تجهیزات فروشگاهی
در مقاله خرید لوازم و تجهیزات فروشگاهی به اهمیت انتخاب درست این تجهیزات اشاره شد. تجهیزات دکوراسیون فروشگاهی به دلیل هزینه بر بودن و تاثیر چشمگیر آن بر فروش، جایگاه مهمی در مدیریت فروشگاه دارد. تجهیزات دکوراسیون و چینش تجهیزات فروشگاهی در زیبایی و استفاده درست از فضای موجود بسیار اثرگذار است. در این مقاله قصد داریم با تجهیزات دکوراسیون فروشگاهی بیشتر آشنا شویم.
در طراحی و ساخت دکوراسیون داخلی از تجهیزات مختلفی استفاده می شود. بسته به نوع فروشگاه ممکن است تجهیزات مختلفی از قبیل یخچال، قفسه های یک و دوطرفه و یا استند ها و سرشلف های مختلف استفاده شود. بایستی با توجه به محصولاتی که قصد فروش آن ها را داریم از تجهیزات و قفسه های متناسب و جذاب استفاده کنیم.
صنعت تجهیزات فروشگاهی
صنعت تجهیزات فروشگاهی در گذر زمان تغییرات بسیاری کرده است. با توجه به تکنولوژی های جدید شکل و ظاهر و البته بهره وری فروشگاه ها بسیار متفاوت از گذشته است. برای مثال تکنولوژی یخچال و فریزر به قدری تغییر کرده است که یخچال های صندوقی قدیمی که جاگیر بوده و استفاده از آن زحمت زیادی داشته جای خود را به یخچال های ایستاده و یخچال های دارای پرده هوا داده اند. این پیشرفت بزرگ، در طراحی و چینش تجهیزات هم دست طراحان را باز تر کرده است. انواع یخچال فریزر های فروشگاهی، قفسه و روش های مختلف قفسه بندی فروشگاهی، استند ها و بسیاری از تجهیزات دیگری که در فروشگاه ها به این صورت دیده می شوند، نتیجه پیشرفت تکنولوژی بوده است.
برندهای مختلف در سراسر جهان از تجهیزات دکوراسیون داخلی خاصی بهره می برند. به این صورت که هر برند دکوراسیون داخلی خاصی برای خود طراحی می کند. هر برند برای خود دستورالعمل خاصی دارد که باعث شناخته شدن و ایجاد یک شخصیت ظاهری برای برند می شود. به نحوی که گاها افراد برند مورد نظر را از دکوراسیون آن می شناسند.
طراحی دکوراسیون داخلی و انتخاب تجهیزات دکوراسیون بر عهده تیم طراحی است. برای طراحی و استفاده از تجهیزات دکوراسیون داخلی باید از تیم متخصص و با تجربه بهره گرفت. این طراحی باید به گونه ای باشد که مشتریان در آن احساس راحتی کرده و اقلام بیشتری در دید مشتریان قرار بگیرد.
شلف و قفسه فروشگاهی
یکی از این موارد که بایستی به آن توجه کرد ارتفاع قفسه های فروشگاهی است. در گذشته تصور بر این بوده که قفسه های بلند، به دلیل داشتن فضا و شلف های بیشتر قادرند اقلام بیشتری را در معرض نمایش قرار می دهند اما در واقع چنین نیست. یکی از مشکلاتی که این قفسه های بلند به وجود می آورند این است که به دلیل ارتفاع زیاد دید بقیه مناطق را از مشتریان می گیرند. قفسه های بلند دید مشتریان را به راهرو های بلند محدود می کند؛ اما اگر قفسه ها کوتاه تر بوده و چینش مناسبی داشته باشند قادرند فضای بزرگ تر و بیشتری از فروشگاه را در معرض دید مشتریان قرار دهند.
با توجه به گستردگی محصولاتی که در فروشگاه های هایپرمارکت وجود دارد انواع مختلفی از تجهیزات فروشگاهی تولید شده و در بازار موجود هستند. تنوع یخچال ها و قفسه ها به گونه ایست که هر فروشگاه می تواند از طرح ها و مدل های مناسب مکان خود استفاده کند. انواع یخچال های ویترینی در دار و بدون در (پرده حرارتی) وجود دارند که برای نگهداری و نمایش محصولات یخچالی مورد استفاده قرار می گیرند.
دکوراسیون و تجهیزات فروشگاه نقش بی بدیلی در میزان فروش دارد. چینش و دکوراسیون درست فروشگاه موجب ایجاد تجربه خریدی لذت بخش برای مراجعه کنندگان خواهد شد. ترکیب بندی رنگ ها در دکوراسیون داخلی اهمیت بالایی دارد. رنگ ها هرکدام روانشناسی خاص خود را دارند و می توانند در فروش شرکت ها نقش موثری داشته باشند. برای مثال در فروشگاههای فست فود مک دونالد از رنگ هایی بیشتر استفاده می شود که مشتریات را خسته کند تا آنها هر چه سریع تر غذای خود را میل کرده و از فروشگاه بیرون بروند. این کار باعث می شود میزها زودتر خالی شده و میزان فروش بالاتر برود.
از موارد دیگری که در انتخاب تجهیزات بایستی مدنظر قرار داد این است که تجهیزات با فضای در اختیار فروشگاه همخوانی داشته و استفاده بهینه ای از آن بعمل بیاید. در عین حال که بایستی تعداد محصولات بیشتر جلوه داده شود بایستی در مورد فضای راهرو ها و شلوغی فروشگاه نیز توجه کرد. در فروشگاه های پر تردد بایستی برای راهرو ها و معابر داخل فروشگاه فاصله استاندارد به نحوی در نظر گرفته شوند که اختلالی در تردد و برداشتن اقلام برای مشتریان بوجود نیاید.
در مورد چینش قفسه ها و کالاها در قفسه ها تکنیک های متنوعی وجود دارد. در فروشگاه های بزرگ که معمولا قفسه ها به صورت راهرو و لاین چیدمان می شوند، قفسه هایی بنام سرشلف یا سرلاین فروشگاهی وجود دارند که بایستی به صورت ویژه مورد توجه قرار گیرند. محصولاتی که نیاز داریم فروش بیشتری در مورد آن ها داشته باشیم بایستی در این قفسه ها قرار بگیرند. برای طراحی دکوراسیون این سرشلف ها و انتخاب رنگ و محصولاتی که در آن ها قرار می گیرند بایستی حتما دقت کافی به عمل بیاید.
از دیگر تجهیزات پرکاربرد و ضروری در فروشگاه های خواروبار یخچال و فریزرها هستند که در مدلهای متنوعی مانند با و بدون درب، خوابیده، کانتری، نوشیدنی و … در بازار موجود است که در مقاله انواع یخچال و فریزر فروشگاهی به صورت مفصل به آن پرداخته شده است.
صندوق فروشگاهی یا چک اوت کانتر
از دیگر تجیزات پرکاربرد که امروزه در بسیاری از فروشگاه ها به ویژه فروشگاه هایی با ابعاد و اندازه بزرگ کاربرد دارد، صندوق فروشگاهی یا چک اوت کانتر است. چک اوت کانترها با تسهیل فرآیند حسابرسی مشتریان نقش بسزایی در تسریع و افزایش دقت این فرآیند دارند. استفاده از تسمه نقاله در این تجهیزات می تواند موجب ایجاد نظم بیشتر در محاسبه صورتحساب و تسریع آن برای صندوقدار شود.
شلف های ویژه میوه و سبزیجات از دیگر تجهیزات پرکاربردی هستند که بطور خاص در فروشگاه های میوه و سبزی، تره بارها و بخش های عرضه اقلام تازه سوپرمارکت و هایپرمارکت ها کاربرد دارند. تحمل وزنی این قفسه ها معمولا در مقایسه با شلف های معمولی فروشگاهی بیشتر بوده و به منظور ایجاد دسترسی راحتتر و نمایش بهتر کالا عموما به صورت یک یا دو طبقه تولید می شوند.
شرکت اسپات با در نظر گرفتن جمیع شرایط و نیازهایی که ممکن است هریک از فروشگاه های خرده فروشی با آن مواجه شوند، سعی در تکمیل و گسترش تنوع محصولی خود داشته و دارد و از اینرو طیف کاملی از تجهیزات فروشگاهی را به کارفرمایان ارائه می دهد. جهت کسب اطلاعات بیشتر در مورد محصولات و تجهیزات فروشگاهی اسپات و مشخصات آنها می توانید بخش معرفی محصول را مشاهده نمایید.