسانی دارند.

از فروشگاههای زنجیره ای فعال در ایران می توان به فروشگاه های با محصولات محدود مانند هاکوپیان و کفش ملی و یا فروشگاه زنجیره ای شهروند، افق کوروش، هایپراستار، هایپرمی و … اشاره کرد.

فروشگاه زنجیره ای

با توجه به وجود دفتر مرکزی واحد، شعبه های این رستوران ها می توانند درهر فاصله ممکن و مکانی باشند برای همین می توان فروشگاه های زنجیره ای را در قالب های مختلفی مانند:

محلی: فروشگاه های زنجیره ای محلی در قالب محله ها و در نهایت یک شهر فعال هستند. این فروشگاه های زنجیره ای محلی هستند.

کشوری: فروشگاههای زنجیره ای کشوری در سطح شهرهای کل کشور فعالیت دارد

بین المللی: این فروشگاه ها به دلیل اینکه در کشورهای مختلفی شعبه دارند بین المللی هستند.

فروشگاه ها را می توان بر اساس محصولی که می فروشند هم تقسیم بندی کرد. مثلا کالای کفش، پوشاک و … .

فروشگاه زنجیره ای

مزیت های فروشگاه های زنجیره ای

یکی از موارد بسیار مناسبی که در رابطه با این فروشگاه ها وجود دارد خرید عمده آنها است. این فروشگاه ها معمولا به دلیل تخصصی بودن و یا داشتن فروش بسیار بالا می توانند از مقیاس حجم در خرید و قیمت استفاده کنند بنا بر این قادرند تخفیف های بسیار مناسبی را برای مشتریان پیشنهاد بدهند.

به دلیل حجم بالای فروش می توانند مشتریان را مستقیما با تولید کنندگان ربط دهند و و دست واسطه ها را کوتاه نمایند.

از تخصص در محصولات خاصی برخوردارند از این جهت کیفیت محصول دائم مناسب تر می شود مانند فروشگاه های زنجیره ای کفش ملی.

قیمت ها و محصولات در تمام شعبه ها یکسان و از کیفیت یکسانی برخوردارند.

معایب فروشگاه های زنجیره ای

یکی از مشکلاتی که در مورد فروشگاههای زنجیره ای مانند هر فروشگاه دیگری وجود دارد تأمین کالای مورد نیاز است. با وجود شعبه های متعدد و موجودی کالای هر کدام می توان زمانی که کالایی در شعبه‌ای به هر علت دچار کمبود شد سریعا با شعبه های دیگر تماس گرفته و کسری موجودی خود را برا رسیدگی به نیاز مشتریان برطرف سازد.

یکی از مشکلاتی که در کسب و کارها وجود دارد خرید و فروش نسیه یا اعتباری است این نسیه ها ممکن از با درصدی کسری تسویه شوند یا زمان تسویه آن ها طول بکشد و باعث ایجاد بدهی و کاهش اعتبار برای شرکت کند. برای رفع این مشکل این فروشگاهها معمولا فروش اقساطی و نسیه ندارند بنابراین این مشکل نیز به دلیل اتخاذ این سیاست برطرف خواهد شد.

یکی از خوبی هایی که فروشگاه های زنجیره ای دارند این است که تامین اقلام فروشی توسط دفتر مرکزی انجام شده و از این لحاظ نگرانی ای برای انبارش بیش از حد وجود ندارد.

یکی از مشکلات فروشگاه های تک این است که در صورت ورشکستگی ضرر زیادی متحمل می شوند اما در مورد فروشگاه های زنجیره ای اینطور نیست و با حذف و ورشکستگی یه فروشگاه ضرر آن بین سود بقیه فروش گاه ها تقسیم شده و فشار چندانی به مدیریت مرکزی و وارد نمی کند. اگر یک شعبه ورشکسته شود و مجبور به تعطیل کردن شعبه شود، ضرر حاصله در کل اثر ناچیزی بر شرکت دارد و بر روی کل واحد ها سرشکن خواهد شد.

از معایت فروشگاه های زنجیره ای می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

معمولا در فروشگاههای زنجیره ای تنوع اجناس محدود است زیرا این فروشگاهها معمولا با برندهای محدودی کار می کنند.

امکات برقراری ارتباط شخصی با خریداران از بین می رود.

با افزایش تعداد شعبه ها مدیریت این سازمان ها سریعا پیچیده می شود.

چنین فروشگاه هایی در حیطه های محدودی فعالیت می کنند.

تاریخچه فروشگاه های زنجیره ای

شرکت وال مارت بعنوان بزرگترین و ثروتمند ترین فروشگاه زنجیره ای جهان شناخته شده است.

شروع فروشگاههای زنجیره ای در ایران به دهه 1340 می رسد که اولین فروشگاه زنجیره ای با نام بزرگ ایران در این سال تاسیس شد.

شرکت والمارت که یکی از بزرگترین فروشگاه‌های زنجیره ای در جهان است در ابتدا با یک شعار ساده هر روز با قیمت ارزان تر وارد بازار رقابت شد. این شرکت یکی از 100 شرکت برتر و نخبه تاریخ است که علیرغم رکود و ضعف در اقتصاد جهان همچنان توانسته جایگاه خود را بعنوان یه شرکت موفق حفظ کند.

شرکت والمارت ارتباطات درست و خاصی را با مشتریان خاص خود برقرار می کند. تعاملات خوبی با همکاران در کسب و کار دارد و سعی بسیاری هم در زمینه کاهش هزینه های حمل و نقل و فروش کرده است.

در فروشگاههای زنجیره ای صرفه با توجه به مقیاس کار وجود دارد. در دنیا استاندارد هایی برای اندازه و قفسه بندی و سیستم های مدیریت فروشگاه های زنجیره ای وجود دارد که بایستی مد نظر قرار بگیرند اما متاسفانه در کشور ما مواردی مانند قفسه بندی ها و حد اقل فضای مورد نیاز برای تاسیس فروشگاه زنجیره ای مورد توجه قرار نمی گیرد.

در فروشگاههای زنجیره ای به دلیل مناسبت قیمت می توان انتظار داشت فروش بالایی داشته باشد بخاطر همین فروشگاه معمولا شلوغ خواهد بود. بنا بر این بایستی بحث دکوراسیون و چینش قفسه ها در سالن فروش و  چینش کالاها روی قفسه ها دقت فراوانی بعمل آید. قفسه ها باید به شکلی باشند که امکان خرید و دیدن آسان را برای مشتریان بوجود بیاورند و همچنین فضا را به صورت نامطلوب اشغال نکنند. در این زمینه نکته مهم این است که اندازه و تعداد قفسه ها را بر اساس فضای موجود و در دسترس انتخاب کنیم.

همچنین برای مدیریت بهتر مجموعه ای زنجیره ای باید پرسنل این شرکت ها از آموزش های مداوم و مشخصی بر خوردار باشند. و حتما استخدام پرسنل به صورت صحیح صورت بگیرد.

قفسه هایپرمارکتی

فروشگاه های زنجیره ای شهروند

فروشگاه های زنجیره ای شهروند از جمله با سابقه ترین فروشگاه هایی هستند که تحت نظر شهرداری تهران و ویژه شهروندان تهرانی تأسیس و آغاز به کار نمود که نام آن نیز به همین واسطه معرف مأموریت این شعب در خدمترسانی به ساکنین استان تهران است. این فروشگاه ها بسته به مساحت های شعب مختلف فرمت های گوناگونی دارند اما اغلب در فرمت فروشگاه های چندبخشی به ارائه طیف کاملی از محصولات می پردازند. برای آشنایی با قفسه بندی فروشگاه شهروند مقاله مرتبط را مطالعه نمایید.

فروشگاه شهروند

فروشگاه های زنجیره ای هایپراستار

اولین شعبه این فروشگاه در سال 1388 در اتوبان باکری تهران افتتاح شد و امروز با دارا بودن 20 شعبه در استان های تهران، شیراز، اصفهان، کرج، یزد قم، ارومیه و هشت فروشگاه با فرمت سوپرمارکت در تهران به فعالیت خود ادامه می دهد. این فروشگاه جزو اولین فروشگاه هایی بود که با ارائه تخفیفات گروهی در سبد کالایی و همچنین بر روی اقلام سعی در جذب مخاطبین داشت. همچنین ارائه انواع اغذیه گرم و سرد و محصولاتی مانند نان تازه از جمله نوآوری هایی بود که در این فروشگاه  مشاهده می شود. با توجه به این اوصاف و نظر به تکمیل بودن طیف کالاهای موجود در این فروشگاه، انواع قفسه و شلف های مورد استفاده در فروشگاه هایپراستار می تواند نقش بسزایی در استفاده بهینه از فضای آن داشته باشد. قفسه های یک و دوطرفه، استندهای تنقلات، قفسه های ظروف و لوازم خانگی، قفسه لوازم الکتریکی، قفسه پوشاک و سایر شلف و قفسه های ویژه فروشگاه در این فروشگاه دیده می شود. همچنین چک اوت کانترهای فروشگاهی نیز در محل خروج مشتریان موجب تسریع در فرآیند حسابرسی مشتیران خواهد شد. در مقاله قفسه بندی فروشگاه هایپراستار به تجهیزات و قفسه های به کار رفته در این فروشگاه پرداخته شده است.

فروشگاه هایپراستار

فروشگاه های زنجیره ای هایپرمی

فروشگاه های زنجیره ای هایپرمی در سال 1391 اولین شعبه خود را در مگامال تهران آغاز به کار نمود. این فروشگاه ها در فرمت هایپرمارکت بوده و با تنوع چشمگیر کالایی در گروه های مواد غذایی و آشامیدنی، بهداشتی و آرایشی، پوشاک و منسوجات، لوازم خانگی و اداری و… توانسته است به عنوان یک فروشگاه بزرگ با سبد کالایی کامل و متنوع از برندهای معتبر ملی و بین المللی جایگاه ویژه‌ای در میان عموم مخاطبین داشته باشد. مقاله قفسه بندی فروشگاه هایپرمی را جهت کسب اطلاعات بیشتر مطالعه نمایید.

فروشگاه هایپرمی

قفسه بندی فروشگاه های زنجیره ای در مقایسه با قفسه بندی سایر فروشگاه ها ممکن است تفاوت هایی داشته باشد هرچند در کلیت طراحی و اجرای تجهیزات فروشگاهی مشابهت های بسیاری دارند. به عنوان مثال در صورتی که فرمت شعب فروشگاه زنجیره ای بصورت هایپرمارکت یا سوپرمارکت باشد، تجهیزات مورد استفاده مشابه با لوازم و تجهیزات به کار رفته در انواع هایپرمارکت و سوپرمارکت خواهد بود با این تفاوت که برخی استانداردهای ویژه این فروشگاه ها نیز باید در هنگام خرید مورد توجه قرار گیرد.

انواع تجهیزات مورد استفاده در هنگام تجهیز این فروشگاه را می توان به گروه های: انواع قفسه های فروشگاهی و استندها، انواع یخچال و فریزر فروشگاهی، شلف و سرلاین های فروشگاهی، ترولی و چرخ های خرید، چک اوت کانتر و صندوق های فروشگاهی و تجهیزات ایمنی از قبلی دوربین های مدار بسته و … تقسیم نمود که برای اطلاع از انواع این تجهیزات می توانید مقاله خرید تجهیزات و لوازم فروشگاهی را مطالعه نمایید.

 

2 دیدگاه در “قفسه فروشگاه های زنجیره ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *