وقتی شیوع کرونا و مقررات قرنطینه عمومی باعث بسته شدن فروشگاه های فیزیکی (فروشگاه های موسوم به آجری و بتنی) شد، مردم در حجمی بسیار بی سابقه به سراغ تجارت الکترونیک رفتند: کمپانی آی بی ام برآورده کرده است که شیوع ویروس کرونا، تغییر رویکرد مصرف کنندگان در رویگردانی از خرید حضوری به خرید آنلاین را 5 سال جلوتر از حالت عادی انداخته است. بسیاری از کمپانی هایی که در این محیط خود را نشان دادند، برای خلق یک تجربه بی نقص بین فضاهای فیزیکی و دیجیتال دست به خلاقیت زدند و در کنار ساخت جوامع خاصی از مشتریان خود، پایگاه هایی نیز در میان آن ها ایجاد کردند. برای مثال، کمپانی نایکی استفاده از اپلیکیشن Training Club app را رایگان ساخته و گروهی دنبال کننده بسیار وفادار برای خود دست و پا کرد. برند Ulta نیز مشتریان خود را قادر ساخت حتی در دوران خانه نشینی اجباری کرونا نیز اقلام و محصولات آرایشی را به شکل مجازی و به صورت واقعیت افزوده امتحان کنند. کمپانی Canada Goose نیز اتاق هایی سرد در فروشگاه های فیزیکی خود ایجاد کرد تا مشتریان بتوانند عملکرد واقعی لباس های این برند را به شکلی واقعی حس نمایند. و Shopify نیز خرده فروشان کوچک و بزرگ را قادر ساخت تا در هر جایی به مشتریان خود دسترسی داشته باشند، از تیک تاک تا Main Street. در دنیای خاص و شجاعانه جدیدی از خرده فروشی که شکل گرفته است، مشتریان در صورت ارتباط برقرار کردن با یک برند، انتظار تجربیات بی نقص و با احساس کامل را دارند.
1- Shopify
برای بخشیدن یک آینده امیدوار کننده به فروشگاه های کوچک
وقتی قرنطینه های خانگی به دلیل شیوع کرونا آغاز شد، خرده فروشان دارای فروشگاه های فیزیکی در Main Street به شدت تحت تاثی قرار گرفتند زیرا به طور کامل بر ترافیک شخصی و حضوری مشتریان خود اتکا داشتند. بدنبال قرنطینه، Shopify با ابزارهایی وارد شد که به کسب و کارها اجازه می داد عملیات های آنلاین خود را به سرعت با تبدیل ترمینال های نقطه فروش به فروشگاه های تجارت الکترونیک (فروشگاه های آنلاین) به شکل آنلاین درآورند.Shopify در ادامه این فروشگاه های محلی را در اپلیکیشن فروش خود پررنگ نمود که به کاربرانی که معمولاً به صورت آنلاین خرید می کردند امکان می داد در اقتصاد محلی خود مشارکت داشته باشند. این کمپانی سال را با مشارکتی به پایان رساند که به فروشگاه ها اجازه می داد پرداخت ها را از طریق Alipay و پلاگینی پذیرفته که به آن ها امکان می داد در پلتفرم تیک تاک تبلیغات قابل خرید خلق کنند. در سه ماهه چهارم سال ارزش خام کالاهای Shopify به 41.1 میلیارد دلار رسید که 99 درصد افزایش در طول یکسال را نشان می داد. درآمد شرکت در سال 2020 نیز با 86 درصد افزایش به 2.93 میلیارد دلار رسید.
2- Nike
به خاطر بدست آوردن دوباره رابطه اش با مشتریان خود
این غول 55 ساله عرصه تولید و عرضه لباس های ورزشی با تبدیل شدن به یک برند موسوم به مستقیم به مصرف کننده (direct-to-consumer) تصمیم گرفت از تازه کارها در این عرصه فاصله بگیرد. در سال 2016، کمپانی نایکی شروع به پایان دادن رابطه اش با خرده فروش های بزرگی مانند Belk, Dillard’s و Zappos کرد تا ارتباط مستقیمی با مشتریانش داشته باشد، در حالی که سعی داشت با حذف کردن هزینه میانجی ها، محدوده سود خود را افزایش دهد. این حرکت بسیار هوشمندانه بود. نایکی شروع به فروش محصولاتش از طریق فروشگاه ها و وبسایت خود کرد و بدین ترتیب فروش شرکت هر ساله دو برابر شده و بدین ترتیب بود که فروش لباس های مارک نایکی در سال 2020 با 83 درصد افزایش نسبت به سال قبل همراه شد. در دوران شیوع کرونا، نایکی برای ارتباط برقرار کردن با مشتریان دیجیتالی خود از طریق ویدیوهای آموزشی رایگان در یوتیوب تلاش کرد. این کمپانی همچنین با رایگان اعلام کردن استفاده از اپلیکیشن Training Club app بیش از 25 میلیون عضو در سه ماهه چهارم سال بدست آورد. و برای کسانی که به دنبال ارتباط بالا بودند، نایکی قابلیت جدید Nike Experience را در اپلیکیشن خود ایجاد کرد که ارتباطی بین اعضا را در برخی شهرها برای فعالیت های هفتگی ایجاد می کرد، فعالیت هایی مانند خریدهای حضوری یا مراسمات و رخدادهای جمعی که توسط ورزشکاران محلی یا اینفلوئنسرهای ورزشی میزبانی می شد.
3- Resonance
به خاطر ساده سازی تولید بر اساس تقاضا
صنعت مد و فشن زباله بسیاری تولید می کند زیرا برندها از ماه ها قبل لباس های خود را طراحی می کنند و سپس در مورد مقداری ه از هر کدام باید تولید کنند تصمیم گیری نمایند که باعث می شود برخی از تولیدات آن ها به فروش نروند. تولید محصولات بر اساس تقاضا، بعد از آنکه مشتری سفارش خود را به ثبت رساند، یک روش برای جلوگیری از اتلاف و هدر دادن تولیدات است اما ایجاد این زیرساخت می تواند ترسناک باشد. Resonance یک سیستم تولید بر اساس سفارش خلق کرده که برندها و طراحان براحتی با آن ارتباط برقرار می کنند. این کمپانی دارای یک کارخانه در جمهوری دومینیکن است که از پارچه ها دوستدار محیط زیست در انواع مختلف پر شده است. به محض اینکه یک برند سفارشی را ثبت می کند، از طریق زنجیره تولید خودکار این کمپانی وارد عمل شده و پس از تولید، محصول مورد نظر به طور مستقیم به دست مشترین می رسد. برندهای مستقیم به مشتری می توانند محصولاتشان را در وبسایت های خود به فروش برسانند بدون اینکه نگران تمام شدن محصولات یا محصولات کم فروش خود باشند. در تابستان سال جاری Resonance یک سیستم شتاب دهنده عملکرد را راه اندازی کرد که به 11 طراح سیاه پوست امکان می داد در عرض 8 هفته با استفاده از این پلتفرم برندهای خود را راه اندازی کنند.
4- Depop
به خاطر ایجاد نسل جدیدی از طراحان کارآمد و پایدار
بازار Depop به یک بازار بازفروش متفاوت و مشهور برای نسل زد تبدیل شده است، نسلی که بیش از 90 درصد 21 میلیون استفاده کننده بین المللی این پلتفرم را تشکیل می دهند. این پلتفرم به خاطر واسط کاربری خود توانسته این کاربران را جذب کند، واسط کاربری که شبیه یک پلتفرم شبکه سازی اجتماعی عمل می کند: کاربران می توانند فروشگاه های خاصی را در بخش فید (feed) اصلی خود دنبال کنند و سپس با کامنت گذاشتن و لایک کردن پست های یکدیگر، با دیگر کاربران تعامل داشته باشند. رابطه مستقیم بین خریدار و فروشنده باعث ایجاد فوری یک بازخورد می شود که به نوبه خود سرعت خرید و فروش ها و مبادلات را افزایش داده و به فروشندگان امکان می دهد تا محصولاتشان را برای خریدارانشان شخصی سازی نمایند.Depop همچنین به لطف قیمت مقرون به صرفه کالاهایش در وبسایت خود مورد استقبال مشتریان جوانتر قرار گرفته است. طراحانی مانند آنا سوی، رودارت، کریستوفر ریبرن و ریچارد کویین نیز فعالانه به سراغ این پلتفرم رفته اند تا محصولاتشان را به فروش برسانند و با مشتریان نسل زد ارتباط برقرار کنند. در جریان شیوع کرونا، این پلتفرم با رشد سه رقمی مواجه شده زیرا فروشندگان فرصت بیشتری برای بازاریابی محصولاتشان یافته و خریداران نیز می خواستند با خرید کالاهای دست دوم مقداری پس انداز داشته باشند. در هر لحظه، بیش از 25 میلیون محصول در این اپلیکیشن وجود دارد و Depop نیزبرای هر تراکنش و فروش 10 درصد پورسانت دریافت خواهد کرد.
5- The Citizenry
به خاطر به رسمت شناختن صنعتگران به عنوان طراح
مشتریان می توانند کالاهای دارای شرایط تجارت منصفانه ( Fair Trade) را از صنعتگران سراسر جهان در بازارها و خرده فروش های بزرگ خریداری کنند اما The Citizenry این محصولات تولید شده با دقت بالا را به محصولات بسیار لوکس تولید شده توسط طراحان تبدیل کرده است. خریداران این برند به سراسر نقاط جهان سفر کرده، محصولات بسیار باکیفیتی که توسط صنعتگران در سراسر جهان تولید شده را پیدا کرده و سپس منتخبی از این کالاها را که در خانه های مدرن زیبایی خاصی دارند انتخاب می کنند. در سال جاری، The Citizenry به سرعت به نیازهای خالقانش در جریان شیوع کرونا پاسخ داد و منابع ایمن و سالمی برای شرکایش در 22 کشور جهان فراهم می کرد تا مطمئن شود این افراد بتوانند در دوران شیوع کرونا به شکلی ایمن به کار خود ادامه دهند. این سیاست به شکل ویژه ای در کشورهای هند، پرو و مراکش موثر و موفق بوده است، کشورهایی که در زمینه شیوع کرونا شرایط بدتری نسبت به دیگر کشورهای جهان داشته اند. این پلتفرم همچنین باعث تسریع در پرداخت ها شده تا به صنعتگران اجازه دهد مواد و ابزارهای لازم را تهیه کرده و بتوانند از خانه به کارشان ادامه دهند. علیرغم وقفه ها و مشکلاتی که در زنجیره تامین رخ داد، در جریان شیوع کرونا و در مقایسه با سال 2019، میزان فروش با 50 درصد رشد مواجه شده و 40 درصد خریدها از جانب مشتریان تکراری بوده است. این موفقیت نشان از موثر بودن تلاش های برند مذکور در ایجاد پایگاهی از مشتریان وفادار بوده است، کسانی که به خاطر ارزش های این برند به آن جلب شده اند.
6- Ulta Beauty
به خاطر ایجاد اپلیکیشنی برای پوشیدن مجازی لوازم آرایشی در زمانی که بیشترین نیاز را به آن داشتیم
وقتی جهان با شیوع کووید-19 مواجه شد و مشتریان دیگر امکان امتحان کردن محصولات در فروشگاه ها را نداشتند، Ulta Beauty از قابلیت GLAMlab رونمایی کرد که یک تجربه امتحان کردن مجازی در اپلیکیشنش بود و بدین ترتیب در عرض سه ماه کاری را به سرانجام رساند که در حالت معمول سه سال به طول می انجامید و 80 مشاور زیبایی را در مغازه ها مستقر ساخت تا تیم خلاقیت دیجیتالی را پشتیبانی نمایند. این برند همچنین یک ابزار بررسی پوستی، قابلیت امتحان کردن مجازی برای موها و مژه ها با استفاده از هوش مصنوعی، قابلیت تطبیق بنیادین و بسیاری قابلیت های دیگر به این تکنولوژی اضافه کرد. در حالی که برندهای آرایشی دارای ابزارهای امتحان مجازی محصولات هستند، اپلیکیشن Ulta در فروشگاه خود مورد توجه برندهای مختلفی قرار گرفته و 7000 محصول را شامل می شود، در حالی که هفته ای 500 محصول جدید نیز اضافه می شود. این برند می گوید که استفاده از تکنولوژی امتحان کردن مجازی محصولات در جریان شیوع کرونا 9 برابر شده و بعد از بازگشایی مغازه ها نیز در مقدار 7 برابر سال گذشته تثبیت شده است. اکنون استفاده کنندگان از ابزار GLAMlab دارای 10 درصد ارزش سفارش متوسط بالاتری در مقایسه با دیگر مشتریان Ulta هستند.
7- Italic
به خاطر ایجاد دموکراسی در صنعتگری در عرصه محصولات لاکچری
برای یک دهه گذشته، برندهای موسوم به مستقیم به مشتری سعی داشته اند با از بین بردن دلالان و عوامل میانجی، کیفیت را بیشتر از قبل در دسترس مشتریان خود قرار دهند. استارتاپ Italic این مفهوم را به نتیجه منطقی خود رسانده است: این برند به طور مستقیم به سراغ کارخانه هایی رفته که در دسته بندی های متعدد کالاهای متعلق به برندهای لوکس را تولید می کنند، از جمله شانل، فِرت و آل-کلَد، و بدین ترتیب نسخه های بدون برچسبی را تولید کرده که از لحاظ کیفیت با نمونه های دارای برچسب تفاوتی ندارند. در سال جاری، استارتاپ Italic یک مدل عضویت طراحی و اجرا کرد هکه به اعضا امکان می دهد اقلامی را در ازای هزینه سالانه 120 دلاری خریداری کنند. این پلتفرم باعث رونق گرفتن کار بسیاری از کارخانه های تولیدی شده است، در روزگاری که بسیاری از برندهای لوکس به خاطر کاهش خرید مشتریان خود ناچار به کاهش سفارشات شده بودند. Italic همچنین انتخابات خود را به شدت افزایش داده و 800 محصول را در زمینه مد و فشن و کالاهای خانگی به مشتریان خود ارائه داده و قصد دارد اقلام مربوط به فیتنس، حیوانات خانگی و زیور آلات و جواهرات را نیز در طول دو سال گذشته به فهرست محصولات خود اضافه نماید.
8- Carewell
به خاطر تاسیس یک آمازون دیگر در زمیه محصولات بهداشت خانگی
در ایالات متحده بیش از 53 میلیون نفر مددکار خانوادگی بدون دستمزد وجود دارد- حدود 20 درصد از کل جمعیت ایالات متحده- که به افراد دارای شرایط مزمن، افرادی که در دوران نقاهت پس از جراحی قرار دارند و دیگران خدمت رسانی می کنند. این افراد اغلب بدون آموزش وارد این عرصه شده و در پیدا کردن محصولات تخصصی برای عزیزانشان دچار مشکل هستند. و اینجاست که پلتفرم Carewell به کمک این افراد شتافته تا نیازهایشان را برآورده سازد. Carewell بازاری است که هر چیزی از عصا تا ویلچر و اقلام مربوط به بهداشت شخصی را برای مشتریان خود فراهم می سازد. تیم پشتیبانی از مشتریان این پلتفرم به مردم کمک می کردند نحوه کارکرد کالاها را درک کرده و ویدیوهایی در زمینه کارهایی مانند غذا دادن درست به افراد مبتلا به زوال عقل تولید می کنند. در زسالی که آمریکایی ها با بحران سلامتی بی سابقه ای مواجه شده اند، ارزش پیشنهادهای برند Carewell بسیار مرتبط تر، معنادارتر و با ارزش تر از هر زمان دیگری بود.
9- Rebag
به خاطرخلق کتاب آبی کِلی برای کیف های دستی لاکچری
در سال 2020، سایت فروش کالاهای لاکچری دست دوم Rebag، بهترین سال خود را از زمان شروع به کار در سال 2014 تجربه کرد و محصولات خود را از کیف دستی فراتر برده و به ساعت مچی و دیگر اکسسوری ها توسعه داد. این برند در بازار شلوغ و پر از رقیب خود را از دیگران متفاوت ساخته است زیرا به طور مستقیم از فروشندگان خرید کرده و خود مالکیت تمام کالاهای موجود در سایتش را در اختیار دارد، رویکردی که تجربه خرید بسیار بی نقص را برای مشتریان فراهم می سازد. این برند همچنین برنامه ای دارد که در آن مشتریان می توانند به سرعت کمدهای خود را با اقلام جدید تزیین کنند: بعد از خرید یک کیف دستی، آن ها می توانند آن را برای 3 تا 12 ماه نگه داشته و سپس آن را با یک کیف جدیدتر جایگزین کرده و بین 70 تا 80 درصد از پولی که برای آن پرداخته بودند را به عنوان اعتبار برای خرید آیتم جدید دریافت نمایند. برند Rebag پنج سال را صرف طراحی و ایجاد Clair کرد، نمایه ای که به افراد اجازه می دهد به سرعت ارزش بازار کیف خود را بدست آورند که به شکلی موثر نقش کتاب آبی کِلی (Kelly Blue Book کتاب راهنمای محصول) را برای کیف های دستی لاکچری ایفا می کند. این کمپانی همچنین از نسخه هوشمند سیستم خود رونمایی کرده که به کاربران امکان می دهد تا عکسی از کیف خود گرفته و به سرعت ارزش بازاری آن را ببینند. هر ساله، این برند داده های موجود در سیستم Clair را بررسی کرده تا گزارشی در مورد شرایط بازار کیف دستی ارائه دهد. در می 2020، Rebag برای تداوم رشد خود، برند Series D را به قیمت 15 میلیون دلار خریداری کرده و در خود ادغام نمود. در حالی که فروشگاه ها در سراسر جهان یکی پس از دیگری تعطیل می شدند، Rebag هفتمین فروشگاه مستقل خود را در ماه دسامبر در Columbus Circle افتتاح کرد.
10- Canada Goose
به خاطر تصویرسازی جدیدی از فروشگاه ها به عنوان موزه
در سال قبل، برند Canada Goose هنر تجربه خرده فروشی عمیق را با الهام گرفتن از موزه ها و پارک های سرگرمی به یک تجربه بی نقص تبدیل کرد. فروشگاه ها در حال ایجاد اتاق های سرد هستند، جایی که مشتریان می توانند کت های فروشگاه را در جعبه های شیشه ای کوچکی که با مجسمه های یخی تزیین شده امتحان کنند. دما در این اتاق ها به منفی 27 درجه فارنهایت رسیده و هر از گاهی مقداری باد و برف نیز در این فضا دمیده می شود. برای مشتریان، این یک تجربه بسیار خوشایند شبیه سردترین نقاط زمین است اما همزمان برای آزمایش کردن بهترین و پرطرفدارترین برندهای کت نیز بسیار مفید واقع می شود، به ویژه در ماه های تابستان وقتی که فروشگاه ها گرم تر هستند. Canada Goose حتی برخی از فروشگاه های خود را به موزه تبدیل کرده است- به طور کامل خالی از محصول فروشی- جایی که مشتریان می توانند در مورد دانشمندان قطب شناسی و ماجراجویان قطب و اینکه چگونه اولین مردمان کانادا مفهوم کت پوستین را توسعه دادند چیزهای جدیدی یاد گرفته و نسخه هایی متفاوت از کت های Canada Goose را ببینند. با متمرکز نگه داشتن فروشگاه ها روی داستان سرایی و غرق کردن مشتریان در این تجربیات، برند مذکور وفاداری مشتریان خود را بیشتر کرده است. در سال 2020، درآمد برند Canada Goose نسبت به سال قبل با 15.4 درصد مواجه شده است، علیرغم اینکه برای ماه ها فروشگاه ها به خاطر شیوع کرونا تعطیل بودند.