اسپات آکادمی

سرلاین فروشگاهی

شلف و سرلاین فروشگاهی

قفسه بندی سرلاین فروشگاه

در مقاله شلف و سرلاین فروشگاهی، به اهمیت و لزوم استفاده از قفسه های فروشگاهی به ویژه با مشخصات و در محل مناسب آنها اشاره کردیم. در این مقاله قصد داریم ضمن معرفی شلف های سرلاین، به اهمیت آنها در طراحی و اجرا تجهیزات فروشگاه بپردازیم.

در روزگار ما فروشگاه ها نقش برجسته ای در زندگی مردم دارند. مردم از طریق فروشگاه ها می توانند اقلام مورد نیاز خود را اعم از صنعتی و مواد غذایی و دارو را تهیه کنند. فروشگاه، فروشندگی، دکوراسیون و چینش اقلامی که برای فروش قرار می گرفته اند همواره با بشر همراه بوده است از زمانی که انسان ها یاد گرفتند چیز هایی را بخرند و بفروشند فروشگاه هایی البته نه به شکل امروزی، وجود داشته اند.

در دنیای پیشرفته امروز فروشگاهها نیز بیکار نمانده اند و برای بالا بردن میزان فروش خود از علوم روانشناسی و علوم اجتماعی برای پیش بینی انتظارات مشتریان استفاده می کند. در این راستا استفاده از علوم معماری مدرن و تلفیق آن با صنعت اثرات بدیع و پر استفاده ای را تولید و به بازار عرضه می کنند.

بسیاری از شرکت ها تخصصشان طراحی فضای خانه، سوله، فروشگاه یا رستوران است. طراحی داخلی مکان هایی مانند فروشگاه­های زنجیره ای امری مهم است. در حالیکه یک طراحی نامناسب و در نظر نگرفتن برخی جزئیات ساده فروش فروشگاه را کاهش می دهد، طراحی مناسب و چینش بهینه قفسه، و استفاده درست از سرلاین ها می تواند سود فروشگاه را به نحو چشم گیری افزایش دهد.

 

شلف و سرلاین فروشگاهی

نکات طراحی شلف فروشگاهی

برخی از این موارد که بایستی از آنها پیروی کرد برای خود فروشگاه از لحاظ استفاده بهینه از فضا اهمیت دارد. بایستی قفسه ها و میز های فروشگاه با فضا و محصول مورد نظر برای فروش همخوانی داشته باشد. این فضا سازی باید به نحوی باشد که از ایجاد ازدحام بیش از اندازه در فروشگاه های زنجیره ای جلوگیری کند. به منظور آشنایی بیشتر با اصول قفسه بندی فروشگاه های زنجیره ای مقاله مرتبط را مطالعه فرمایید.

روانشناسی رنگ ها را می توان از این گونه علوم نام برد. فروشگاه ها از استراتژی و برنامه ریزی برای بالابردن فروش استفاده می کنند. این افراد با بازاریابی مناسب و جذاب کردن فروشگاه برای مشتریان باعث افزایش فروش شرکت ها می شوند.

رنگ، تنوع و شکل ظاهری داخل و خارج فروشگاه تاثیر بسیار زیادی در جذابیت فروشگاه برای جلب مشتری داشته و باید در این راستا سرمایه گذاری های لازم صورت بگیرد.

استفاده از قفسه های مناسب در طرح ها و رنگ های مختلف می تواند نمای خاصی به فروشگاه شما بدهد.

برای این کار بایستی از قفسه ها با سایز شکل و ارتفاع مناسب استفاده شود. بایستی توجه داشته باشیم که ارتفاع زیاد قفسه ها برای فروشگاه مفید نیست و در واقع دید مشتریان به فروشگاه را محدود می کنند.

 

قفسه دوطرفه فروشگاهی

متخصصان طراحی در سراسر فروشگاه ها به دنبال این هستند که فروشگاه ها را بزرگ تر و کالای داخل آن را بیشتر نشان دهند. در واقع ارتفاع زیاد قفسه باعث می شود که مشتریان در راهرو ها فقط همان قفسه ها را ببینند و هیچ دیدی به سایر فضای فروش گاه نداشته باشند؛ از این رو بایستی قفسه ها را به نوعی انتخاب کنیم که افراد بتوانند تمام فضای فروشگاه و بزرگی واقعی آن را ببینند. بزرگتر جلوه دادن فروشگاه و نمایش اقلام بسیار، موجب ایجاد حس اطمینان خریداران از بابت تأمین تمام محصولات مورد نیاز می شود.

قفسه ها انواع مختلفی دارند که بایستی بطور مناسب در فروشگاه های زنجیره ای مورد استفاده قرار بگیرند. در مقاله معرفی انواع قفسه فروشگاهی به این موضوع و کاربردهای انواع قفسه پرداخته شده است. قفسه ها در انواع یکطرفه و دوطرفه و خود ایستا و دیواری تقسیم بندی می شود. باید توجه کنیم قفسه های خود ایستا که انواع یک طرفه و دو طرفه دارند بدون نصب به دیوار قابل استفاده هستند قفسه های خود ایستای دوطرفه در محیط باز قرار میگیرد و قفسه های یکطرفه خود ایستا را می توان به صورت پشت به پشت در لاین هایی قرار داد یا در کنار دیوار گذاشت.

سرلاین ها نقش بسیار مهمی در فروش هایپرمارکت ها دارند. در فروشگاه های هایپرمارکت انواع مختلفی از اجناس در معرض فروش هستند. نوعی از هایپر مارکت ها که به صورت متمرکز بر روی خوارو بار فعالیت می کنند، سوپرمارکت های بزرگ هستند. در این فروشگاه ها معمولا شلف ها در ستون ها ردیف می شوند. در شلف هایی که در ستون های مختلف قرار می گیرند محصولات مختلف برای فروش گذاشته می شود.

نوعی از شلف ها در ابتدا و انتها قفسه های  قرار می گیرد. این شلف ها سرلاین یا سرشلف نام دارند. بسته به جنس قفسه های فروشگاه سرلاین های فروشگاهی نیز می توانند از انواع مختلف فلزی یا ام دی اف انتخاب شوند هرچند که قفسه های فلزی به دلیل طول عمر بالاتر کاربرد بیشتری دارند.

بخاطر موقعیت خاصی که سرلاین ها دارند، جایگاه مهمی برای افزایش فروش هستند و بایستی در راستای طراحی این شلف ها و محصولاتی که روی آن قرار می گیرد حتمن بررسی های لازم صورت بگیرد.

قفسه گرد فروشگاهی

چرا سرلاین مهم است

شلف های داخلی دالان ها از بیرون قابل مشاهده نیستند. وقتی مشتری وارد فروشگاه می شود ابتدا سرلاین ها را می بینند. بنابراین از این لحاظ می توانند جایگاه ویژه ای در بحث بازاریابی داشته باشند.

بهتر است محصولاتی که اهمیت بیشتری در بفروش رفتن دارند مانند کالاهای گران قیمت را در این قفسه ها قرار گیرند.

استند های تبلیغاتی نیز در این جایگاه ها مناسب اند. بعنوان مثال تبلیغات بنری از محصولاتی خاص یا خود فروشگاه.

سرلاین ها از جمله مهمترین قفسه ها در فروشگاه هستند در این قفسه ها باید کالاهای مناسبی را چید بعنوان مثال می توان به محصولات بسیار معروف و پر متقاضی اشاره کرد. یا محصولاتی را در این قفسه ها قرار داد که فروششان اهمیت بالایی دارد. سرلاین ها از نقاط پربازدید فروشگاهی هستند که چیدمان کالا در این قفسه ها می تواند در افزایش فروش آنها بسیار مؤثر باشد. بنابراین باید در نظر داشته باشیم که با توجه به تنوع محصولات در بخش خوار و بار بایستی استراتژی مناسبی برای طراحی و شکل انواع سرلاین ها در پیش گرفته شود.

بی شک قفسه بندی و استقرار محصولات در هر جایگاه می تواند تاثیر زیادی بر روی فروش شرکت ها و محصولات داشته باشد. در فروشگاههای خرده فروشی برخی قفسه ها ماننند سرلاین ها بسیار مرغوب هستند. بیشترین دید را نسبت به شلف های داخل راهرو ها دارند. از این رو تولید کنندگان معمولا برای تصاحب این جایگاه ها تلاش زیادی می کنند که تا حدی به نفع صاحب فروشگاه هم هست.

سرلاین های فروشگاهی هم از لحاظ دید بصری و جایگاه ویژه ای که در فروشگاه دارند و هم از لحاظ دسترسی مناسب مشتریان به کالاها، موقعیتی استراتژیک در فروشگاه دارند و از اینرو می توان برای تبلیغات از آنها بهره برد. به علاوه با استفاده از این تجهیزات استفاده بهینه از تمامی فضاهای فروشگاهی میسر می گردد.

 

منبع: www.dotactive.com

1 دیدگاه در “سرلاین فروشگاهی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *