فروشگاه های هایپرمارکت چه ویژگی هایی دارد؟
هایپرمارکت های از جمله فروشگاه های نوظهوری به حساب می آیند که با ایجاد تجربه جدیدی از خرید برای مشتریان، به سرعت توانستند سطح بالایی از رضایت آنان را کسب نموده و و در تمامی سطح دنیا گسترش یابند.
تا پیش از ظهور هایپرمارکت و سوپرمارکت ها به شکل امروزی، اغلب مردم خریدهای روزانه خود را از فروشگاه ای محلی که عموما در هر یک از محلات یک یا تعدادی از آنان وجود داشت تهیه می نمودند. با ظهور هایپرمارکت ها و استقبال گسترده مردم از این فرمت فروشگاهی، رفتار خرید مشتریان نیز تغییر نموده به نحوی که با هربار مراجعه به یک هایپرمارکت و یا سوپرمارکت، خرید مربوط به یک دوره مثلا یک هفته ای خود را انجام می دهند.
در این فروشگاه ها محصولات با تنوع بسیار بالا ارائه می شوند. انواع محصولات خوراکی روزانه و تنقلات، انواع لوازم آرایشی و بهداشتی، شوینده ها، لوازم و ظروف پلاستیکی تنها بخشی از گروه های کالایی است که در هایپرمارکت ها برای خرید مشتریان در دسترس است. افزون بر این برخی هایپرمارکت ها که به فروشگاه های چندبخشی نیز شهرت دارند، گروه کالاهایی مانند لوازم الکتریکی، لوازم منزل، پوشاک و کیفی کفش را نیز به فروش می رسانند.
اصول طراحی هایپرمارکت
طراحی و اجرا تجهیزات فروشگاه مستلزم بهره گیری از علوم نوینی همچون طراحی صنعتی، گرافیک و معماری، طراحی داخلی و همچنین رعایت استانداردهای خاص در این حوزه است. با توجه به این مطالب و گستردگی تنوع کالایی در هایپرمارکت ها طراحی این مراکز خرید از اهمیت بالایی برخوردار است. توجه به نکاتی همچون دید مناسب مشتری، دسترسی راحت به کالا، فضای باز برای تردد، طراحی درست محل ورود و خروج، فضای صاف و همسطح به منظور تردد راحت چرخ خای خرید، کالیکه و یا صنلی چرخدار توانخواهان تنها بخشی از نکاتی است که رعایت نکردن هریک نارضایتی مشتریان و احتمال کاهش مراجعه مجدد آنان را درپی خواهد داشت.
نکته قابل ملاحظه در طراحی فضای یک هایپرمارکت توجه به ایجاد زیبایی بصری با استفاده از طراحی های مرتبط و رنگ های مناسب است. گاها لازم است رنگ هایی که قرار است در فضای داخلی و یا بیرونی فروشگاه استفاده شود، همسو با استراتژی های برندسازی و استانداردهای از پیش تعیین شده برای فرمت فروشگاهی باشد. به عنوان مثال در طراحی و قفسه بندی فروشگاه های زنجیره ای والمارت عموما از رنگ آبی که بخشی از رنگ سازمانی این برند است استفاده می شود. حال اگر به عنوان مثال رنگ قرمز جزوی از استراتژی و رنگ سازمانی یک برند باشد، استفاده از آن به دلیل تاثیرات روانشناختی بر روی مشتری باید بسیار آگاهانه و با احتیاط صورت پذیرد.
تجهیزات فروشگاهی مورد استفاده در هایپرمارکت
با توجه به تعدد در تنوع کالایی در هایپرمارکت ها، نیاز است تا هریک از بخش های فروشگاهی از تجهیزات ویژه کالاهای آن بخش استفاده شود. به عنوان مثال استفاده از انواع قفسه های فروشگاهی ویژه تنقلات در بخش میوه و تره بار ممکن است به ارائه و نمایش نامناسب محصول، هدم دسترسی مناسب و راحت و یا آسیب دیدن تجهیز فروشگاهی بر اثر بارگذاری بیش از تحمل وزنی شود.
از اینرو لازم است تجهیزات ویژه هریک از بخش های فروشگاهی در جای مناسب آنها به کار رود. برای نمونه برای بخش های تره باری می توان از شلف های ویژه میوه و سبزیجات استفاده نمود. برخی از این قفسه ها با طراحی یک کشو در قسمت پایینی، امکان دپو محصولات فله و یا میوه و سبزیجات حجیم را میسر نموده اند. برخی دیگر از قفسه های میوه و سبزیجات ویژه بارگذاری میوه های حجیم و سنگینی مانند هندوانه طراحی شده اند.
به عنوان نمونه ای دیگر قفسه ها و رگال های ویژه پوشاک و کیف و کفش را می توان مثال زد. این قفسه ها عموما در هایپرمارکت ها به نحوی طراحی می شوند که دید کاملی از تمامی محصولات ایجاد نماید. رگال های چرخشی از دیگر تجهیزات فروشگاهی است که علاوه بر دسترسی راحت مشتریان، تعداد قابل توجهی از کالا را می توان بر روی آنها قرار داد. شلف ها و سرلاین ها نیز نقش مهمی در نمایش کالاهای ویژه دارند.
در طراحی هایپرمارکت ها از آنجا که عموما دارای ترافیک و تردد با حجم بالا بوده و روزانه پذیرای تعداد زیادی از مشتریان هستند، بایستی از لحاظ ملاحظات امنیتی و جلوگیری از دزدبری کالا نکات ایمنی رعایت شود. استفاده از تعداد کافی دوربین های امنیتی در محل درست، استفاده از تجهیزات ایمنی همچون تگ های ضدسرقت به ویژه برای بخش پوشاک، افزودن اکسسوری و لوازم جانبی مانند گارد ترولی در بخش صندوق فروشگاهی و … از این موارد هستند.
برخی هایپرمارکت ها به دلیل نوع ساختمان، بصورت دو یا چندطبقه هستند که در طبقات مختلف گروه های مختلف کالایی عرضه می شود. در این زمینه چیدمان درست و رعایت اصول چیدمان فروشگاهی به منظور ایجاد گردش درستی از تردد مشتریان و به حداکثر رساندن احتمال بازدید مشتری از بخش های مختلف ضروری است.
گاها مشاهده می شود که هایپرمارکت ها بعد از مدتی از راه اندازی اقدام به بازطراحی یا به اصطلاح ری دیزاین می نمایند. در این بخش استفاده از تجربیات طراحی قبل و تلاش برای جلوگیری از رخداد اشتباهات گذشته می تواند بسیار موثر واقع گردد.
نوع تجهیزات به کار رفته نیز تأثیر قابل توجهی در هزینه های تجهیز هایپرمارکت دارد. به عنوان مثال استفاده از قفسه های دیواری ممکن است در آینده منجر به عدم امکان استفاده مجدد از آنها به دلیل نیاز به تغییر فضا شده و در نتیجه موجب افزایش هزینه خواهد بود. بناربراین توجه به نکاتی همچون مکانیزم باز و بست تجهیزات در این زمینه مهم است.
از دیگر نکات مهم قابل توجه در انتخاب تجهیزات فروشگاه های هایپرمارکت، ایجاد دسترسی راحت مشتریان در تمامی بخش های فروشگاه است. در این فروشگاه ها نوع ارائه خدمات بصورت سلف سرویس است از اینرو لازم است مشتریان به تمامی کالاها دسترسی داشته و بتوانند به راحتی کالای مورد نیاز خود را بردارند. به عنوان مثال انواع یخچال و فریزرهای فروشگاهی به ویژه یخچال های هایپرمارکتی ویژه ای که بصورت بدون درب و با استفاده از فناوری پرده هوا ساخته شده اند، جهت ایجاد این دسترسی و افزایش رضایت مشتری از خرید خود بسیار مأثر بوده اند.