اسپات آکادمی

یخچال فروشگاهی

یخچال فروشگاهی

اهمیت حضور یخچال در فروشگاه ها

در مقاله انواع یخچال و فریزرهای فروشگاهی بصورت اجمالی به معرفی انواع یخچال و فریزرهایی که بصورت ویژه در فروشگاه ها استفاده می شوند پرداخته شد. در تمامی فروشگاه های مواد غذایی و سوپرمارکت ها استفاده از یخچال های فروشگاهی ضروری و دارای اهمیت است. دلیل این امر این است که برخی از محصولات غذایی که در این فروشگاهها بفروش می رسند مانند لبنیات و مواد پروتئینی سریعا در هوای گرم و معمولی محیط فاسد شده و دیگر قابل استفاده نیستند. قطعا همه ما با مراجعه به فروشگاه های بزرگ یخچال های ویترینی و صنعتی بزرگ را دیده ایم که در آنها مواد غذایی فساد پذیر نگهداری می شوند. انواع مختلف یخچال های صنعتی و ویترینی در اندازه ها و طرح های مختلف تولید و در فروشگاه های مواد غذایی مورد استفاده قرار می گیرند.

برخی فروشگاه های خرده فروشی مانند بوتیک ها و یا لوازم التحریرفروشی ها به دلیل نوع کالا، تنها نیازمند انواع قفسه بندی فروشگاهی هستند. اما این مساله در مورد فروشگاه های خواروبار فروشی تنها محدود به قفسه و استند نبوده و استفاده از یخچال  فریزر در این مکانها ضروری است. استفاده از یخچال های صنعتی و فروشگاهی هم به منظور جلوگیری از فساد مواد غذایی و حفظ تازگی و کیفیت آنها، و هم به منظور ایجاد تجریه لذت بخشی از خرید به ویژه در فروشگاه هایی که نوع خدمات بصورت سلف سرویس است اهمیت دارد. در این فروشگاه ها که در فرمت های مختلف از هایپرمارکت تا فروشگاه ها محلی متفاوتند، دسترسی مشتری به کالای درون یخچال و همچنین ایجاد دید کافی از کالاهای داخل یخچال به منظور بازاریابی و افزایش فروش اهمیت دارد.

یخچال فروشگاهی

تاریخچه یخچال

امروزه يخچال ها به عنوان جزو جدايي ناپذير از زندگي بشر و از ضروريات هر منزل و فروشگاه و اداره به حساب مي آيند بطوريكه زندگي بدون آنها تقريبا ناممكن و يا بسيار دشوار خواهد بود. پیش از آنکه سیستم‌های خنک‌کننده مکانیکی اختراع شوند، مردم غذاهایشان را با برف و یخ خنک نگه می‌داشتند.سرداب‌ها نخستین سوراخ‌هایی بودند که در زمین حفر می‌شدند؛ آنها را با چوب یا کاه و پوشال مرتب و در آخر، برف و یخ در آن پر می‌کردند. در بیشتر طول تاریخ منظور از یخچال، چنین حفره‌ای بوده است.
نخستین یخچال مصنوعی شناخته‌شده در ۱۷۴۸ میلادی بدست ویلیام کولین در دانشگاه گلاسگو رونمایی شد.اولیور ایوانس، مخترع آمریکایی، که به عنوان پدر یخچال شناخته می‌شود، مخترع یخچال بخار فشرده‌است، با این وجود او دستگاهی که بتواند فرایند مربوط را طی کند نساخت.در سال ۱۸۳۴ میلادی، ژاکوب پرکینز با تغییر در طرح اولیهٔ ایوانس توانست اولین یخچال جهان را بسازد و.جان گوری، یک مخترع آمریکایی اهل فلوریدا، نخستین یخچال مکانیکی را در ۱۸۴۱ میلادی بر پایهٔ طرح ایوانس ساخت که از آن برای ساختن یخ برای خنک نگاه‌داشتن مبتلایان تب زرد استفاده می‌کرد.در ۱۸۵۳ نخستین یخچالی که می‌توانست روزانه یک تن یخ تولید کند توسط یک استاد آمریکایی به ثبت رسید.
در سال 1892 میلادی یک دانشجوی سوئدی توانست یخچال های جذبی را اختراع کند. اختراع او یک موفقیت جهانی بود که توسط شرکت الکترولوس به تولید انبوه رسیده و به بازار عرضه شد.
نخستین کارخانه یخچال سازی جهان جنرال الکتریک بود. در سال 1916 کارخانه های کلویناتور و سرول دو دستگاه یخچال تولید و عرضه کردند و سپس در سال 1920 تعداد یخچال ها در آمریکا به 200 عدد رسید.
ورود يخچال به ايران به سال ١٣٣٩ شمسي بازمي گردد و راه اندازی نخستین خط تولید یخچال درایران در سال 1343 انجام شد. همچنين كارخانه فیلور با نامی ترکیبی از دو کمپانی فیلکوی آمریکا و هوور انگلیس توانست نخستین یخچال های برقی را با استفاده از مونتاژ قطعات وارد بازار ایران کند.

یخچال صندوقی

یخچال های صنعتی

در سال های قبل و پیش از حضور فروشگاه های مدرن با فرمت امروزی، از یخچال های صنعتی معمولی یا یخچال های خوابیده جهت نگهداری مواد غذایی فساد پذیر استفاده می شده است. این یخچال فریزرها علاوه بر اینکه از نظر ابعاد بسیار بزرگ و حجیم بودند و فضای مفید کمی در اختیار فروشگاه داران قرار می دادند، از نظر ظاهری نیز فاقد معیارهای زیبایی بودهو اصولی همچون طراحی ارگونومیک کمتر در آنها مورد توجه قرار می گرفته است.

علاوه بر این طراحی این یخچال ها طوری بود که چیدن و یا برداشتن محصولات از داخل آن بسیار سخت و بخش زیادی از فضای فریزر یا یخچال فروشگاهی بلا استفاده می مانده است. وارد و خارج نمودن کالاها از یخچال عموما توسط خود فروشنده انجام می شد و مشتریان کمتر به یخچال دسترسی داشتند. اما با گذشت زمان و تغییر شکل ظاهری فروشگاه ها، مشتریان معمولا خودشان محصولات مورد نظر را از داخل یخچال ها بر می دارند.

امروزه انواع یخچال های فروشگاهی که به صورت ویترینی طراحی می شوند کار فروشندگان و مشتریان را بسیار ساده کرده و همچنین به دلیل وجود انواع مدل های زیبا و کارا، نقش بسزایی در افزایش رضایت مشتری از خرید و افزایش فروش فروشگاه ها دارند.

یخچال های فروشگاهی امروزه بیشتر شبیه ویترینی برای نمایش محصولات هستند و باید توجه داشت که تغییرات بزرگ در طراحی و ساخت آنها موجب سهولت دسترسی به کالاهای داخل آنها شده است.

یخچال های جدید مزایای زیادی نسبت به یخچال های قدیمی خوابیده دارند که از آن جمله می توان به موارد ذیل اشاره کرد.

یکی از مواردی که یخچال های ایستاده جدید نسبت به یخچال های خوابیده دارند این است که فضای بسیار کمتری را اشغال می کنند و از این لحاظ میزان فضای مورد استفاده بهینه سازی خواهد شد.

از دیگر مزایایی که می توان برای یخچال های فروشگاهی نسبت به مدل های قدیمی تر آن برشمرد استفاده کمتر انرژی به دلیل استفاده از سیستم ها و فناوری های روز دنیا در مدیریت مصرف انرژی است.

یخچال و فریزر فروشگاهی

در طراحی یخچال های جدید به جذابیت ظاهری یخچال بسیار پرداخته می شود؛ استفاده از شیشه های شفاف و استفاده از لامپ های ال ای دی که ایجاد گرما نمی کنند و داشتن درب های کشویی موجب شده یخچال های فروشگاهی جدید بازار پر رونقی داشته باشند.

جابجایی یخچال های جدید بسیار راحت تر از یخچال های قدیمی صندوقی و خوابیده است. این یخچال ها دارای پایه و چرخ بوده و برای جابجایی به حد اقل تلاش نیاز دارند.

موتور های یخچال های جدید نیز بسیار مدرن تر از یخچال های قدیمی است و همین مسئله باعث کاهش مصرف انرژی و هزینه های فروشگاه می شود. در ضمن قدرت بالای یخچال های فروشگاهی جدید باعث می شود که خیال فروشندگان در موقعیت های مختلف که نیاز به سرمایش وجود دارد راحت شود.

همچنین در یخچال های فروشگاهی جدید دمای داخل یخچال کاملا قابل کنترل و قابل تنظیم است بنابراین جایگزین بسیار خوبی برای یخچال های خوابیده قدیمی هستند.

مورد دیگری که باید در یخچال های جدید فروشگاهی مدنظر قرار دهیم قابلیت تمیز شدن یخچال است که در یخچال های صندوقی بسیار سخت بوده ولی در یخچال های ویترینی فروشگاهی جدید به دلیل وجود در های بزرگ و باز می توان به راحتی داخل این یخچال ها را کاملا تمیز کرد.

طراحی بدنه این یخچال های فروشگاهی از استیل است و از مواد پلاستیکی مختلف مانند پلی اورتان برای ایجاد عایق در برابر گرما استفاده می شود. یخچال های فروشگاهی در اندازه و حجم های مختلف و جهت کاربرد های متفاوتی تولید می شوند و در بازار در دسترس مشتریان هستند.

از یخچال های فروشگاهی بزرگ معمولا در هایپرمارکت ها و فروشگاه های زنجیره ای استفاده می شود. درب یخچال فروشگاهی می تواند با توجه به کاربرد آن در قسمت های مختلف و به تعداد مختلف کارگذاشته شود.

برای انتخاب یخچال فروشگاهی ابتدا باید هدف خود از خرید یخچال را مشخص کنید اینکه چه محصولی قرار است داخل آن بگذارید.

با توجه به حجم یخچال قیمت آن نیز فرق خواهد کرد  بنابراین بهتر است قبل از خرید یخچال به این فکر کنید که چه اندازه ای از یخچال برای مکان شما مناسب است و چه ظرفیتی را برای کار خود نیاز دارید. باید با توجه به توان مالی و میزان هزینه ای که برای یخچال در نظر گرفته اید و فضای مورد نیاز که یخچال باید آن را تامین کند، اقدام به خرید یخچال نمایید.

یخچال فروشگاهی

انواع یخچال فروشگاهی

یخچال های مدرن فروشگاهی امروزه در دو فرمت موتور سرخود و موتورمرکزی در بازار موجودند. برای فروشگاه های بزرگی مانند هایپرمارکت ها و سوپرمارکت ها که تنوع کالایی بالایی داشته و گردش موجودی در آنها زیاد است، بهتر است از یخچال های موتورمرکزی استفاده نمایند که قابلیت اتصال چندین کابین را بصورت موازی فراهم کرده و برای ایجاد برودت از یک سیتم تبریدی مرکزی استفاده می شود. همچنین به دلیل سلف سرویس بودن نوع خدمات در این فروشگاه ها، بهتر است از یخچال های بدون درب که به یخچال های پرده هوا نیز شناخته می شوند استفاده شود تا مشتری بدون نیاز به باز و بسته کردن درب کالای مورد نیاز خود را از داخل یخچال بردارد.

در مقابل فروشگاه های محلی با ابعاد کوچکتر که عموما یک یا دو دهنه یخچال در آنها مستقر می شود، می توانند از یخچال های موتورسرخود استفاده کنند که استقرار سیستم تبریدی نیاز به فضای جداگانه نداشته و موتور یخچال در داخل خود کابین قرار دارد.

یخچال فروشگاهی

خرید لوازم و تجهیزات فروشگاهی نیازمند بهره گیری از تخصص و تجربه کافی در این حوزه است. این مسآله در خصوص یخچال و فریزرهای فروشگاهی به دلیل قیمت بالاتر و دارا بودن بخش های الکتریکی و موتورها نیازمند صرف وقت و دقت بیشتری است. شرکت اسپات با دارا بودن دو برند فریجیدا و هلدکس در حوزه تأمین و تولید تجهیزات فروشگاهی فعالیت دارد. تجهیزات برودتی فروشگاهی اسپات با برند فریجیدا به بازار عرضه می شود که انواع یخچال و فریزرهای فروشگاهی را شامل می شود. جهت آشنایی بیشتر با انواع محصولات اسپات و تجهیزات برودتی فریجیدا می توانید بخش محصولات اسپات را مطالعه نمایید.

 

 

 

 

One thought on “یخچال فروشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *