اسپات آکادمی

شلف فروشگاهی

شلف فروشگاهی

معرفی شلف فروشگاهی

چنانکه در مقاله معرفی انواع قفسه بندی فروشگاهی اشاره شد، استفاده از این تجهیزات مستلزم در نظر گرفتن معیارهای متعددی است. این معیارها ممکن است  در قفسه بندی فروشگاه های زنجیره ای از چهارچوب و استاندارد خاصی پیروی کند که در مقاله ویژه ای به آن پرداخته ایم. در مقاله معرفی شلف ها و سرلاین های فروشگاهی، به اهمیت وجود این گروه از تجهیزات در یک فروشگاه فارغ از نوع کاربری آن پرداختیم. بدون استفاده از این تجهیزات چیدمان فروشگاه دچار آشفتگی و بی نظمی فراوانی می شود. شلف ها در واقع همان قفسه بندی فروشگاه ها هستندکه می توانند به صورت چوبی، ام دی اف، پلاستیکی و فلزی باشد. انواع مختلف شلف در فروشگاه ها با توجه به نوع کالا قابل استفاده است.

امروزه صنعت قفسه بندی و شلف فروشگاهی بسیار پیشرفت کرده و با استتفاده از نرم افزار های مختلف، طراحی های بدیعی برای شلف ها بوجود آمده است. از نظر جنس نیز با توجه به کاربرد شلف و قفسه ها، می توان از جنس های مختلفی استفاده کرد.

شلف فروشگاهی

طراحی شلف فروشگاهی

طراحی و اجرا تجهیزات فروشگاهی به ویژه پیاده سازی روش های مختلف قفسه بندی فروشگاه ها نیازمند آشنایی کافی با انواع این تجهیزات و لوازم است. شلف های فروشگاهی از آنجا که در انواع فروشگاه در ابعاد و کاربری گوناگون کاربرد دارند، در مدل و اندازه های متفاوتی در بازار موجود هستند. به عنوان مثال در فروشگاه های پوشاک انواع شلف و رگال مرتبط با انواع لباس، در فروشگاه های خواروبار انواع شلف و استندهای فلزی و ام دی اف و … قابل مشاهده هستند.

در طراحی فروشگاه بایستی از تجهیزات فروشگاهی مناسب برای محصولات استفاده کرد. هر خرده فروشی باید بداند که برای محصولاتی که به فروش می رساند چه نوع شلف فروشگاهی انتخاب کند. عدم توجه به تناسب جنس و شلف می تواند باعث آسیب دیدن کالا و جنس شود. در ضمن در نظر داشته باشید که طراحی زیبا و مناسب که خرید آسانی را برای مشتری ایجاد می کند در رونق کسب و کار و افزایش مشتری موثر است.

طراحی شلف های فروشگاهی باید به گونه ای باشد که فضای فروشگاه را بزرگتر نشان دهند. و البته رعایت اصول چیدمان کالا در قفسه های فروشگاهی نیز در افزایش بهره وری تجهیزات بسیار موثر است.

در گذشته شلف ها فقط به صورتی بودند که قابلیت نصب با پیچ و رول پلاک به دیوار را داشتند اما اکنون انواع شلف های خود ایستا در فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. امروزه با تغییر در طراحی و مکانیزم مونتاژ قفسه و شلف های فروشگاهی، کاربری آنها تسهیل شده و همچنین مدل های مختلف آن با توجه به نوع فروشگاه قابل استفاده است. به علاوه انواع استندهای فروشگاهی می تواند در کنار شلف و قفسه، تکمیل کننده تجهیزات یک فروشگاه است.

شلف فروشگاهی

یکی از نکات مهم هنگام انتخاب و خرید شلف فروشگاهی تناسب آن با کالای مورد نیاز است.  شلف ها معمولا در لاین های مختلف چیده می شوند و از طراحی های متفاوتی برخوردارند.

از دیگر موارد دیگری که باید در هنگام انتخاب و خریدشلف های فروشگاهی در نظر گرفته شود  این است که باید با فضای در دسترس تناسب داشته باشند. به نحوی که رفت و آمد در لاین ها به راحتی صورت بگیرد. اعلاوه بر شلف های معمولی که در اغلب فروشگاه ها استفاده می شود، نواع دیگر شلف ها وجود دارند که با طراحی های خاصی در برخی فروشگاه ها استفاده می شوند. شلف های کنج و شلف های گرد از جمله مواردی هستند که در فروشگاه ها با کاربرد های خاص مورد استفاده قرار می گیرند.

یکی از اجزایی که در شلف ها مورد استفاده قرار می گیرد تابلوی شلف است. شلف تاکر یا تابلوی شلف ها در واقع توضیحات و تبلیغاتی است که روی شلف ها برای راهنمایی مشتریان نصب می شود. این شلف تاکر ها در انواع مختلف وجود دارند و برای استفاده در فروشگا ها و تجارت بهتر از آن ها استفاده می شود.

سرشلف یا سرلاین

از جمله شلف های پرکاربرد در فروشگاه ها که نقش بسزایی در استفاده بهینه از فضای فروشگاه دارد سرشلف ها هستند. سر شلف در واقع شلف اول و آخر هر لاین است. همانطور که گفته شد شلف ها در لاین هایی دوطرفه برقرار هستند و در ابتدا و انتهای این لاین ها دو شلف بعنوان سرشلف وجود دارد که اهمیتی ویژه دارند باید توجه کنید که سر شلف ها به دلیل موقعیت استراتژیکی که دارند به عنوان نقاط مهم یک فروشگاه شناخته می شوند.

سرشلف و سرلاین

سر شلف ها به همین دلیل بسیار برای تبلیغات یا فروش های خاص مناسب هستند. طبق آمارهای ارائه شده در حدود 75 درصد از خرید مشتریان را کالاهایی تشکیل می دهند که مشتری برای خرید آنها برنامه ریزی نکرده و در لحظه برای خرید آن تصمیم می گیرد. بنابر این سرشلف ها از آنجایی که زاویه دید بسیار مناسبی دارند، اهمیت بالایی در فروش کالاهایی که فروشگاه داران قصد افزایش فروش ان را دارند، ایفا می کنند. طبق بررسی های انجام شده همواره فروش کالاها در سرشلف بسیار بیشتر از شلف های داخل لاین بوده است بنا بر این باید توجه ویژه ای به این شلف های خاص داشت.

با توجه به نکات ذکر شده این بخش از قفسه ها می توانند مکان مناسبی برای درج تبلیغات و ارائه پیشنهادات ویژه فروش باشند. از این در رو طراحی این قفسه ها علاوه بر مواردی همچون ظرفیت و تحمل وزنی، این موارد نیز باید در نظر گرفته شود. همچنین از آنجا که این قفسه ها در ابتدا و انتهای لاین های فروشگاهی قرار می گیرند می توانند معرف محصولات آن ردیف از قفسه بوده و به عنوان راهنما مورد استفاده قرار می گیرند و مشتریان با دیدن محصولات داخل این قفسه می تواند گروه محصولی آن لاین از فروشگاه را تشخیص دهند.

جنس این قفسه ها می تواند از انواع متخلف چوب، فلز و یا ام دی اف تهیه شود که همجنس بودن آن با سایر قفسه های فروشگاهی اولویت دارد. در مقالات بعدی به معرفی استندهای فروشگاهی و همچنین اهمیت جایگاه سرلاین در تجهیزات فروشگاهی می پردازیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *