اسپات آکادمی

روش های مختلف قفسه بندی فروشگاه ها

انتخاب قفسه فروشگاهی

قفسه بندی فروشگاهی یکی از راه های معمول و رایج مورد استفاده در اکثر فروشگاه هاست از یک لاستیک فروشی تا یک مال چند طبقه یا دکه های کنار خیابان همه از قفسه ها برای نگهداری و جلو دید قرار دادن اجناس استفاده می کنند.

تهیه قفسه بندی، نصب و معمولا دمونتاژ آن جزو هزینه هایی است که یک فروشگاه باید در نظر داشته باشد. شکل و شمایل و ویژگی های قفسه ها می تواند باعث افزایش فروش یا برعکس کاهش فروش می شود. بنابراین جزو موارد مهمی است که باید به دقت بررسی و انتخاب دقیقی در مورد آن انجام شود.

یکی از موارد بسیار مهمی که بایستی در فروشگاه ها اعم از فروشگاه های هایپر و سوپر مارکت های بزرگ تا یک مغازه معمولی مدنظر قرار بگیرد.  قفسه بندی کالا هاست.

انتخاب قفسه فروشگاهی اسپات

روش های زیادی برای چینش محصولات بر روی قفسه ها وجود دارد. همچنین انواع مختلفی از قفسه ها با قابلیت های مختلف و مدل های گوناگون محصول و فروشگاه، تولید شده و در بازار وجود دارد.

مهم ترین جایی که مشتری از آن به محصولات نگاه می کند بخش زیادی از زیبایی بصری هر فروشگاهی به قفسه بندی آن فروشگاه اعم از طرح و رنگ و اندازه آن وابسته است. قفسه باید به شکلی باشد که در خرده فروشی ها به نوعی مشتریان را دعوت به خرید کند.

این موضوع در بازاریابی نقش مهمی دارد. اما غیر از این انتخاب قفسه ها موضوعی بسیار علمی است و بایستی طراحی و نظارت درستی بر چینش قفسه ها و نوع و اندازه آنها وجود داشته باشد.

قفسه ها در جنس های مختلف و روش های ساخت مختلف وجود دارند. یک نکته مهم که بایستی در خرید لوزام و تجهیزات فروشگاهی در نظر داشته باشیم نحوه نصب و باز کردن آن است. باید به این فکر کنیم که آیا قرار است زود به زود این قفسه ها جابجا شوند و در این صورت بایستی از قفسه هایی که استفاده کرد که به راحتی نصب و جدا شوند.

انتخاب قفسه فروشگاهی

برای انتخاب قفسه بندی درست به موارد ذیل توجه کنید:

  • جنس قفسه بندی باید با محصول مناسب باشد

قفسه ای که مواد خوراکی در آن نگهداری می شود طبیعتا با قفسه مواد شوینده بایستی فرق داشته باشد. محصولی که شما می فروشید که به شدت نیازمند فقسه بندی مورد نیاز خود است. اگر این مورد به خوبی انجام شود تاثیر زیادی روی فروش خواهد گذاشت. در این زمینه مهم این است که سطحی که با محصول تماس مستقیم دارد از چه جنسی است؟ مثلا اگر قطعات سنگین و تیز و برنده هستند نباید از قفسه چوبی استفاده کرد. و ممکن است بر اثر گذاشتن و برداشتن محصول آسیب دیده و کیفیت خود را از دست بدهد و موجب وارد آمدن خسارت و هزینه به کسب و کار شما وارد شود.

قفسه دوطرفه

  • وزن محصولاتی که در قفسه ها می گذارید چقدر است؟

حتما وزن محصولات را در هنگام انتخاب قفسه در نظر داشته باشید. قفسه باید ظرفیت لازم برای نگه داشتن بار و آسیب ندیدن را داشته باشد. اگر قطعات و محصولات سنگین را دارید، از قفسه های فلزی یا چوبی با طول کم جدا کنید. از طرفی دیگر نیازی نیست که محصولات سبک را روی قفسه های بسیار حجیم قرار دهید. برای این محصولات از قفسه های ضعیف تری که هزینه پایین تری دارند استفاده می شود.

  • استایل و شمایل قفسه بندی را متناسب با کار خود انتخاب کنید.

هم اکنون به دلیل پیشرفت صنایع انواع و اقسام قفسه ها در بازار وجود دارند و یا طرح هر شخصی را نیز می توان تولید کرد . حتی برای کسب و کار خود هدف و ایده ای دارید سعی کنید آن ایده در استایل قفسه های شما نمایان یاشد. رنگ ،طرح و اندازه قفسه های یک کتاب فروشی با یک هایپر مارکت بایستی تفاوت داشته باشد. سعی کنید مفهوم برند خود را با شمایل و رنگ و دکور فروشگاه خود هماهنگ تر کنید.

  • تا حد امکان از قفسه هایی استفاده کنید که امکان دزدی را کم کند.

روزانه در بسیاری از فروشگاه ها دزدی از قفسه ها صورت می گیرد و گذاشتن صرف دوربین های مدار بسته نمی تواند به تنهایی این معضل را حل کند. شکل و طرح قفسه ها در افزایش یا کاهش امکان دزدی از قفسه ها بسیار موثر است. در انتخاب و طراحی قفسه ها در نظر داشته باشید حالتی ایجاد کند تا دزدیدن محصولات که در فروشگاه های بزرگ اتفاق می افتد سخت شود؛ مثلا به شکلی که دید کافی برای محصولات داخل قفسه ها از همه جهت وجود داشته باشد.

  • قفسه ها را طوری انتخاب کنید که مانع از ایجاد ترافیک برای حرکت مشتریان باشد.

افراد بسیار زیادی روزانه از هایپر مارکت ها فروشگاه های زنجیره ای غول آسا دیدن می کنند. بنابراین عادی است که برخی زمان ها جمعیت حاضر در فروشگاه بسیار زیاد باشد. اکثر افرادی که برای خرید می آیند معمولا از سبدهای چرخدار و فلزی فروشگاه برای پیدا کردن و حمل کالاها استفاده می کنند. یکی از مشکلاتی که بخصوص در هایپرمارکت ها مشاهده می شود،  این است که بدلیل تعداد بالای مشتریان در بخش هایی از راهروها شلوغی باعت ترافیک و سخت شدن رفت و آمد شود. خصوصا زمانی که افراد سبد خرید خود را نیز حمل می کنند. بایستی طراحی قفسه ها و محصولاتی که در هر مکان  گذاشته می شود طوری باشند که این مشکلات به حداقل برسد.

  • از قفسه بندی ای استفاده کنید که با فضای شما تناسب داشته باشد.

قطعا یکی از موارد بسیار مهم و محدودیت هایی که در فروشگاه ها وجود دارد محدودیت فضا است. ممکن است شما فروشگاه بزرگی داشته باشید یا فروشگاه کوچکی داشته باشید در هر صورت بایستی در طراحی فضاها و دکوراسیون داخلی به نسبت اندازه قفسه ها و فضای در دسترس توجه کرد. گذاشتن قفسه های کوچک که نمی توان تعداد محصول کافی روی آن ها گذاشت طبیعتا هزینه فروشگاه را بالاتر برده و باعث اضافه کاری ها می شود.

شرکت اسپات علاوه بر تولید طیف کاملی از انواع قفسه هایی که در فرمت های مختلف فروشگاه های خرده فروشی قابل استفاده است، با انجام تحقیقات در زمینه نیازمندی های بازارهای هدف، برنامه توسعه محصول خود را متناسب با نیاز مشتریان در نظر گرفته است.

در خصوص انواع قفسه بندی فروشگاهی می توان از حیث نوع فروشگاه موارد زیر را در نظر گرفت:

قفسه بندی سوپرمارکتی و هایپرمارکتی

هایپرمارکت و سوپرمارکت فرمتی از فروشگاه های فیزیکی هستند که از نظر ابعاد و اندازه جزو بزرگترین فرمت ها هستند. هایپرمارکت به بزرگترین انواع فروشگاه خرده فروشی اطلاق می شود که از حیث تنوع محصولی نیز بسیار متنوع و کامل است. در این نوع از فروشگاه طیف کامل کالا از انواع خواروبار تا انواع پوشاک و لوازم خانگی عرضه می شود.

سوپرمارکت ها فرمت های کوچکتری در مقایسه با هایپرمارکت ها هستند اما در عین حال تنوع محصول ارائه شده در آنها به ویژه در گروه کالاهای تندمصرف کامل است.

قفسه بندی انواع سوپرمارکت و هایپرمارکت با توجه به بزرگ بودن فضای فروشگاهی می تواند بسیار متنوع باشد. از انواع قفسه های یک و دوطرفه تا انواع قفسه های جزیره و گرد در این فروشگاه ها کاربرد دارد. برای آشنایی با انواع قفسه های مورد استفاده در این فروشگاه ها می توانید مقالات مرتبط با این موضواعت را در بخش قفسه بندی هایپرمارکتی و قفسه بندی سوپرمارکتی مطالعه فرمایید.

انتخاب نوع و جنس قفسه در این فروشگاه به دلیل تکرر بالا در پر و خالی شدن و همچنین سلف سرویس بودن نوع خدمات و لزوم دسترسی همه مشتریان به کالاهای چیدمان شده، اهمیت بالایی دارد. شلف و سرلاین های فروشگاهی از جمله تجهیزاتی هستند که با توجه به مکان ویژه قرارگیری آنها، در نمایش گروه کالاهایی که قصد افزایش فروش آنها را داریم بسیار اثرگذار است.

قفسه سوپرمارکتی

قفسه بندی راک

قفسه های به کاررفته در تجهیز انواع انبار، به دلیل تفاوت در نوع، اندازه و حجم کالای انبارش شده، متفاوت از انواع قفسه های فروشگاهی است. این نوع از قفسه که عموما به قفسه راک شناخته می شود دارای ستون، بازویی و مهاربند است که بسته به نوع کاربری از مهاربندهای افقی، ضربدری و زیگزاگ جهت افزایش ایمنی و تقویت ستون های آن استفاده می شود. قفسه بندی راک سنگین از جمله قفسه های بسیار پرکاربرد در حوزه انبار است.

این نوع از قفسه ها عموما امکان تجهیز تا ارتفاع زیاد را دارند و از اینرو استفاده بهینه از فضای ابنار میسر می شود. برای آشنایی بیشتر با این نوع از قفسه مقاله قفسه بندی راک را مطالعه فرمایید.

قفسه بندی راک

قفسه فروشگاه های زنجیره ای

فروشگاه های زنجیره ای امروز با سرعت زیادی در حال گسترش و توسعه هستند. این فروشگاه ها به دلیل اینکه مدیریت یکپارچه دارند، دارای استانداردهای ویژه ای در زمینه های مختلف از تجهیز و تأمین فروشگاه تا استانداردهای چیدمان کالا هستند. از اینرو قفسه های به کاررفته در این فروشگاه ها نیز از چهرچوب خاصی پیرو می کند که به عوامل متعددی مانند: مساحت فروشگاه، نوع کاربری، نوع کالا، تنوع کالایی و تعداد SKU و برخی موارد دیگر مانند استاندارهای طراحی و رنگ سازمانی بستگی دارد. قفسه های فروشگاه های زنجیره ای نیز تنوع بالایی دارد که برای مطالعه موارد بیشتر می توانید مقاله انواع قفسه در فروشگاه های زنجیره ای را مطالعه نمایید.

قفسه فروشگاه زنجیره ای

منبع: www.dotactiv.com

6 thoughts on “روش های مختلف قفسه بندی فروشگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *