اسپات آکادمی

شلف و سرلاین فروشگاهی

قفسه بندی فروشگاه

معرفی شلف ها و سرلاین های فروشگاهی

قفسه بندی از جمله اصلی ترین گام های اولیه در راه اندازی یک فروشگاه بزرگ زنجیره ای یا هایپرمارکت است. در این فروشگاه ها از روش های مختلف قفسه بندی  در قسمت های مختلف آن بهره برده می شود. انتخاب قفسه مناسب برای فروشگاه نیز بایستی با رعایت اصول و موارد مرتبط با نیازمندی های فروشگاه انجام شود.

باید توجه داشت که در اهمیت قفسه بندی و چیدمان فروشگاه بایستی موارد روانشناسی را در نظر گرفت. چرا که نحوه چیدمان در فروشگاه ها بسیار اهمیت بالایی دارد. مورد خاصی که در این باره وجود دارد قفسه های ابتدایی و انتهایی لاین است که سرلاین و سرشلف نام دارد. شلف به قفسه هایی گفته می شود که اقلام فروش برای دسترسی در آن ها قرار می گیرند. لاین ها به ردیفی از قفسه های فروشگاهی اطلاق می شود که در کنار هم چیده شده اند. لاین های فروشگاهی اصولا باید از استانداردهای خاصی همچون حفظ فاصله استاندارد پیروی کنند. لزوم حفظ فاصله استاندارد بین لاین های فروشگاهی هم از لحاظ استانداردهای چیدمان فروشگاهی و هم از لحاظ ایمنی فروشگاه دارای اهمیت است.

قفسه بندی فروشگاه

استاندارد قفسه بندی فروشگاهی

در فروشگاه های زنجیره ای بسته به زمینه کاری محصولات مختلفی به فروش می رسد. از لوازم خانگی تا کفش و لباس و خواربار از مواردی هستند  به فروش می رسند از اینرو قفسه بندی فروشگاه های زنجیره ای می توان بسیار متنوع و با استفاده از مدل های مختلف قفسه اجرا شود..

در فروشگاه ها چینش قفسه ها و کالاها روی آن ها از دانش غنی برخوردار است که در این مقاله به آنها اشاره می کنیم. چینش کالاها و نحوه قفسه بندی ها از روانشناسی رفتاری انسان ها الگو می گیرد. تمام سعی طراحان چینش و قفسه بندی در انتخاب رنگ و جنس و استقرار باید این باشد که فضای فروشگاه را بهتر نشان دهد.

دفعه بعدی که به یک فروشگاه زنجیره ای رفتید به نحوه قفسه بندی و چینش کالاها دقت کنید. افراد وقتی به فروشگاه می روند فقط به دنبال خرید هستند و توجهی به قفسه بندی ها ندارند. اما اگر روی این کار متمرکز شوید شاهکاری از قفسه بندی و چینش هوشمندانه قفسه ها خواهید دید.

تمام رنگ ها و جنس های قفسه ها و کالایی که بر روی هر رف در فروشگاه زنجیره ای قرار می گیرد باید فکر شده باشد. نوع قفسه بندی ها باید طوری انتخاب شوند که فضای فروشگاه را بزرگتر و کالای داخل آن را بیشتر نشان دهد. در برخی موارد گفته می شود افراد چیز هایی را می خرند که می بینند؛ معنی این مثال این حرف در فروشگاه زنجیره ای اینگونه قلمداد می شود که کالاهایی که روبرو و کاملا در دید مشتریان هستند بیشتر فروش می روند.

تکنیکی که در این رابطه می توان به آن اشاره کرد این است که معمولا فروشگاه ها کالاهای گرانتر را در قفسه های دید مستقیم مشتری قرار می دهند تا کالاهای گرانتر فروش بیشتری داشته باشند. در مقاله معرفی شلف های فروشگاهی به صورت مفصل در مورد این گروه از تجهیزات فروشگاهی توضیح داده شده است.

قفسه بندی فروشگاهی

یکی از مواردی که طراحان داخلی فروشگاه را به فکر فرو برده است این است که ارتفاع قفسه ها چقدر می تواند در فروش موثر باشد. برخی تصور می کنند هرچه ارتفاع قفسه ها بیشتر باشد در نتیجه میزان کالای بیشتر یک جا در معرض دید قرار می گیرد و این حس را در مشتری القا می کند که این فروشگاه طیف وسیعی از محصولات را برای فروش دارد و برای خرید کردن مناسب است.

در واقع کاملا عکس این فرضیه درست است. قفسه های با ارتفاع بالا مانع از دید کلی افراد به فروشگاه و مابقی قفسه ها می شود. بالابردن ارتفاع قفسه ها بجای نشان دادن ردیفی از کالاها فقط دید افراد نسبت به کل فروشگاه را کم کرده و فروشگاه کوچک تر به نظر می رسد.

در ادامه اگر نتوانید همه قفسه ها را به هر دلیلی پر نگه دارید باعث ایجاد دید منفی بیشتر نسبت به فروشگاه می شود. با وجود قفسه های کوتاه در فروشگاه فضای آن بزرگتر به نظر می رسد. وقتی مشتریان بتوانند از بالای قفسه ها همه فروشگاه و بقیه قفسه ها را ببینند مقیاسی از اندازه و حجم کالای موجود در فروشگاه بدست می آید.

از طرفی این قفسه ها بخاطر ارتفاع کوتاه تر به راحتی پر می شوند و برای پر کردن آنها نیاز به صرف انرژی و زمان زیادی نیست. برای این گونه قفسه بندی ها انواع مختلفی از قفسه ها با اندازه های مختلف قابل مونتاژ هستند بخاطر همین سیستم نصب و جداسازی این قفسه ها باید بسیار منعطف و ساده باشد.

قفسه های یک طرفه خود ایستا از مواردی هستند که می توان آن ها را در طرح و شکل های مختلف و با مواد اولیه مختلف تولید کرد. این قفسه بندی ها نیازی به نصب در محل ندارند ولی برای استفاده بایستی در کنار دیوار قرار بگیرند.

سرلاین فروشگاهی

سرلاین های فروشگاهی

نوع دیگری از قفسه ها خود ایستای دوطرفه هستند که از این قفسه ها نیز می توان در قفسه بندی انواع فروشگاه اعم از فروشگاه های زنجیره ای، هایپرمارکت، سوپرمارکت ها و فروشگاهی های ویژه ای که ارائه دهنده اقلام خاصی مانند پوشاک یا لوازم منزل هستند، استفاده کرد.

انتخاب قفسه و تجهیزات مناسب با نوع کاربری و ابعاد و اندازه فروشگاه نیز اهمیت بالایی دارد. به علاوه استفاده درست از این تجهیزات نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال سرلاین ها از مواردی هستند که می توان از آنها برای استفاده موثر تر از فضای فروشگاه و فروش بخصوص محصولات مختلف استفاده کرد. قفسه های سرشلف یا سرلاین به منظور استفاده بهینه از فضای فروشگاه بسیار مناسب است به ویژه که این نقاط دارای دید مناسب بوده و معمولا تردد بیشتری در اطراف این نقاط از فروشگاه صورت می گیرد. جهت آشنایی با سرلاین ها می توانید مقاله معرفی سرلاین فروشگاهی را مطالعه نمایید.

طراحی سوپرمارکت

استند فروشگاهی

استندهای فروشگاهی از جمله تجهیزات پرکاربردی است که در تمامی انواع فروشگاه مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیزات با توجه به اینکه غالبا سبکتر از قفسه و شلفه های فروشگاهی است امکان استفاده در بخش های مختلف فروشگاه را فراهم می آورد. جنس این محصول می تواند از انواع مختلف فلز، کارتن پلاست، مقوا چندلایه، ام دی اف یا چوب متغیر باشد که بسته به نوع کاربری انتخاب خواهد شد. همچنین استندهای فروشگاهی از جمله محصولاتی هستند که در اشکال و طراحی های مختلف موجود است و علاوه بر کارایی در چیدمان و نمایش محصول موجب زیبایی فروشگاه نیز خواهد بود. در مقاله استند فروشگاهی به صورت تفضیلی به معرفی این محصول پرداخته شده است.

 

استند فروشگاهی

شرکت اسپات از جمله تأمین و تولیدکنندگان تجهیزات فروشگاهی است که علاوه بر تولید تجهیزات فروشگاهی، آماده ارائه خدمات مشاوره طراحی و راه اندازی فروشگاه است که کارفرمایان قادرند با بهره گیری از این خدمات بهترین استفاده از فضای فروشگاه خود را داشته باشند.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *